• Anonym (Hjälp mig)

Bostadsbidrag och föräldraledig

Hej!

Jag har en fråga om föräldraledighet / mammapenning och bostadsbidrag.
    Undrar hur det fungerar, om man är föräldraledig och ansöker om bostadsbidrag måste man då ta ut 30 dagar i månaden? (max dagar) Eller kan man ändå ta ut exempelvis 15 dagar i månaden, men att ni gjort en beräkning på att jag tar ut max antal dagar (30) alltså får bostadsbidrag som om jag skulle ta ut 30 dagar i månaden fast jag tar ut mindre?
    Tänkte för om man gör en beräkning på att jag tar ut 30 dagar i månaden så blir årsinkomsten högre, vilket gör att bostadsbidraget blir lite lägre, men att jag ändå tar ut mindre dagar? Om det är möjligt?
    Jag undrar därför att jag väntar barn till början av juni, och vill helst inte ta ut max- antalet dagar i månaden för då räcker dagarna mycket kortare och då kan jag vara hemma max 1 år med barnet, vilket är lite tidigt att lämna på dagis. Vill helst att barnet ska vara lite över året innan dagis.

Hoppas ni förstår hur jag menar, är så dålig på att formulera mig!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bostadsbidrag och föräldraledig
  • Försäkringskassan

Hej!

Här på Familjeliv kan vi svara på allmänna frågor om föräldraförsäkringen. Eftersom att du har frågor om bostadsbidrag kan du ställa de på facebook.com. Du kan också ringa till vårt kundcenter för att få svar på dina frågor. Telefonnummer 0771 ? 524 524.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Bostadsbidrag och föräldraledig