Vad är våldtäckt?
Vad utmärker att mannen haft sex med kvinnan emot hennes vilja?
Vad utmärker att mannen haft sex med kvinnan emot hennes vilja?
Våldtäkt är det när du har sex med någon mot dennes vilja. Det är alltså vad andra parten vill som avgör om det är våldtäkt eller ej.
Så, om någon har haft sex med dig trots att du inte ville (oavsett vad du sagt eller gjort) så har du blivit våldtagen. [Jag poängterar att du tekniskt sett blivit våldtagen om du ger entusiastiskt bifall för sex men ljuger av någon anledning...det finns dock ingen som helst möjlighet för andra parten att inse att du faktiskt inte vill (och ingen rimlig anledning att tro att du INTE vill) så det är ju inget brott i sådana fall.]
Hade samlag fast jag inte riktigt ville det. Han övertalade mig.
enligt lag eller vad vi anser??
Hade samlag fast jag inte riktigt ville det. Han övertalade mig.
Min syn på våldtäkt är att det handlar om att man på något sätt tvingar till sig sex mot någons vilja trots att man vet eller misstänker att personen ifråga kanske inte vill detta. Med tvinga så menar jag även att utnyttja någon som är aspackad eller medvetslös.
I lagens mening verkar det alltmer börja handla om att man begår våldtäkt om man gör något trots att man inte är 100% säker på att motparten faktiskt vill detta oavsett om tvång förekommit eller ej, även om det inte är så realistiskt att man ska kunna läsa någons tankar.
Min syn på våldtäkt är att det handlar om att man på något sätt tvingar till sig sex mot någons vilja trots att man vet eller misstänker att personen ifråga kanske inte vill detta. Med tvinga så menar jag även att utnyttja någon som är aspackad eller medvetslös.
I lagens mening verkar det alltmer börja handla om att man begår våldtäkt om man gör något trots att man inte är 100% säker på att motparten faktiskt vill detta oavsett om tvång förekommit eller ej, även om det inte är så realistiskt att man ska kunna läsa någons tankar.
Har varit nedstämd sedan det hände, men jag kommer väl över det. Jag har svårt att säga att jag blivit våldtagen, mer tvingad på och med en olustig känsla av att ha blivit utnyttjad. Har inte haft problem med andra män.