Hade tuff period, arbetslös i 13 mån och tog av sparpengar. Inser nu jag kunde fått bidrag = ångest.
Osäker om jag lägger denna rätt.
Är iaf så att jag för ca 3 år sen blev arbetslös efter studerat på universitet. Jag vet inte hur det lyckades gå så lång tid men jag gick sysslolös i säkert 13 mån.
Jag hade en ganska tung period i mitt liv just då, fick diagnotiserat adhd, tog slut på ett 2 år långt förhållande. Jag körde nåt extra jobb totalt 3 mån av denna period.
Jag har alltid haft enkelt att ordna jobb, har dubbelutbildat mig inom ingenjörs-svängen.
Jag har nu 4 v kvar på min andra utbildning och ska snart börja söka jobb.
Dock så inser jag nu att får jag inte jobb så bör jag söka nåt slags bidrag. Jag var inte med i a-kassan på mitt senaste jobb som varade 7 mån. Jag hade helt enkelt inte koll på vad a-kassa innebär. Klantigt, men har aldrig behövt utnyttja sådant.
Men erkänner det var klantigt.
Iaf så kom det över mig idag, att shit. Jag kunde åtminstonde sökt alfa kassa då för 3 år sen jag gick arbetslös i 13 mån. Jag var inom arbetsförmedlingen, de sa jag kanske kunde tillgogoräkna min tid i norge. Men med min adhd diagnos och ett relativt bra med pengar på konto, så föl detta i glömska och jag helt enkelt orkade inte med allt pappersarbete.
NU efterhand inser jag att jag kunde åtminstonde fått bidrag för runt 40-50 tusen. Detta ger mig en rejäl ångest idag. Hur kunde jag vara så dum, slö och korkad och inte ordnat detta!?
Säkert väldigt dum fråga, men kan man på nåt vis försöka få sig rätten att plocka ut detta retroaktivt? Jag var berättigad pengar inser jag nu efterhand. vi pratar inte om a.kassa utan den alfakassan som är grundbelopp på ca 4700 kr efter skatt.
Vet liksom inte riktigt hur jag ska hantera min dumhet i detta och bränt 50 tusen som jag hade haft rätt att få.
Försöker vara schysst mot mig själv, att det var en tuff period, och min adhd skiner väl igenom här ganska bra. Papper = omöjligt att orka ens ta tag i.