• Anonym (Inn)

Snart kan det vara totalt förbjudet att skämta eller kritisera Islam i Sverige. Är detta verkligen vad svenskar vill?

Tidigare har man sett muslimska länder med fasa där minsta lilla islamkritik eller skämt om Islam kan leda till fängelsestraff, piskstraff eller liknande och så har man tänkt, -hur fan tänker dessa länder, tur att det är religionsfrihet i Sverige. Men snart ser vi även detta i Sverige, har Islam gått för långt även i Sverige?

Är detta rätt? Ska man inte få kritisera eller skämta om Islam? Är detta något de flesta svenskar tycker är bra, att man inte ska få kritisera Islam? 

Det var i slutet av juli förra året som den 38-årige mannen la ut en filmsekvens från en muslimsk utomhusgudstjänst i Nyköping på Facebook, med texten: "Det är inte normalt att vakna till en åsna som har ont i magen?.

Reaktionen lät inte vänta på sig. Ett 100-tal uppretade personer samlades utanför hans lägenhet och situationen blev så upptrissad att polisen tvingades rycka ut. I samma veva anmäldes också mannen för hets mot folkgrupp, vilket han senare friades för.

Men åklagaren nöjer sig inte med den friande domen, och överklagar den.

www.metro.se/nyheter/asnekommentaren-overklagas-forlojligar-och-hanar-muslimer/EVHodo!rR0mILAa5NW6/
  • Svar på tråden Snart kan det vara totalt förbjudet att skämta eller kritisera Islam i Sverige. Är detta verkligen vad svenskar vill?
  • Rikard
    Konsekvent skrev 2015-04-20 12:56:08 följande:
    För det första så är precis vad/vilka som helst benäget att ta över, det handlar bara om att komma i majoritet.

Alla vill ha det på sitt sätt, på samma sätt som vi hade om vi hade etablerat oss i deras land. Inte konstigare än så. Det är bara pk-hetsandet som vill ha det till att det skulle vara rasistiskt att påpeka detta.

Vad gäller dem så har de knappast varit diskreta med detta heller.
    Eh ... har precis vad/vilka som helst en benägenhet att ta över?
    Samer?
    Judar?
    Rörmokare?
    Bögar?
    Ateister?
    Sverigedemokrater?

Du tror inte på ett samhälle som tål mer än en sort, eller ...?

Naturligtvis har alla personer som finns i ett land tankar om hur de skulle vilja ha det. Men hur kan man tro att människor vill ha det på samma sätt som i det land de flytt från? Om de ville ha det så hade de ju rimligen stannat kvar.
  • Konsekvent
    Rikard skrev 2015-04-20 13:19:50 följande:
    Eh ... har precis vad/vilka som helst en benägenhet att ta över?
    Samer?
    Judar?
    Rörmokare?
    Bögar?
    Ateister?
    Sverigedemokrater?

Du tror inte på ett samhälle som tål mer än en sort, eller ...?

Naturligtvis har alla personer som finns i ett land tankar om hur de skulle vilja ha det. Men hur kan man tro att människor vill ha det på samma sätt som i det land de flytt från? Om de ville ha det så hade de ju rimligen stannat kvar.
    Finns  drivet och de vill att världen ska se ut som de vill och vill jobba på det så har väl vilka som helst det. Mer än en sort? Beror väl på vilka motsättningar som finns..du får väl se dig om i världen hur det ser ut, religionskrig, kríg mellan folkgrupper oliktänkande osv...... Så du och jag beh nog inte diskutera huruvida folk kan samsas eller inte, det vet vi hur det ser ut.
  • Rikard
    Konsekvent skrev 2015-04-20 13:33:20 följande:
    Finns  drivet och de vill att världen ska se ut som de vill och vill jobba på det så har väl vilka som helst det. Mer än en sort? Beror väl på vilka motsättningar som finns..du får väl se dig om i världen hur det ser ut, religionskrig, kríg mellan folkgrupper oliktänkande osv...... Så du och jag beh nog inte diskutera huruvida folk kan samsas eller inte, det vet vi hur det ser ut.
    Jo, du har rätt i att vi har en förskräcklig utveckling i världen där rasism och fördomar verkar öka katastrofalt. Detta ser vi ju inte minst i vårt eget land. Sverigedemokraternas intåg i Sveriges riksdag hade varit fullkomligt otänkbart i min ungdom. Det är fasansfullt att det kunde gå så illa att de nu sitter med 13% av rösterna!
  • Konsekvent
    Rikard skrev 2015-04-20 14:03:18 följande:
    Jo, du har rätt i att vi har en förskräcklig utveckling i världen där rasism och fördomar verkar öka katastrofalt. Detta ser vi ju inte minst i vårt eget land. Sverigedemokraternas intåg i Sveriges riksdag hade varit fullkomligt otänkbart i min ungdom. Det är fasansfullt att det kunde gå så illa att de nu sitter med 13% av rösterna!
    Jag syftade vilket du sannolikt vet, på de länder där sådant pågått i generationer. Vilket talar för en del, om man tänker efter,'
    Men såklart du anser att lilla Sverige är värre....vad är hundråriga religionskrig och folkmord, herrreguuud, mot 13 proceeeent. Du kan verkligen plocka ur kärnan i alla diskussioner du....och slå huvudet på spiken. :-/

