Anonym (man) skrev 2015-04-19 18:48:03 följande:
Det är fantastiskt att det finns ersättning för de fall amningen inte fungerar som den ska! Skulle mamman till mitt barn ha problem med amningen skulle jag inte säga det minsta lilla knyst negativt om ersättning utan uppmuntra det.
Det jag är emot är skurkföretags fula marknadsföringsknep för att sälja mer, mer, mer och deras desinformation för att få så många mammor som möjligt att avstå naturlig amning.
Det finns få mammor som avstår en fungerande amning för att de tror att ersättning skulle vara bättre. De som har en fungerande amning men väljer att ge ersättning gör det av andra skäl: till exempel för att de börjar jobba tidigt, tycker att det är obehagligt att amma, är rädda för mjölkstockning osv...
Sedan vad man tycker om deras anledning är en annan debatt.
Men att hålla på och prata som om Nestle s.k. "Propaganda" skulle vara anledningen till att kvinnor väljer att tro att ersättning är bättre än bröstmjölk är att idiotförklara rätt många kvinnor.
I Sverige är problemet ett annat: kvinnor som vill amma men inte lyckas av olika anledningar lever under ett ständigt mentalt press och känner sig odugliga som mor. Man tvingar de så långt det bara går att amma och för de blir det en stort misslyckande om de inte lyckas. Hur bra tror du ett barn som har en sönderstressad mamma mår???
Och nej, jag jobbar inte för Nestle....