• Ragnar

Cyklar med fotbroms?

Är det dyrare att tillverka cyklar med fotbroms och få växlar?

Jag har nu i över en vecka letat ny cykel åt sonen som är 10 år och han vill ha en cykel med fotbroms, vilket jag håller med om att är säkrast för honom. Har tittat lite på ny cykel åt mig själv  också, med fotbroms och högst 5 växlar. Men alla vi har tittat på är dyrare än de med bara handbroms och flera utanpåliggande växlar.
    Min man har en dyr värstingcykel med 21 växlar och tycker alltid han håller på att ställa in växlar och fixa kjedjan. Dessutom säger han själv att han bara använder 3 växlar och funderar på sälja den och skaffa en enklare cykel.

• Svar på tråden Cyklar med fotbroms?
  • BuoBä

Ja, växlar som är inkapslade i navet är mycket dyrare att bygga och man kan inte kombinera fotbroms med den enklare varianten av växlar som då är utanpåliggande. 

• Ragnar

Då får vi nog lägga lite mer på nya cyklar än vi tänkt. Eller hitta bättre begagnade cyklar istället för nya. För för mig är det ett måste med fotbroms och få växlar. De verkar också hålla bättre än cyklar med en massa växlar. Tycker ofta jag har sett sonens kompisar som har 18 och 21 växlade cyklar ha problem med kedjan. Själv har jag aldrig efter över 30 års cyklande råkat ut för att kedjan hoppar av.

• sportpappa

Om man har utanpåliggande och många växlar så kräver det mycket underhåll. Kedja, kransar, kassett och växelwirar ska hållas rena och insmorda på ett korrekt sätt. Helst rengöring varje vecka, men i alla fall varje månad och vid behov. 
    Drivlinor till barncyklar är ofta inte heller av särskilt hög kvalitet eftersom priserna måste hållas nere.

Till en 10-åring passar nog en 24 eller 26 tumscykel. Det får ni prova er fram till.
    Biltema är ett ganska bra ställe att hitta cyklar till bra pris. 1799 kr för en 24"-cykel med fotbroms och 3-växlar i navet.

Om man har lite större budget så hade jag kikat på ex. Team Sportia:
    www.teamsportia.se/produkter/cykel/cyklar/juniorcykel-fotbroms-24-26
    Den här tycker jag verkar lämplig till en 10-åring, men kostar en slant:
    www.teamsportia.se/produkter/cykel/cyklar/juniorcykel-fotbroms-24-26/crescent-ire-26-7-vxl
    Den ser ganska tuff ut och om den passar storleksmässigt så fungerar den nog i några år.

Svar på tråden Cyklar med fotbroms?