• JugJub

Operera småhund? (JRT)

Hejsan,

Jag har en 3,5 år Jack Russel Terrier, hane, som antagligen har lite chihuahua i sig.

Han har fått problem med höfter och ländryggen. Han har några sneda kotor längst ner i ryggraden samt slitskador (?) överst på höftkulan (rak "kant" istället för rund).

Veterinären säger:

ryggradsoperationen görs ofta på ex. schäfer och de återgår fullt i arbete (arbetshundar)
    Höfter är svåra.Krävs ytterligare undersökningar (man går in med kamera för 3D bild) för att ens ställa diagnos.

Han är världens gladaste och goaste vovve men jag vill veta vad som är rätt för honom. Han hoppar mycket på 3 ben eftersom han har ont. Han är oerhört aktiv och instinkterna gör att han glömmer det :/

Det är också en försäkringsfråga. Väntar på remiss+prisförslag till ortoped i GBG. Bara röntgen hemma på orten gick på 1700:- så kan tänka mig att det kostar en mindre förmögenhet att bygga 3D bilder? Och då har vi inte påbörjat behandlingen än.

Någon med erfarenhet??? Snälla hjälp oss :(
  • Svar på tråden Operera småhund? (JRT)
  • celluliten

Jag opererade ett knä på min ena hund för 2 år sedan efter att han slagit sönder det och fått patellaluxation som följd.

värt varenda krona, försäkringsbolaget gick in och tog det mesta, men det kostade mig (det blev två operationer innan det blev bra) ändå närmare 15000 med självrisk, resor och rehab.

Jag ringde försäkringsbolaget först och frågade hur de ställde sig till att ersätta operationen och fick ett preliminärt ok från deras sida, då bokade jag tid för op. Fick ersättning utan tjafs.

Så har du ekonomin för att försöka hjälpa din hund kan du ju prova, den kan ju bli bra igen och det vet du inte förrän efteråt. Men då har man åtminstone försökt, jag skulle inte ta bort mina hundar utan att försöka om jag inte visste att hunden skulle må dåligt av att vara stilla under den tid rehab tar.

Rehaben tog ganska hårt psykiskt på min hund, han fick knappt röra sig första 2 månaderna (typ 3x 10 - 15 minuter om dagen) och han är väldigt energisk så att hitta på saker inomhus var tyvärr uteslutet eftersom han inte gick hålla lugn då heller. Han la på sig massor med hyss och blev expert på att rymma..

Men han är nu en glad pensionär på 7 år, utan några större men. Lite stel ibland men det går över bara han får värna upp

• Ebbagr

Eftersom det är en unghund skulle jag lägga varenda krona på att försöka få hen frisk! Jag vet inte om det är pengarna som gör att ni är tveksamma eller om det är själva operationen. Men eftersom hunden har ont av det så måste ni ju antagligen operera hunden eller avliva då det inte är rättvist för hunden att ha ont. Personligen tycker jag detta är något man inte ens tvekar på, om hunden lider av det och det går att operera så tycker jag man ska göra det, det är saker man måste tänka på innan man skaffar en hund. Vi hade en bechon havaneis som fick patella luxation och han hade i båda bakbenen ( vi märkte bara i ena) och det skulle kosta ca 20.000 per ben har jag för mig och vi tvekade aldrig på betalningen, utan eftersom han var 9 år och operationen väldigt svår, de sa att det var stor chans att han blir värre valde vi att inte operera utan han fick banta lite grann och äta smärtstillande då han inte hade ont eller led av det. Vi ville inte att han skulle få tillbringa det sista av hans liv med gipsade bakben utan vi ville han skulle få leva som vanligt tiden han hade kvar och det gjorde han.

Men tillbaka till er situation, om ni tvekar ekonomiskt så är ni tyvärr inte passande hundägare enligt mig då som jag sa är det där något man verkligen måste va beredd på om man tar en hund.  Jag tycker ni ska göra operationen.

