Svar på några frågor?
Jag är gravid i v.16 med mitt andra barn. Mitt första är 5 år strax 6 så det var längesen jag var gravid sist.
Förra gången var jag 19, hade inga komplikationer alls, allt gick perfekt. Förlossning på 2 h osv.
Nu är jag alltså gravid igen. Är mer insatt i denna grav. dels eftersom detta barn var planerat/vi är båda mognare. MEN nu har jag en heeeeemsk graviditet!
Jag jobbar heltid halv sju till fyra på en metallindustri.
Fråga 1: ni som jobbat på industri, hur löste ni problemet med byxor? Mitt jobb har inga graviditetsbyxor. Kan jag kräva att dom köper? Det borde ju finnas?
Fråga 2: när slutade ni att jobba? Min chef vill sjukskriva mej efter semestern eftersom bf är i september.
Fråga 3: när kom ni tillbaka? Jag ska inte amma och vi ska vara hemma varannan vecka.
Fråga 4: hur funkar det för mamman med mammadagar? Jag har både googlat och kontaktat fk. men får inget svar. Förra gången tog jag mammaledigt innan bf men det ska jag inte göra nu. När börjar mina dagar att ticka? Direkt ef förlossning? Pappan får ju 10 dagar gratis, vad får jag?
Lite pinsammare frågor..
Jag har fått det ökända h-besväret i rumpan och smörjer med en salva (på x.vet ej riktigt namnet)
Fråga 5: försvinner detta någongång under graviditeten eller ska jag tvingas ha det i fem månader ytterligare innan det tillslut försvinner?
Hur gör man med behandlingen? Man får ju inte smörja varje dag i 9 månader? Ska jag bara låta skiten va o lida igenom det?
Fråga 6: kan jag inte ha rumpsex alls under resten av graviditeten?
Jag har läst att det problemet aldrig försvinner efter man väl fått det? Kommer jag aldrig kunna ha rumpsex utan att först ha en grundlig genomgång av mitt anal?
Nu till ännu ett problem. Tro mej, jag har googlat i dagar efter svar på alla mina frågor, hittar bara liknande problem, aldrig samma som jag har. Flytningar. Det är tydligen vanligt som gravid. Minns ej hur det var under förra grav. Tror jag har förträngt den lite grann eftersom jag absolut inte trivs att vara gravid. Denna grav lär ju vara den sista för mej tack.
Fråga 7: vita, illaluktande flytningar, riktigt sega och tjocka, vareviga dag - normalt? Måste ju gå med trosskydd hela tiden för att det slutar inte.
Jag har precis varit sjuk så nu är jag inne i bättringsfasen med snuva och hosta. Dock såpass stark hosta att jag har svårt att hålla tätt när själva attacken kommer.
Fråga 8: hur seriösa var ni med knip? Hur många per dag och kanske viktigaste frågan, hur ska man komma ihåg det! Jag har en regel att göra det varje gång jag kissar men det är så himla lätt att gömma! Man stressar på jobbtoan så oj, så glömde man det. Blir ju ständigt påmind varje gång jag hostar. (Tur jag har trosskydd då haha)
Sista frågan, jag har som väntat blivit svullen och hängig där nere och det är jag inte van vid. Det skaver och gör ont. Kommer det att dra sej tillbaka efter förlossning? Det gjorde väl det efter förra grav eftersom jag inte hade dessa problem innan. Men nu är jag ju "erfaren" och uttänjd sen tidigare? Någon med erfarenhet?
Hoppas det inte blev för mycket! Men jag har många funderingar hehe.
/Mamma till J?