• Bullen2015

Rh-negativ

Hej :)
    Ska snart på mitt första besök hos mvc... Tänkte höra vad ska man begära när man är Rh-negativ... På första mvc som jag skrev in mig på var barnmorskan så nonchalant... ja det var ingen fara... Vi kollar dig i v 28... Kändes ju så där... Då man läser om gravida som har bildat antikroppar mot barnet tidigt i graviditeten...
    Nu har jag bytt mvc som verkar vara mycket mer engagerade... Bokade in mig till läkare direkt :) Så all info är jag intresserad av :) Är det någon som har fått göra NIPT för att fastställa barnets blod?
    Tack tack :) 

• Svar på tråden Rh-negativ
  • Bullen2015
    miela33 skrev 2015-04-13 11:06:52 följande:

Jag är oxå rh neg. Är i v 8 imorgon. Ska till mvc nästa vecka. Vad är NIPT o hur gör man det? Kan man kräva det? Tror inte dom kolla så noga me första barnet o haft ett MF i v 5 efter sonen, har inte fått ngn spruta efter de, o är lite orolig, bara hälsosammas på mvc nästa v, men skall kanske ta upp detta?

NIPD är en ny teknik där man kollar barnets dna i mammans blod... Då ska man kunna få reda på massor om barnet... Men det är nog bara på forskningsstadiet än här i Sverige... Men det går att göra det privat... Ska själv höra med mvc imorgon... Skulle ju vara tryggare för oss med Rh-negativ och resten av det blivande mammorna om det funkar... Slippa ta fostervattensprov... Så fråga när du är där :)

www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/Analys-av-foster-DNA-i-kvinnans-blod-icke-invasiv-fosterdiagnostik-for-blodgrupps--eller-konsbestamning/
  • jenni82

Är rh-neg och det är efter förlossningen som du får en spruta,
    Är ingen fara första graviditeten. Är vid graviditet nummer två.

• Bullen2015
    majja83 skrev 2015-04-13 11:24:50 följande:
    Nä de har dom inte gjort, kommer att kolla de vid fl. Sa min bm.

Men vet att vissa kan få de kollat innan fl.
    Okej... Vi får hoppas på den nya tekniken NIPD så kan dom ju kolla barnets blodgrupp direkt... Och de med barn med Rh-negativ kan sluta oroa sig!!!

www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/Analys-av-foster-DNA-i-kvinnans-blod-icke-invasiv-fosterdiagnostik-for-blodgrupps--eller-konsbestamning/
  • Bullen2015
    jenni82 skrev 2015-04-13 12:52:19 följande:

Är rh-neg och det är efter förlossningen som du får en spruta,
    Är ingen fara första graviditeten. Är vid graviditet nummer två.

Det blir min andra graviditet... och jag fick spruta efter förlossning... Men man kan ändå börja bilda antikroppar mot barnet.. Lite läskigt att kroppen kan göra så :( Hoppas på NIPD.... Ska höra med mvc imorgon...

• miela33
    Bullen2015 skrev 2015-04-13 12:50:23 följande:

NIPD är en ny teknik där man kollar barnets dna i mammans blod... Då ska man kunna få reda på massor om barnet... Men det är nog bara på forskningsstadiet än här i Sverige... Men det går att göra det privat... Ska själv höra med mvc imorgon... Skulle ju vara tryggare för oss med Rh-negativ och resten av det blivande mammorna om det funkar... Slippa ta fostervattensprov... Så fråga när du är där :)

Okej, tack för svar. Skall absolut fråga när jag är där. :)
  • jenni82
    Bullen2015 skrev 2015-04-13 13:16:53 följande:
    Det blir min andra graviditet... och jag fick spruta efter förlossning... Men man kan ändå börja bilda antikroppar mot barnet.. Lite läskigt att kroppen kan göra så :( Hoppas på NIPD.... Ska höra med mvc imorgon...

