• Anonym (Uppenbarligen rasist)

P3 Rasism att inte vilja dejta ALLA

Idag fick jag reda på via nyheterna i P3 att jag är rasist. De hade ett inslag om bögnormen och bögforum. Nu är inte jag bög men samma lika gäller ju.
    Många bögar skriver vist på sina profiler att de inte vill dejta/ligga med asiater eller mörka män då de inte tänder på detta och det räknas som rasistiskt.
    De interjuvade en mörk man som sa att han ofta stöter på denna sortens rasism innom HBTQ världen där han raggar på killar och de säger att de "tyvärr inte tänder på mörka" och att detta är rasistiskt innom HBTQ världen.
    Betyder isfall inte det att ALLA bögar är rasister och könsdiskriminerar då de inte tänder på kvinnor? Polaren som är bög tänder inte på tex håriga män (vilket oftare män från mellanöstern är) betyder det också att han är rasist då? Och de som säger de tänder på svarta män, är det rasism då de exkluderar vita?

Jag tänder inte alls på samma sätt på mörka tjejer som på europeiska, jag tänder absolut inte på tjocka/feta tjejer och jag tänder inte på ovårdade tjejer och jag tänder verkligen itne på män. Så uppenbarligen är jag rasist och diskiminerar kvinnor och män för att jag inte tänder och vill dejta/ligga med alla.

Hur långt skall de dra det här med att vara rasist. Jag är en vit nordisk man räcker det för att jag skall anses vara rasist idag? Tycker du att du skall anses som rasist bara för att du inte vill dejta eller ligga med alla sorters människor?

• Svar på tråden P3 Rasism att inte vilja dejta ALLA
  • Hadraniel
    Anonym (J) skrev 2015-04-17 16:50:48 följande:
    Rasism bygger inte på att vi tillhör olika raser, utan på föreställningen att vi gör det.
    Så egentligen handlar fenomenet rasism om man hurivida man kallar de genetiska skillnader som uppenbart finns mellan olika folkgrupper för rasskillnader eller för generella biologiska avvikelser inom en och samma ras enligt dig? Förstår dock inte varför man ska använda andra ord som "ras och ärftliga biologiska skillnader (som man absolut inte får kalla för ras)" istället för "art och olika raser" som gäller för att beskriva samma slags fenomen gällande alla andra sorters djur. Hade inte skillnaderna funnits alls hade man ju inte haft något att gruppera dessa folkgrupper som "raser" utifrån.

Min definition av rasism handlar om hurivida man börjar lägga en värdering i vilka biologiska avvikelser eller "raser" som är mer eller mindre värda i en existensiell mening. Självklart kan olika biologiska skillnader påverka vilka som klarar sig bättre under vissa specifika förutsättningar och i vissa typer av samhällen, men förändras samhället till något helt annat eller man flyttar till en annan miljö kan ju gruppen som är "bäst anpassad" till de nya omständgiheterna skifta väldigt fort.
  • Anonym (Noir)
    Hadraniel skrev 2015-04-17 17:21:45 följande:

Så egentligen handlar fenomenet rasism om man hurivida man kallar de genetiska skillnader som uppenbart finns mellan olika folkgrupper för rasskillnader eller för generella biologiska avvikelser inom en och samma ras enligt dig? Förstår dock inte varför man ska använda andra ord som "ras och ärftliga biologiska skillnader (som man absolut inte får kalla för ras)" istället för "art och olika raser" som gäller för att beskriva samma slags fenomen gällande alla andra sorters djur. Hade inte skillnaderna funnits alls hade man ju inte haft något att gruppera dessa folkgrupper som "raser" utifrån.

Min definition av rasism handlar om hurivida man börjar lägga en värdering i vilka biologiska avvikelser eller "raser" som är mer eller mindre värda i en existensiell mening. Självklart kan olika biologiska skillnader påverka vilka som klarar sig bättre under vissa specifika förutsättningar och i vissa typer av samhällen, men förändras samhället till något helt annat eller man flyttar till en annan miljö kan ju gruppen som är "bäst anpassad" till de nya omständgiheterna skifta väldigt fort.