• Rikard
    Konsekvent skrev 2015-04-21 08:52:38 följande:
    Jag syftade vilket du sannolikt vet, på de länder där sådant pågått i generationer. Vilket talar för en del, om man tänker efter,'
    Men såklart du anser att lilla Sverige är värre....vad är hundråriga religionskrig och folkmord, herrreguuud, mot 13 proceeeent. Du kan verkligen plocka ur kärnan i alla diskussioner du....och slå huvudet på spiken. :-/
    Aha, du syftade på de där över 40 (fyrtio) länder som jag nämnde tidigare som exempel där kristendomen tagit över efter 1400-talet, jämfört med de där 3 (tre) länder som du kunde komma med där islam tagit över under en längre period än så.

Men är det så konstigt att jag oroar mig mer för den utveckling som sker här i Sverige med sverigedemokraternas framfart än vad som händer i andra länder. Det är ändå så vi människor fungerar, ett hot i vår närmiljö berör oss mer än ett hot i fjärran länder.
  • Konsekvent
    Rikard skrev 2015-04-21 09:38:59 följande:
    Aha, du syftade på de där över 40 (fyrtio) länder som jag nämnde tidigare som exempel där kristendomen tagit över efter 1400-talet, jämfört med de där 3 (tre) länder som du kunde komma med där islam tagit över under en längre period än så.

Men är det så konstigt att jag oroar mig mer för den utveckling som sker här i Sverige med sverigedemokraternas framfart än vad som händer i andra länder. Det är ändå så vi människor fungerar, ett hot i vår närmiljö berör oss mer än ett hot i fjärran länder.
    Dont worry, vi har stor del av de "fjärran ländernas" problem på den egna bakgatan iom att de fjärran länderna flyttat hit och då tagit med sig det i bagaget.. Men det kanske inte går att benämna som hot ens....i din värld? Fy och usch, då åker rasistkortet fram.

• Rikard
    Konsekvent skrev 2015-04-21 09:47:00 följande:
    Dont worry, vi har stor del av de "fjärran ländernas" problem på den egna bakgatan iom att de fjärran länderna flyttat hit och då tagit med sig det i bagaget.. Men det kanske inte går att benämna som hot ens....i din värld? Fy och usch, då åker rasistkortet fram.
    Blir du verkligen förvånad över att rasistkortet åker fram när någon resonerar som du gör?
  • Konsekvent
    Rikard skrev 2015-04-21 10:28:20 följande:
    Blir du verkligen förvånad över att rasistkortet åker fram när någon resonerar som du gör?

Menar du att jag har fel? Hundratusentals folk från länder där motsättningar och religion styrt sedan hedenös påverkar inte? De slänger de av sig redan på arlanda eller? Tar inte med sig något. Bra.
    Mysigt i LALA-land eller?

• Rikard
    Konsekvent skrev 2015-04-21 10:39:30 följande:

Menar du att jag har fel? Hundratusentals folk från länder där motsättningar och religion styrt sedan hedenös påverkar inte? De slänger de av sig redan på arlanda eller? Tar inte med sig något. Bra.
    Mysigt i LALA-land eller?

Som sagt: Blir du verkligen förvånad över att någon drar fram rasistkortet med tanke på vad du skriver?
  • Konsekvent
    Rikard skrev 2015-04-21 10:49:09 följande:
    Som sagt: Blir du verkligen förvånad över att någon drar fram rasistkortet med tanke på vad du skriver?
    Ok, du får äran att visa på vad som är rätt och riktigt.
    Välj siffra.

1 För att det inte stämmer
    2 för att det kanske stämmer men man får ju inte tala om det.
  • Rikard
    Konsekvent skrev 2015-04-21 10:57:17 följande:
    Ok, du får äran att visa på vad som är rätt och riktigt.
    Välj siffra.

1 För att det inte stämmer
    2 för att det kanske stämmer men man får ju inte tala om det.
    Eh?
    Vad är "det" som stämmer eller inte stämmer?

Jag vill inte svara på din fråga förrän jag förstår frågan.
Svar på tråden Snart kan det vara totalt förbjudet att skämta eller kritisera Islam i Sverige. Är detta verkligen vad svenskar vill?