Ah. Läste fel =) Trodde det var din första bebbe!
    Lycka till! =)
  • Stinen10

Som jag skrev i mitt förra inlägg här. När jag var på inskrivning fick jag gå och lämna blod på sjukhuset. Nästa besök hos bm, efter RUL (ca v20) så fick jag reda på svaret på blodprovet. På ett av papperna jag fick så står det att både jag och barnet är rh negativa. Trodde att dom gjorde samma tester i hela landet! Skumt...

• Annelie 76
    Bullen2015 skrev 2015-04-13 09:53:51 följande:
    Det låter bra :) Men de kollade aldrig barnets blod?
    Nej här får man tydligen spruta oavsett. Jag har varit gravid tre ggr och fått tre sprutor. Har ingen aning vad mina barn har för blodgrupp.
  • Bullen2015
    jenni82 skrev 2015-04-14 10:49:44 följande:
    Ah. Läste fel =) Trodde det var din första bebbe!
    Lycka till! =)
    Tack :)
  • Bullen2015
    Stinen10 skrev 2015-04-14 12:47:02 följande:

Som jag skrev i mitt förra inlägg här. När jag var på inskrivning fick jag gå och lämna blod på sjukhuset. Nästa besök hos bm, efter RUL (ca v20) så fick jag reda på svaret på blodprovet. På ett av papperna jag fick så står det att både jag och barnet är rh negativa. Trodde att dom gjorde samma tester i hela landet! Skumt...

Var hos mvc i går och om jag inte missuppfattade barnmorskan tar dom blodprov och kollar barnets blod... Med andra ord använder det antagligen?! nipd och kollar dna i mammans blod!? Kan ha helt fel, men hur kan dom annars få fram barnets blod... Träffade läkaren efter och hon trodde inte de kolla barnets blod, då blev jag förvirrad... Får se nästa gång!!! Skönt med barn med Rh-negativ då slipper man iallafall den oron :)
  • Bullen2015
    Annelie 76 skrev 2015-04-14 19:24:12 följande:
    Nej här får man tydligen spruta oavsett. Jag har varit gravid tre ggr och fått tre sprutor. Har ingen aning vad mina barn har för blodgrupp.
    Okej... Verkar var lite olika... Var på mvc igår och barnmorskan sa att det tar blodprov och kollar barnets blod... Läkaren jag träffa visste inget om det... Så jag är lite förvirrad... Få ta det igen nästa gång!!! Det är ju skönt att veta så man vet om man behöver oroa sig eller inte...
  • Bullen2015

Ok det verkar var lite olika... Första barnet kan jag ju förstå... Men andra känns det ju rätt viktigt!!! Var hos mvc i går... Och enligt barnmorskan skulle dom kolla barnets blod genom blodprov... Om jag inte missförstod... Frågade använder ni NIPD? Neee vi tar blodprov... Känns lite som dom inte vill säga att det gör det... Hur ska dom annars se barnets blod i mitt, det måste ju var genom det provet... Fast de använder ändas det för att kolla barnet blod och inget annat?! Träffade läkaren sen och hon visste inget om ett sådant prov?! Lite förvirrad blev jag... Ska ta det nästa gång igen... Det skulle var så skönt att vet... Så man vet om man behöver oroa sig eller inte...

• Bullen2015

Ok det verkar var lite olika... Första barnet kan jag ju förstå... Men andra känns det ju rätt viktigt!!! Var hos mvc i går... Och enligt barnmorskan skulle dom kolla barnets blod genom blodprov... Om jag inte missförstod... Frågade använder ni NIPD? Neee vi tar blodprov... Känns lite som dom inte vill säga att det gör det... Hur ska dom annars se barnets blod i mitt, det måste ju var genom det provet... Fast de använder ändas det för att kolla barnet blod och inget annat?! Träffade läkaren sen och hon visste inget om ett sådant prov?! Lite förvirrad blev jag... Ska ta det nästa gång igen... Det skulle var så skönt att vet... Så man vet om man behöver oroa sig eller inte...

Svar på tråden Rh-negativ