Exakt så! Huruvida det inte existerar raser bland människor hör hemma i filosofiska rummet men jag är naturvetare och håller mig till kyliga vetenskapliga fakta utan värderingar. Däremot är det klar rasism att framhålla den ena rasen som mer värd än den andra. Varje ras är anpassad efter habitaten de lever i och det samhällets krav och konstruktioner.

Sen spelar det ingen roll om vi pratar människor eller bin eller olika fiskar eller fåglar.
  • Anonym (Feeeeeemale)
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-17 15:28:39 följande:

Men jösses! Nu har jag ett sånt yrke som gör att det här är verkligen mitt hemmaområde. Menar du att människan skulle vara den enda djurart på jorden som inte är uppdelad i raser? Varenda djurart är uppdelad i olika raser och undergrupper.

Lejon finns inte i fler raser.
  • Anonym (Feeeeeemale)

Afrikaner skiljer sig från övriga iom att de INTE härstammar från neandertalarna.

Således torde svarta och vita vara olika undergrupper, eller raser.

Den vita människan har 98% samma gener som chimpansen, medan den svarta människan har 99% samma gener som chimpansen.

• Anonym (Feeeeeemale)

Schimpansen ska det stå.

• Hadraniel
    Anonym (Feeeeeemale) skrev 2015-04-17 18:17:52 följande:
    Jo, fast lejon har väl inte så stora biologiska variationer heller?

Hade det funnits olika grupper med lejon som hade stora ärftliga skillnader i anlag för färg, hormonnivå, benägenhet att få vissa sjukdomar och en massa andra tydliga egenskaper som det faktiskt finns hos människor hade det förvånat mig om man inte skulle kallat det för raser just hos lejon.
  • Anonym (Feeeeeemale)
    Hadraniel skrev 2015-04-17 18:27:09 följande:

Hade det funnits olika grupper med lejon som hade stora ärftliga skillnader i anlag för färg, hormonnivå, benägenhet att få vissa sjukdomar och en massa andra tydliga egenskaper som det faktiskt finns hos människor hade det förvånat mig om man inte skulle kallat det för raser just hos lejon.

Men NEJ! Vad heter de olika lejonraserna då!? Det finns lejon och så finns det lejon!
  • Anonym (Noir)
    Hadraniel skrev 2015-04-17 18:27:09 följande:

Jo det finns en massa undergrupper bland lejon, försökte kopiera en faktalänk om de olika undergrupperna men har en helt ny smartphone som jag inte är riktigt hemma med än och lyckades inte kopiera och klistra in. Men enkelt kan man säga att det afrikanska lejonet är betydligt större än det asiatiska. Märker ni nån likhet med befolkningen i Afrika resp. Asien?

Är fruktansvärt trött, har varit uppe sen kl 6 i morse så nu lämnar jag walk over och tar sabbat. Ha en trevlig helg!
  • Anonym (J)
    Hadraniel skrev 2015-04-17 17:21:45 följande:

Det finns inga seriösa vetenskapsmän som använder begreppet ras bland människor, av den enkla anledningen att begreppet saknar mening när vi undersöker varför människor skiljer sig åt. Skillnader mellan människor och människogrupper kan inte förklaras med den typ av genetiska resonemang som en raslära kräver. Att människor från olika platser på jorden är olika beror på helt andra orsaker än gemensamma ärftliga egenskaper. Rasmässigt är hela mänskligheten en ras.

Idag anser forskarna att idéerna om mänskliga ?raser? är ovetenskapliga, men ändå lever rasismen kvar i dagens samhälle. Ofta riktas diskriminering och våld numera mot människor som på olika sätt uppfattas som främmande eller avvikande.