• Dexter dot com

Hur lång rehabilitering är det och hur är prognosen? Om hunden kommer bli helt återställd utan för lång rehab och smärta och du tror att hunden inte kommer lida av ett inaktivt liv med korta koppelpromenader under en längre tid så skulle jag operera.

• JugJub
    celluliten skrev 2015-04-15 07:46:19 följande:

Jag har precis börjat ett nytt jobb och har ingen möjlighet att ta semester för att vara hemma med min hund utan måste lägga över detta ansvaret på någon annan. Inte för att jag inte bryr mig, utan för att kunna behålla jobbet helt enkelt. Hur löste ni det med er hund? För att den skulle hålla sig passiv? Jag vet inte hur jag skulle kunna hålla min hund passiv i flera månader. Han vill ju inte ens vara "lugn" nu när han har ont som det är. Han är alldeles för glad och har ett mycket aktivt sinne. 
  • JugJub
    Ebbagr skrev 2015-04-15 14:27:37 följande:

Självklart är vi beredda att stötta vår hund ekonomiskt, att hoppa till slutsatsen att vi inte är bra hundägare är att gå ett steg för långt. Jag vet inte hur högt dessa operationer kan tänkas gå i pris, det gäller en ryggradsoperation och två höftledsoperationer. Tycker att jag som ansvarsfull hundägare har rätt att undersöka detta så att vi för hela familjens bästa lägger upp det ekonomiska rätt från dag 1.

Sedan finns det andra familjer som kanske är mindre lyckligt lottade som läser tråden och vill ha samma svar/råd? Mycket kan förändras i en familj från tiden det att man skaffade hund ifrån första början. Och man kanske kunde ta ett större ekonomiskt ansvar 3 år, 5 år eller 10 år tidigare när man skaffade sin hund. Man ska vara försiktig med slutsatserna.

Som det står gäller min främsta fråga vad veterinären sagt. 
    JRT är extremt aktiva hundar och jag vet inte hur lång rehab det skulle kunna tänkas bli? Därför jag frågade efter råd, för att få veta hur andra har tänkt. Hur mycket operationerna påverkat deras hundar? Hur de agerat? Hur de påverkats psykiskt? Det är mycket mer att tänka på än: "Kan hunden tekniskt sett överleva operationen".

Min hund har oerhört låg smärttröskel och blir lätt stressad. Vi adopterade honom efter att han blivit lämnad ute på gatan som valp och har ingen aning om vad som hände i hans "barndom". Självklart måste jag väga in dessa två faktorer tillsammans med att han är oerhört aktiv. Jag kanske opererar en hund som absolut inte klarar det mentalt?

• JugJub
    Dexter dot com skrev 2015-04-15 17:10:05 följande:

Hur lång rehabilitering är det och hur är prognosen? Om hunden kommer bli helt återställd utan för lång rehab och smärta och du tror att hunden inte kommer lida av ett inaktivt liv med korta koppelpromenader under en längre tid så skulle jag operera.

Vi väntar på svar på en remiss från en veterinär i Göteborg. Förhoppningsvis senast imorgon.
    Jag vet inte än hur lång rehab etc det kan tänkas bli. Jag utgår från att man inte gör alla operationer på en gång? Och att det blir flera rehabperioder i så fall?

Jag är orolig för hur min hund kommer klara av detta då han är oerhört aktiv, vi; joggar, cyklar, åker inlines, leker med andra hundar etc etc. Han har också låg smärttröskel och jag kommer inte kunna vara hemma hela rehabtiden. Jag har precis börjat nytt jobb och jobbar mycket på annan ort. I dagsläget är han ju med mig överallt men jag känner  inte att det är rätt att pendla med en opererad hund. I detta fall behöver jag ev. lämna ifrån mig honom under rehab tiden. Jag är orolig hur så här stora operationer kommer påverka hundens mentala hälsa.
Svar på tråden Operera småhund? (JRT)