• Anonym (ts)

Varför tar flaskmatare åt sig så jävla mycket?

Varför tar de som matar sina barn med ersättning åt sig så himla lätt?

Säger man att det bästa är att amma blir dom helt skogstokiga och att ersättningen är minst lika bra. Fastän det är bevisat att bröstmjölken fortfarande är bäst.

Så varför tar ni åt er? Är det avundsjuka?

Det enda jag kan tänka mig som är bättre är att bebisen inte måste sitta fast i dig hela tiden och att pappan får mata.

• Svar på tråden Varför tar flaskmatare åt sig så jävla mycket?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (man) skrev 2015-04-19 18:09:00 följande:

Schas? Är detta ett diskussionsforum för att diskutera frågeställningar där alla får ha sin synpunkt, eller?

Med tanke på hur du utrycker dig och att du inte ens kan amma ett barn så har du inte tolkningsföreträde i frågan. Så nej. Din åsikt räknas inte.
  • spillerkillern

Det är väl upp till mamman om hon vill flaskmata. Har bestämt sig innan eller om hon haft svårigheter med amningen så är det helt ok att flaskmata. Huvudsaken är att bebisen får sin näring.

• Anonym (man)
    Fjärrkontrollen skrev 2015-04-19 17:45:04 följande:
    All info om mjölkersättning kommer inte bara från företagen. Forskningsrapporter tystas ner med hjälp av intresseorganisationer och politiker ect. Bara läs lite på ammningsbloggen om agnes wold för att ta ett exempel.

Sen måste jag fråga, varför är detta ens av intresse för dig som man?
    Ang. att en man (jag) deltar i tråden, och angående Semper som du nämner i ett senare inlägg, så ägs Semper av ett tyskt multinationellt företag, som tjänar sina största pengar på.. suprice - bröstmjölksersättning. Här är de fyra slips-MÄN som sitter i företagets styrelse: hero-group.ch/management/
  • spillerkillern

Varför ska inte en man få säga sin mening, han kanske har kvinna och barn själv så han vet säkert vad han pratar om

• Anonym (man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2015-04-19 18:24:52 följande:
    Med tanke på hur du utrycker dig och att du inte ens kan amma ett barn så har du inte tolkningsföreträde i frågan. Så nej. Din åsikt räknas inte.
    Okej, min åsikt räknas inte när det gäller mina barn, mina beslut om att ev skaffa fler barn, och när det gäller hälsa och politik i samhället.
    Det var ett tydligt meddelande.
  • Regndamen
    Anonym (man) skrev 2015-04-19 18:30:14 följande:

Ang. att en man (jag) deltar i tråden, och angående Semper som du nämner i ett senare inlägg, så ägs Semper av ett tyskt multinationellt företag, som tjänar sina största pengar på.. suprice - bröstmjölksersättning. Här är de fyra slips-MÄN som sitter i företagets styrelse: hero-group.ch/management/

Anser du att bröstmjölksersättning ska avskaffas?
  • Anonym (man)
    Regndamen skrev 2015-04-19 18:40:48 följande:
    Anser du att bröstmjölksersättning ska avskaffas?
    Det är fantastiskt att det finns ersättning för de fall amningen inte fungerar som den ska! Skulle mamman till mitt barn ha problem med amningen skulle jag inte säga det minsta lilla knyst negativt om ersättning utan uppmuntra det.

Det jag är emot är skurkföretags fula marknadsföringsknep för att sälja mer, mer, mer och deras desinformation för att få så många mammor som möjligt att avstå naturlig amning.
  • Irma01
    Anonym (man) skrev 2015-04-19 18:48:03 följande:
    Det är fantastiskt att det finns ersättning för de fall amningen inte fungerar som den ska! Skulle mamman till mitt barn ha problem med amningen skulle jag inte säga det minsta lilla knyst negativt om ersättning utan uppmuntra det.

Det jag är emot är skurkföretags fula marknadsföringsknep för att sälja mer, mer, mer och deras desinformation för att få så många mammor som möjligt att avstå naturlig amning.
    Det finns få mammor som avstår en fungerande amning för att de tror att ersättning skulle vara bättre. De som har en fungerande amning men väljer att ge ersättning gör det av andra skäl: till exempel för att de börjar jobba tidigt, tycker att det är obehagligt att amma, är rädda för mjölkstockning osv...

Sedan vad man tycker om deras anledning är en annan debatt.

Men att hålla på och prata som om Nestle s.k. "Propaganda" skulle vara anledningen till att kvinnor väljer att tro att ersättning är bättre än bröstmjölk är att idiotförklara rätt många kvinnor.

I Sverige är problemet ett annat: kvinnor som vill amma men inte lyckas av olika anledningar lever under ett ständigt mentalt press och känner sig odugliga som mor. Man tvingar de så långt det bara går att amma och för de blir det en stort misslyckande om de inte lyckas. Hur bra tror du ett barn som har en sönderstressad mamma mår???

Och nej, jag jobbar inte för Nestle....
  • elmadumle

Ts varför skulle någon som flaskmatar vara avundsjuk på den som ammar? jag har inte ammat något av våra fyra barn, jag ensam bestämde redan på förlossningen att nej jag ska inte amma, det är äckligt och kladdigt, är inte ett dugg avundsjuk på ammande mammor. Och inte frågade jag pappan heller vad han ansåg om saken.

• Anonym (ts)
    elmadumle skrev 2015-04-19 21:43:57 följande:

Ts varför skulle någon som flaskmatar vara avundsjuk på den som ammar? jag har inte ammat något av våra fyra barn, jag ensam bestämde redan på förlossningen att nej jag ska inte amma, det är äckligt och kladdigt, är inte ett dugg avundsjuk på ammande mammor. Och inte frågade jag pappan heller vad han ansåg om saken.

Kladdigt? Det är inte kladdigt någonstans.

Varför tycker du att det är äckligt?
  • tada

Amningen var helt tabu för mig och jag har inte ångrat mig en sekund! Testade att amma en gång och det gick bort helt. Visst kändes det lite som att spela monopol med mitt barn och den främsta orsaken till detta var att jag kände att jag saknade tillräckligt med information om ersättning och allt där ikring. Jag har aldrig känt mig avundsjuk, det finns plus och minus med vardera sätt och att dömma andra är som att kasta sten i glashus då man säkerligen inte är perfekt dom förälder själv på alla fronter. Ammande kvinnor får skit när de ammar offentligt, flaskmammor kan få utskällningar när de köper ersättning (i kön på ica, för min del). Tror vi glömmer att vi har gått in i denna roll som förälder som är den svåraste och den mest hårdast pressade då alla verkar har en åsikt om hur du väljer att göra om allt från hur vi ska äta, disciplinera m.m. Jag valde bort amningen av många orsaker och mycket oro men många skulle nog tycka av egoistiska skäl, men nu i efterhand gick det bra ändå. Nu vid nästa barns ankomst kanske jag kommer amma, kanske inte. Det är ett helt nytt barn, en ny upplevelse och det som känns rätt då får det bli.

Over and Out.

• elmadumle
    Anonym (ts) skrev 2015-04-19 23:05:35 följande:
    Kladdigt? Det är inte kladdigt någonstans.

Varför tycker du att det är äckligt?
    Det är kladdigt och äckligt, min personliga åsikt. Det var bara obehagligt den stunden jag provade amma direkt efter förlossningen.
Svar på tråden Varför tar flaskmatare åt sig så jävla mycket?