• Elincaroline

Min hund skäller när han är ensam

jag bor själv med min hund o katt. Hunden fridolf skäller när han är ensam vilket stör grannarna. Han har alltid gjort det i perioder o är 14 år. Nu när jag flyttat till eget med honom så måste han vara själv ibland. Det handlar om kanske två timmar eller när jag går till gymnet eller affären. Jag har testat nu att han får sitta i en stor bur o jag går till köket så att han blir ensam. Han börjar då skälla efter en stund. Jag är i köket nu o när han skäller säger jag åt honom. Har ni tips på vad jag kan göra då grannarna har klagat?

• Svar på tråden Min hund skäller när han är ensam
  • Birgitta02

Försök skaffa hundvakt. Om grannarna klagar lite väl ofta, och kanske dessutom skickar klagoskrivelser till din hyresvärd/förening så finns faktiskt risk att du blir vräkt. Hände en av mina grannar som på prov tagit en omplaceringshund. Efter två varningar från vår förening var han tvungen att lämna tillbaka hunden.

• Elincaroline

Jo jag har hundvakt men han är inte alltid hemma. Det är min bror som även är min granne. Har gjort nu som så att han får vara i buren o får lite utspritt godis där i ibland o sen är tvn på som jag kommer ha det när jag går o så går jag in o ut genom rummen. Kanske blir det mer naturligt då?

• Dexter dot com

Hunden har seperationsångest och mår dåligt när du lämnar den och att stänga in den i en bur är ju verkligen hjärtlöst. Du får helt enkelt planera dina inköp/träning så du har hundvakt när du ska bort.
    Har du ensamhetstränat honom i ditt nya hem efter flytten? Har han varit trygg och tyst tidigare när han varit ensam?

• Birgitta02
    Elincaroline skrev 2015-04-15 14:06:18 följande:

Jo jag har hundvakt men han är inte alltid hemma. Det är min bror som även är min granne. Har gjort nu som så att han får vara i buren o får lite utspritt godis där i ibland o sen är tvn på som jag kommer ha det när jag går o så går jag in o ut genom rummen. Kanske blir det mer naturligt då?

Hunden kan uppenbarligen inte vara ensam. Att gå ifrån till ett annat rum, och hunden absolut inte får följa med, utan sitta i en bur, är bara oerhört grymt. Bättre ensamträna genom att gå ut genom dörren och hunden vara fri i lägenheten. Så är det bara. Som Dexter skriver så får du helt enkelt planera dina ärenden. Och ev skaffa en till hundvakt som uppbackning. Här finns inte någon enkel lösning.
Svar på tråden Min hund skäller när han är ensam