• Sux

Skulle du rösta annorlunda om det var val idag?

Sedan socialdemokraterna blev Sveriges styre har det kommit fram att en hel del löften har brutits. Några löften som gick åt skogen.

Friskoleöverenskommelsen
    Bromma flygplats
    Förbifart Stockholm
    Energipolitiken
    Jobbskatteavdragen
    Pensionsöverenskommelsen
    Utrikespolitiken ? där viktiga beslut ska förankras i utrikesnämnden vilket ej skedde.
    Samsynen om alliansfriheten och säkerhetspolitiken
    Överskottsmålet

Läste även igår att den påstådda höjningen av föräldrarpenningen inte fanns med i regeringens kommande budget.

Nu handlar denna tråd om alla partier man röstat på, inte enbart socialdemokraterna men jag har valt att lyfta fram just dom då det var dom som vann och lovade Sverige guld och gröna skogar.

Hur känner du oavsett vad du röstade på? Skulle du rösta likadant?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-12 14:31
    Rubriken är frågan på frågeställningen, frågan i texten är för diskussion.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du rösta annorlunda om det var val idag?
  • Sensitiveguy
    Flash Gordon skrev 2015-04-20 19:33:38 följande:

Ergo: eftersom SD inte räknas in i Alliansunderlaget så röstar man på det bästa alternativet inom Alliansen.

Eller så röstar man efter ideologisk övertygelse och åsidosätter den fördummande blockpolitiken.
  • Sensitiveguy
    Flash Gordon skrev 2015-04-20 19:36:18 följande:

Och vadan denna fixering vid SD hela tiden?

Det är som att allt börjar och slutar med SD. För en del.

SD är, tragiskt nog, det första partiet sedan FP på 13 år att nå nivåer kring 15 %. Det måste man, beklagligt nog, förhålla sig till. Eller så kan man göra som Rataxes och kalla dem reservsåssar.
  • Tom Araya
    summer63 skrev 2015-04-20 19:34:59 följande:

Jag röstade på S och skulle göra det igen, de som gnäller på regeringen borde ju gnälla på SD och Alliansen det var dom som tillsammans tvingade regeringen att styra med Alliansens budget. Nästa år hoppas jag att dom får föra en röd politik.

Alliansen lyckades inte på 8 år tvärt om blev mycket sämre, så nu tycker jag dom ska acceptera att dom förlorade valet.

SD ska heller inte gnälla, deras hot misslyckades och nu hamnade dom utanför ordentligt.

Mm, fast det kanske inte är av DE skälen man ser anledning till att gnälla på regeringen.
  • summer63
    Tom Araya skrev 2015-04-20 23:59:23 följande:

Mm, fast det kanske inte är av DE skälen man ser anledning till att gnälla på regeringen.

Mestadels gnälls det på att dom sviker vallöften, dom kan ju inte infria sina vallöften om Alliansen med hjälp av SD motsätter sig det dom vill genomföra. Alliansen saboterar politiken för att dom hoppas på nyval, det sa Anna KB på tv häromdagen. Men jag undrar varför de rödgröna skulle göra annorlunda om det vore Alliansen som blev en svag minoritetsregering.

Så som opinionsundersökningarna ser ut hade de rödgröna blivit större, FP ligger under 4% och har gjort flera mätningar KD hänger också på snöret.

Alliansen finns inte för tillfället, men dess ledare verkar leva i förnekelse.
  • Anonym (jasedå)
    Anonym (SD) skrev 2015-04-20 15:25:31 följande:

Naiva stackare.

Naivt är väl snarare att tro att ett gäng i överkant kriminella föredetta bss anhängare med ett antal rasistiska uttalanden i bagaget inte är rasister bara för att de säger det
  • Kofot
    Anonym (SD) skrev 2015-04-20 15:25:31 följande:
    Naiva stackare.
    Snarare tvärtom
  • Flash Gordon
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 19:47:58 följande:
    Eller så röstar man efter ideologisk övertygelse och åsidosätter den fördummande blockpolitiken.
    Den ideologiska övertygelsen är att borgerlig politik alltid är bättre än vänsterpolitik. Även om den borgerliga är väldigt, väldigt liberal.

Därav ramaskriet när de borgerliga man röstat på ingått DÖ och därmed gjort sig själva till stödpartier för de tre vänsterpartierna.
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 19:51:40 följande:
    SD är, tragiskt nog, det första partiet sedan FP på 13 år att nå nivåer kring 15 %. Det måste man, beklagligt nog, förhålla sig till. Eller så kan man göra som Rataxes och kalla dem reservsåssar.
    Ja, SD är ett spännande, ett fascinerande, parti på så sätt att de växer rekordsnabbt och står för någonting annat än de sju andra partierna.

Men det betyder inte att man måste blanda in SD i varenda diskussion om allt från energipolitik till bröstmjölksersättning och thailandsresor.
  • Flash Gordon
    summer63 skrev 2015-04-20 19:34:59 följande:

Jag röstade på S och skulle göra det igen, de som gnäller på regeringen borde ju gnälla på SD och Alliansen det var dom som tillsammans tvingade regeringen att styra med Alliansens budget.

Vem gnäller på att Alliansen och SD lyckades skjuta upp vänsterns dumheter ett halvår (minst)?

"Gnället" handlar om BRA saker som Löfven lovade men som han sedan backat ifrån och istället har gjort ett dåligt val, ex försämrat ROT-avdrag.
  • Kofot
    Flash Gordon skrev 2015-04-21 11:41:09 följande:

Vem gnäller på att Alliansen och SD lyckades skjuta upp vänsterns dumheter ett halvår (minst)?

"Gnället" handlar om BRA saker som Löfven lovade men som han sedan backat ifrån och istället har gjort ett dåligt val, ex försämrat ROT-avdrag.
    Ett val som jag ställer mig bakom. Varför ska skattepengar finansiera rikas renoveringar och poolrengöring  när pengarna behövs på annat håll.
  • Tom Araya
    Kofot skrev 2015-04-21 11:46:50 följande:
    Ett val som jag ställer mig bakom. Varför ska skattepengar finansiera rikas renoveringar och poolrengöring  när pengarna behövs på annat håll.
    Jag har haft nytta av både ROT och RUT och jag är fan inte rik.
  • Rataxes

Mindre nogräknade hantverkare tycker också det är skitbra. Äntligen gott om svartjobb igen.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Sensitiveguy
    Flash Gordon skrev 2015-04-21 11:35:45 följande:

Den ideologiska övertygelsen är att borgerlig politik alltid är bättre än vänsterpolitik. Även om den borgerliga är väldigt, väldigt liberal.

Därav ramaskriet när de borgerliga man röstat på ingått DÖ och därmed gjort sig själva till stödpartier för de tre vänsterpartierna.Ja, SD är ett spännande, ett fascinerande, parti på så sätt att de växer rekordsnabbt och står för någonting annat än de sju andra partierna.

Men det betyder inte att man måste blanda in SD i varenda diskussion om allt från energipolitik till bröstmjölksersättning och thailandsresor.

Jag blandar i alla fall inte in SD i alla diskussioner, men jag kan delvis känna igen den känslan.

Den ideologiska övertygelsen innebär att man röstar på ett enskilt parti som överensstämmer med ens egen världsbild.

Sedan får man se, när väljarna sagt sitt, vilket typ av regeringssamarbete det blir.
  • Flash Gordon
    Några argument varför ROT är bra:
    http://www.foretagarna.se/Opinion/Nyhetsarkiv/2015/mars/kommentar-om-andrade-rot--och-rut-avdrag/

https://www.facebook.com/rotupproret?_rdr

Men huvudgrejen var ju att S bryter mot vallöften man givit och det om ROT är ju bara ett av dem.
  • nihka

Hoppsan. Jag har röstat fel i den här omröstningstråden. Jag läste först rubriken och sedan trådstartens text och svarande på frågan där: "Skulle du rösta likadant?" - vilket är tvärtom till hur frågan är formulerad i rubriken.

Hej och hå så kan det gå!

• Anonym (PL)

Jag skulle ändra mig, utan en enda sekunds tvekan så skulle jag ändra mig från S till SD.
    Jag har aldrig tidigare pratat politik och jag har aldrig engagerat mig i valet. Men om det var val nu skulle jag engagera mig och försöka informera så många som möjligt varför jag har ändrat mig och jag skulle försöka övertyga så många som möjligt att rösta på Sverigedemokraterna.
    För det här landets välfärd är på väg att gå åt helvete!

• Anonym (SD)
    Anonym (jasedå) skrev 2015-04-21 08:17:50 följande:

Naivt är väl snarare att tro att ett gäng i överkant kriminella föredetta bss anhängare med ett antal rasistiska uttalanden i bagaget inte är rasister bara för att de säger det

BSS grundades samma år som Jimmie Åkesson föddes - dvs 1979.
  • Sux
    Sensitiveguy skrev 2015-04-19 17:45:45 följande:
    Vad står du själv politiskt?
    Jag vet inte riktigt själv, nånstans i det högra blocket iaf.
  • Anonym (jasedå)
    Anonym (SD) skrev 2015-04-22 19:19:10 följande:

BSS grundades samma år som Jimmie Åkesson föddes - dvs 1979.

Så vadå? Vad har det konstaterandet för värde som kommentar till mitt inlägg??

Men vänta när vi ändå kläcker ur oss icke relevanta saker kan jag ju nämna att min diskmaskin inte är frisk. Det beror nog på att disken är smutsig.
Svar på tråden Skulle du rösta annorlunda om det var val idag?