• Acw

Vad tycker ni om namnet..

Vad tycker ni om flicknamnet Alina? Vad får ni för känsla/tänker på när ni hör det?

Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet..
  • aleakim

Fint och ganska unikt, så vitt jag vet. Tycker att det är ett sånt där namn som passar i precis alla åldrar

W och liten i magen :)
  • solskenskaka

Fint namn, får associationer till Balkan. Kanske pga Alina Divecerski (med stor risk för felstavning...)

• Donum

Jag tycker inte att det är fint. Föredrar Lina i så fall.

Känslan när jag hör det är att någon har försökt vara "unik".

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • fluu

Det är inte riktigt min grej, men jag tycker ändå att det är ett väldigt bra namn. Det är enkelt utan att vara simpelt, vackert, men inte vekt. Gångbart på alla vis. Eget, men inte det minsta konstigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Association: Har ingen faktiskt. Eftersom det är ett namn som går hem lite varstans så har jag ingen riktig "stereotyp" jag kopplar till. Kända människor jag kopplar till är två ballerinor och en idrottare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Jag associerar inte till något alls, faktiskt. För mig är namnet ganska mjäkigt och intetsägande.
    Däremot gillar jag Elina. Bara en vokal som skiljer, men ändå känns Elina som ett mer "riktigt" namn med mer karaktär.
    Bara Lina är också fint. Men Alina, nä...

• linnéa001

Vad kul att du gillar namnet Alina! I somras satt jag höggravid och funderade på just det namnet och nu har vi en liten Alina som precis blev sju månader!

Jag skrev också en tråd där jag ställde samma ungefär samma fråga som du, vilken typ av namn Alina är. Du kan läsa min tråd och se vilka svar jag fick. Det är ungefär samma som du fått, att det är ett ganska neutralt namn. Fluu har svarat i min tråd också :)

I alla fall så tycker jag att Alina är det perfekta namnet för min dotter och för oss. Det passar på flera språk, vilket var viktigt för oss då Alinas pappa pratar tyska. Det är ovanligt men inte konstigt. Vi ville också ha ett kort och mjukt förnamn då hennes efternamn är långt och hårt (tyskt). Kan nämna att namnet är ganska populärt i Tyskland. Jag har inte lyckats lista ut varifrån det kommer. Läste på Wikipedia att det är ett tyskt namn, men på tyska Wikipedia stod det att det är svenskt. En kollega till min kille som är ryss tyckte det var kul att vi valt ett ryskt namn.

Elina som någon här ovan rekommenderade gillar jag inte alls. Tror det beror på att det är likt Evelina som jag verkligen ogillar.

Lycka till i namnvalet! Jag hoppas så klart att du får en liten Alina.

Här är min tråd: gamla.familjeliv.se/Forum-2-56/m73776261.html

• Acw

Tack för era åsikter. Efter några turer blev hon till slut en liten Alina! :)

• linnéa001
    Acw skrev 2015-04-19 22:25:56 följande:

Tack för era åsikter. Efter några turer blev hon till slut en liten Alina! :)

Vad roligt! Stort grattis!
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet..