• scanmia

Vad lär vi barnen?

Ja finns det något, stort eller smått, som du aktivt har gått in för att lära dina barn? Jag tänker kanske främst på saker som inte täcks av någon läroplan.

Vissla? Knäppa med fingrarna? Laga mormorsfars specialrätt? Hur man lagar en punktering eller hur man går i högklackade skor? Spotta riktigt långt? Hur man knyter skorna eller hur man bäst avgör vilket håll som är öster? Hur man håller ett tal eller några riktigt saftiga svordomar?.... Vad för kunskap eller färdighet har du fört vidare till dina barn?

• Svar på tråden Vad lär vi barnen?
  • Maddi

Jag hoppas jag lyckas föra vidare att man respekterar alla individer, människor som djur, trotts att man tycker olika.

Naturligtvis inte begå någon misshandel eller brott (mindre brott som nästan varje människa någongång gjort menar jag inte så som t ex köra för fort, få med sig en penna från jobbet hem osv).

• fluu

Tja, överst på listan(eftersom jag inte räknar att lära ut respekt för allt levande, det känns så självklart) över saker som jag ska lära henne står att sluka eld, äldre tekniker inom matlagning och miljövett.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan

Mina äldsta pojkar - 7 och snart 6 år. Sådant jag kommer på på rak arm just nu som inte är alltför långt tillbaka i tiden.....Att hoppa hopprep (kort- och långrep, dubbelrep när det slutar regna är planen ). Att säga "kex" istället för "chex" (deras pappa och hans familj säger "chex" ). Att torka sig efter toalettbesök. Att ta sina första stapplande steg på is (sedan har konståkningstränare tagit över och nu är jag så akterseglad att det visslar om det ). Att knyta skor (pågående projekt ). Att klättra barfota uppför dörrkarmen (fötter och händer mot varsin sida av dörrkarmen.... nödvändig livskunskap ). Tända och släcka ljus. Att ta av och på skridskoskydd. Att peta på sin egen nästipp med tungspetsen (någon medfödd defekt dock tror jag .... jag kan men inte mina föräldrar eller min syster....och bara ett av mina barn kan ). Ja, några saker som jag spontant kom på....som inte lärs ut i skolan.

• Venne

Laga mat, städa, hushålla med pengar, dela med sig, allas lika värde, vara snäll mot djur och natur, rita och måla i olika material, cykla, tänka kritiskt, baka, koka kaffe och säkert tusen grejer till

• pigglet

Oj, finns ju massor av saker som jag lärt mina barn. Blir snurrigt bara jag börjar fundera på saken...

Att ALLTID tvätta händerna efter toabesök hör till en av de saker jag är nöjd med. Jobbar på förskola, och där är det inte många av barnen som gör det utan påminnelse. Konstigt, att det inte sitter i ryggmärgen när man är så där 4-5 år.

Svar på tråden Vad lär vi barnen?