• audio

Vad är våldtäckt?

Vad utmärker att mannen haft sex med kvinnan emot hennes vilja?

Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Svar på tråden Vad är våldtäckt?
  • Pentagram

Våldtäkt är det när du har sex med någon mot dennes vilja. Det är alltså vad andra parten vill som avgör om det är våldtäkt eller ej.

Så, om någon har haft sex med dig trots att du inte ville (oavsett vad du sagt eller gjort) så har du blivit våldtagen. [Jag poängterar att du tekniskt sett blivit våldtagen om du ger entusiastiskt bifall för sex men ljuger av någon anledning...det finns dock ingen som helst möjlighet för andra parten att inse att du faktiskt inte vill (och ingen rimlig anledning att tro att du INTE vill) så det är ju inget brott i sådana fall.]

• audio

Hade samlag fast jag inte riktigt ville det. Han övertalade mig.

• audio
    LAHR skrev 2015-04-20 10:29:08 följande:

enligt lag eller vad vi anser??

Både och.
  • Pentagram
    audio skrev 2015-04-20 11:07:41 följande:

Hade samlag fast jag inte riktigt ville det. Han övertalade mig.

Tja, om du inte ville det så blev du våldtagen. Fullt möjligt att killen inte begått något brott beroende på hur övertalningen tett sig, dock.
  • Hadraniel

Min syn på våldtäkt är att det handlar om att man på något sätt tvingar till sig sex mot någons vilja trots att man vet eller misstänker att personen ifråga kanske inte vill detta. Med tvinga så menar jag även att utnyttja någon som är aspackad eller medvetslös.

I lagens mening verkar det alltmer börja handla om att man begår våldtäkt om man gör något trots att man inte är 100% säker på att motparten faktiskt vill detta oavsett om tvång förekommit eller ej, även om det inte är så realistiskt att man ska kunna läsa någons tankar.

• Pentagram
    Hadraniel skrev 2015-04-20 11:24:21 följande:

Min syn på våldtäkt är att det handlar om att man på något sätt tvingar till sig sex mot någons vilja trots att man vet eller misstänker att personen ifråga kanske inte vill detta. Med tvinga så menar jag även att utnyttja någon som är aspackad eller medvetslös.

I lagens mening verkar det alltmer börja handla om att man begår våldtäkt om man gör något trots att man inte är 100% säker på att motparten faktiskt vill detta oavsett om tvång förekommit eller ej, även om det inte är så realistiskt att man ska kunna läsa någons tankar.

Eh, what? De våldtäktsdomar som finns tyder väl ganska klart på att du kan komma undan med väldans mycket när det gäller våldtäkt. Folk invänder mot att det är så lätt att komma undan men i lagens mening ser jag ingen skillnad, du kan sätta på en tjej som ropar nej och försöker ta sig loss och ändå frikännas för att du inte insett att hon verkligen inte ville...
  • Hadraniel
    Pentagram skrev 2015-04-20 11:32:54 följande:
    Eh, what? De våldtäktsdomar som finns tyder väl ganska klart på att du kan komma undan med väldans mycket när det gäller våldtäkt. Folk invänder mot att det är så lätt att komma undan men i lagens mening ser jag ingen skillnad, du kan sätta på en tjej som ropar nej och försöker ta sig loss och ändå frikännas för att du inte insett att hon verkligen inte ville...
    Nu syftade jag inte riktigt på vad som man kan komma undan med utan vad lagen säger "räknas som" våldtäkt och hur diskussionen om eventuella lagändringar ser ut. Bevisfrågan i de flesta fall är ju svår och det är ofta "ord mot ord".

Det finns ju oskyldiga som dömts bara för att tjejen ansetts trovärdig och är bra på att ljuga och sedan finns det också sådant som verkar vara uppenbara våldtäkter där gärningsmännen går fria. Verkar vara rena slumpen hur det döms i våldtäktsfall tycker jag.
  • audio
    Pentagram skrev 2015-04-20 11:11:51 följande:
    Tja, om du inte ville det så blev du våldtagen. Fullt möjligt att killen inte begått något brott beroende på hur övertalningen tett sig, dock.
    Enligt din beskrivning har jag blivit våldtagen mer än en gång av samma man. Det kanske stämmer, men jag kan inte se det som våld då han inte tvingade sig på mig rent fysiskt.
  • Pentagram
    audio skrev 2015-04-20 11:42:14 följande:
    Enligt din beskrivning har jag blivit våldtagen mer än en gång av samma man. Det kanske stämmer, men jag kan inte se det som våld då han inte tvingade sig på mig rent fysiskt.
    Fysiskt våld är ingen nödvändig del för att det skall vara en våldtäkt. Du kan se det som att är våld på din vilja om du vill ha en ursäkt för ordstammen, men en våldtäkt behöver inte innefatta fysiskt våld, tvång e d (exempelvis är det våldtäkt att sätta på en sovande person (som inte medgivit till detta tidigare, naturligtvis) även om en är jätteömsint och försiktig när en gör det).

