• Lorelei83

Ni som inte gav välling, när slutade ni med ersättning?

Vi ska inte ge välling till vår son som är 7 månader nu, han äter två-tre mål mat om dagen och får ersättning. 

När ska man fasa ut ersättningen? När är de redo att äta frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål? :)

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ni som inte gav välling, när slutade ni med ersättning?
  • Flickan och kråkan

Nu har vi inte gett ersättning utan ammat istället, men det är ju liksom samma sak i sammanhanget. Vi har inte gett något av våra barn välling. Äldsta åt annan mat tidigt och slutade amma helt vid 9 månader. Andra barnet ammade tills han var 13 månader, men åt i stort sett annan mat uteslutande från det att han var 10-11 månader. Mysammade enbart inför nattning efter det. Yngsta barnet ammade mycket ända tills han var året då han plötsligt fick ett väldigt matintresse. Efter året ammades han i stort sett bara vid nattning.....som mys, inte en fråga om föda.

Det handlar ju mycket om det enskilda barnet och hans/hennes intresse för annan mat. 

• twinboymom

Jag tänker att när barnet äter bra med mat så kan man fasa ut ersättning. Har de bra aptit så är det nog bara att köra på, tror man känner själv när man kan minska ersättningen.

Mina tvillingar äter fortfarande jättedåligt med mat, så de får fortfarande ersättning 4ggr per dygn. De är 12 mån. Om de mot förmodan skulle äta väldigt bra en dag så minskar jag ner ersättningen.

• Yonndax

Du kan börja ge smakportioner om du vill det men inte brådska med det. En smakportion är typ 1 tsk med fruktpurré. Alltså att dit barn bara smakar på maten men inte har det som huvudsaklig föda. Fortsätt med det om ditt barn verka gilla det annars vänta. Fortsätt sedan med ersättning som komplement till varje måltid antingen bara som måltidsdryck eller som en del av målet. Speciellt i börja om ditt barn inte äter så mycket vanlig mat är det bra att toppa upp med ersättning efter den vanliga maten. Vissa barn är snabbare än andra på att vilja ha vanlig mat. Prova dig fram men stressa inget. Så länge ditt barn går upp i vikt, är piggt och mår bra kan du vänta fram till runt året innan det behövas mycket mer än ersättning. Finns ersättning som är anpassad för äldre barns näringsbehov.

• Santin

Vår dotter har själv slutat med ersättning. Hon vägrar äta det. Hon vill ha mat eller gröt istället.

Försöker man ge henne flaskan slår hon bort den och blir arg.

Hon är nu snart 8 månader och hon började me detta för 2 veckor sedan.

• Lorelei83

Gulliga ni är som svarar så snabbt! Han äter bra och är nyfiken på nya smaker, och får lite lite vatten efter maten (han vill inte ha så mycket) för ja vill vänja honom med vatten till maten.

Men efter en halvtimme ungefär märks det på hans humör att han ofta är mer hungrig och vill får då ersättning. 

Jag tänkte snart börja introducera 3 mål mat om dagen.

• HWR

Min äldsta dottern vägrade flaskan helt då hon var 6 månader. Vi hade börjat med smakportioner när hon var 4 månader. Från sex månader åt hon alla sina mål och drack vatten ut pipmugg.

Min yngsta vägrade mat tills hon var runt 8 månader. Då fasade vi ut flaskan men hon fortsatte att dricka ersättning på natten och ibland som mellis tills hon blev 18 månader.

• Maddi

Min vägrade ersättning vid 7½ månad pga att han fått smak för mat och välling gilla han inte. 

• sextiotalist

Min grabb vägrade ersättning sedan han fått smak på mat och välling. Han var väl omkring 5 månader då. På den tiden så hade man bara ersättning de första 4-5 månaderna, sedan gick man över till välling som var anpassad till barn från 4 månader.
    Fördelen var att man inte behövde ha så varmt vatten (det skulle vara omkring 60 grader) för att lösa pulvret, så det gick snabbare att få vällingen färdig. (nej, det fanns inte ersättning på tetra på den tiden)
    Han blev inte mätt på ersättningen, en flaska, en timme senare var han vrålhungrig.

• The Fugly

Vi gav ersättning till natten fram tills hon fyllde två, då ville hon inte ha längre. Hon gillade aldrig välling och jag föredrog ändå ersättning.

• mliten

Min fick en flaska ersättning att somna på fram till ett och ett halvt år. Då hade vi fasat ut ersättningen genom att använda mindre och mindre pulver i flaskan. Tillsist ville han inte ha.

• scanmia

Rekommendationen här i Kanada (finns ingen välling här) är att man byter ut ersättning mot komjölk runt 12 månaders ålder om allt går enligt planerna med introduktion av fast föda.

• nozpa

Vi gav ersättning till första barnet tills hon var drygt 2 år. Hon fick då en flaska på kvällen. Barn nummer 2 slutade ganska så exakt när hon fyllde 1. Men bägge 2 åt vanlig mat runt 8-9 månader ocj fick bara en flaska ersättning på kvällen när dom skulle sova.

Svar på tråden Ni som inte gav välling, när slutade ni med ersättning?