• Mijjan

Erfarenhet av vägning av handbagage?

Ska på weekendresa i Paris on några dagar och hade egentligen tänkt bara resa med handbagage. Får ha 8 kilo men det blir kanske 9-10... Brukar inte vara något problem men ni som fått väga fru handbagage har dom gjort det vid incheckning eller vid gaten? Är det oftast vid incheckning är det ju inte värre än att jag får skicka väskan.. Lite struligare blir det om dom vill att jag ska skicka från gaten? Å andra sidan kanske SAS inte tar så mycket per kilos övervikt? Tycker det är smidigt att slippa hämta väska samt veta att man faktiskt får sina saker när man kommer fram... Har rest väldigt mycket men aldrig fått handbagaget vägt - därav frågan eftersom jag vet att det kan hända!

• Svar på tråden Erfarenhet av vägning av handbagage?
  • Fjäril kär

jag reser ganska mycket och ibland har dom med små kabinväskor/rullväskor fått kontrollväga vid incheckning

Jag har märkt att dom med ryggsäckar, tygväskor, små mjuka bagar osv sällan eller aldrig kontrolleras . Medan däremot en rullväska oftast får en kontrollvägning. 

min svärmor har ett ganska bra knep.  Hon fäller ner handtaget på sin lilla kabinväska och ställer den vid fötterna vid incheckning , då syns den inte. Vid begäran om att visa handbagage så visar hon upp sin större handväska/axelremsväska och får ett okej,  Sen tar hon sin väska och rullar iväg.. 

• T W

Jag har aldrig fått väga mitt handbagage, varken handväska eller kabinväska. Jag brukar däremot inte packa särskilt tungt så jag gissar att min inte ser ut att vara på gränsen och att dom hellre lägger fokus på dom som ser tunga/överpackade ut.

• Pescetarian
    Fjäril kär skrev 2015-04-13 18:36:41 följande:

jag reser ganska mycket och ibland har dom med små kabinväskor/rullväskor fått kontrollväga vid incheckning

Jag har märkt att dom med ryggsäckar, tygväskor, små mjuka bagar osv sällan eller aldrig kontrolleras . Medan däremot en rullväska oftast får en kontrollvägning. 

min svärmor har ett ganska bra knep.  Hon fäller ner handtaget på sin lilla kabinväska och ställer den vid fötterna vid incheckning , då syns den inte. Vid begäran om att visa handbagage så visar hon upp sin större handväska/axelremsväska och får ett okej,  Sen tar hon sin väska och rullar iväg.. 

Tur att inte alla är lika ego som din svärmor.
  • Fjäril kär
    Pescetarian skrev 2015-04-13 18:47:06 följande:
    Tur att inte alla är lika ego som din svärmor.
    nja...  med tanke på hur alla flygvärdinnor sliter sitt hår för att alla prompt ska ha handbagage istället för att checka in väskorna så är min svärmor inte direkt ensam i det sällskapet... 

folk gnäller om att det tar sån tid att kliva på planet och att det blir försenat men att det beror på alla 39411 kabinväskor folk ska ha med sig in på planet och knöka in överallt  verkar dock inte gå fram.. 
  • Sorbus

Jag veckopendlade ett tag till till Frankrike och flög frekvent mellan Kastrup och Paris CDG. Jag brukade resa med enbart handbagage och checka in på nätet och sedan gå direkt till säkerhetskontrollen och vidare till gaten. På Kastrup var det aldrig någon som visade något som helst intresse för att kolla vikten på mitt handbagage. På Paris CDG var det däremot annorlunda, de har vakter som står och plockar folk i kön till säkerhetskontrollen och väger deras väskor. Är den för tung får man en stor klisterlapp på sin väska och får ta den med sig och gå och checka in den och sedan komma tillbaka och ställa sig i kön till säkerhetskontrollen. Betala extra verkar inte vara något alternativ. På vilka grunder de väljer ut vems väska som ska vägas var inte helt entydigt för man kunde se folk med rätt stort handbagage trava igenom. Jag hade alltid samma kabinväska plus datorväska och fick väl väga den en gång på 8-10 resor. Men det stod nästan alltid någon i kontrollstationen så en viss risk för att att bli uttagen finns. Dock bör det sägas att jag nästan alltid flög med Air France. SAS flyger från en annan terminal och jag kommer faktiskt inte ihåg om de har samma system i den terminalen också.

Svar på tråden Erfarenhet av vägning av handbagage?