Så, nej, det kanske inte var våld i betydelsen fysiskt våld, men det är inte nödvändigt för definitionen.
  • audio
    Pentagram skrev 2015-04-20 11:47:58 följande:
    Fysiskt våld är ingen nödvändig del för att det skall vara en våldtäkt. Du kan se det som att är våld på din vilja om du vill ha en ursäkt för ordstammen, men en våldtäkt behöver inte innefatta fysiskt våld, tvång e d (exempelvis är det våldtäkt att sätta på en sovande person (som inte medgivit till detta tidigare, naturligtvis) även om en är jätteömsint och försiktig när en gör det).

Så, nej, det kanske inte var våld i betydelsen fysiskt våld, men det är inte nödvändigt för definitionen.
    Det var precis det han sa."Jag ska ta dig försiktigt" när han tydligt såg att jag tvekade. Men nu till det egna ansvaret. Jag måste väl ifrågasätta mitt eget agerande här lika så. Varför utsatte jag mig själv för det om jag nu inte ville?
  • Pentagram
    Hadraniel skrev 2015-04-20 11:40:21 följande:
    Det finns ju oskyldiga som dömts bara för att tjejen ansetts trovärdig och är bra på att ljuga och sedan finns det också sådant som verkar vara uppenbara våldtäkter där gärningsmännen går fria. Verkar vara rena slumpen hur det döms i våldtäktsfall tycker jag.
    Hur vet du att de är oskyldiga? Anyway, jag tycker tendensen tyder klart på att de flesta kommer att komma undan en våldtäktsanklagelse och det skall mycket till för fällande dom. Kan nog förvisso bero mycket på om det är en ord-mot-ord-situation där rätten kan döma efter trovärdighet eller om den åtalade bara håller med om beskrivningen av händelsen men nekar till att ha förstått att den utsatta var ovillig.
  • Pentagram
    audio skrev 2015-04-20 11:51:53 följande:
    Det var precis det han sa."Jag ska ta dig försiktigt" när han tydligt såg att jag tvekade. Men nu till det egna ansvaret. Jag måste väl ifrågasätta mitt eget agerande här lika så. Varför utsatte jag mig själv för det om jag nu inte ville?
    Ditt agerande är inte relevant för huruvida du blev våldtagen eller ej. Du ville inte, alltså blev du våldtagen. Ditt agerande kan ha övertygat killen om att du faktiskt ville, varför han ej begått något brott (han har inte AVSETT att våldta dig), men det ändrar inte vad du egentligen ville.

Varför utsatte du dig för det? Tja, det är inte upp till mig att analysera eller ifrågasätta dig i den frågan men det finns många skäl till att sådant här händer och jag vet inte vad som är relevant för just din situation. Kanske var du rädd att det skulle bli värre om du sade nej, kanske tänkte du att du inte förtjänade mer respekt än så, kanske blev tjatet överväldigande...
  • audio
    Pentagram skrev 2015-04-20 11:58:51 följande:
    Kanske var du rädd att det skulle bli värre om du sade nej, kanske tänkte du att du inte förtjänade mer respekt än så, kanske blev tjatet överväldigande...
    Jag kunde ha sagt tvärt nej, men du har rätt... det fanns en orsak till varför jag inte kände att det skulle ha varit rätt att av mig.
  • audio
    audio skrev 2015-04-20 12:07:15 följande:
    Jag kunde ha sagt tvärt nej, men du har rätt... det fanns en orsak till varför jag inte kände att det skulle ha varit rätt att av mig.
    Varför det inte skulle ha varit rätt av mig att säga nej.
  • audio

Har varit nedstämd sedan det hände, men jag kommer väl över det. Jag har svårt att säga att jag blivit våldtagen, mer tvingad på och med en olustig känsla av att ha blivit utnyttjad. Har inte haft problem med andra män.

Svar på tråden Vad är våldtäckt?