Källa; http://www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/rasism-och-framlingsfientlighet#

• Hadraniel
    Anonym (Feeeeeemale) skrev 2015-04-17 18:32:11 följande:
    Men NEJ! Vad heter de olika lejonraserna då!? Det finns lejon och så finns det lejon!
    Jag hade nog fel. Enligt wikipedia verkar det åtminstone finnas en del underarter till lejon.

Är det ok att kalla olika folkgrupper för "underarter" istället för "raser" då och sedan är allt frid och fröjd helt plötsligt om det nu är "föreställningen om att det finns människoraser" som är problemet med rasism även om man syftar på precis samma skillnader som man gjorde innan?

• Anonym (Leah)
    Anonym (Feeeeeemale) skrev 2015-04-17 18:17:52 följande:
    Kattdjur.

Lejon, tiger osv.

See?
  • Anonym (Feeeeeemale)
    Anonym (Leah) skrev 2015-04-17 18:50:50 följande:

Kattdjur.

Lejon, tiger osv.

See?

Det är inte RASER! Det är UNDERARTER!

En Norsk skogskatt och en siames är olika typer av kattraser!

Kan folk ingenting nu för tiden!?
  • Hadraniel
    Anonym (Feeeeeemale) skrev 2015-04-17 20:22:07 följande:

Vad är förresten skillnaden mellan ras och underart i praktiken? Båda handlar ju om ärftliga gentiska skillnader så var går gränsen och vilka kriterier baseras det på?

Det måste ju finnas någon slags logiskt resonemang bakom tycker man ju och vet man om hur det är utformat borde man ju lättare kunna resonera korrekt gällande om folkgrupper ska klassas som raser eller underarter till människa.
  • Anonym (Leah)
    Anonym (Feeeeeemale) skrev 2015-04-17 20:22:07 följande:

Ta det lugnt, tänk på hjärtat.Skål
  • Anonym (Feeeeeemale)
    Hadraniel skrev 2015-04-17 20:28:00 följande:

Vad är förresten skillnaden mellan ras och underart i praktiken? Båda handlar ju om ärftliga gentiska skillnader så var går gränsen och vilka kriterier baseras det på?

Det måste ju finnas någon slags logiskt resonemang bakom tycker man ju och vet man om hur det är utformat borde man ju lättare kunna resonera korrekt gällande om folkgrupper ska klassas som raser eller underarter till människa.

Procenten gemensamma gener.
  • Anonym (Uppenbarligen rasist)

Så med andra ord borde man få tacka nej till att dejta män eller kvinnor som är tex mörka eller asiater om man inte vill utan att bli kallad för rasist?

Har med andra ord P3 fel.

är det ok i sverige idag att inte känna sig tvungen att dejta andra än europeer och motsatt kön utan att bli kallad rasist eller könsdiskriminerande

• Anonym (l)
    Anonym (J) skrev 2015-04-17 18:36:02 följande:

Det finns inga seriösa vetenskapsmän som använder begreppet ras bland människor, av den enkla anledningen att begreppet saknar mening när vi undersöker varför människor skiljer sig åt. Skillnader mellan människor och människogrupper kan inte förklaras med den typ av genetiska resonemang som en raslära kräver. Att människor från olika platser på jorden är olika beror på helt andra orsaker än gemensamma ärftliga egenskaper. Rasmässigt är hela mänskligheten en ras.

Idag anser forskarna att idéerna om mänskliga raser är ovetenskapliga, men ändå lever rasismen kvar i dagens samhälle. Ofta riktas diskriminering och våld numera mot människor som på olika sätt uppfattas som främmande eller avvikande.

Källa; www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/r...#

Raser finns självfallet bland människor också. Att flertalet vetenskapsmän inte använder ordet Ras är för att de är politiskt styrda såklart. Vi har en massiv politisk styrning i västvärlden.

Men riktiga vetenskapsmän (äkta vetenskapsmän inte ditt tingeltangel) är fullt medvetna om att raser är en korrekt terminologi. Man behöver inte ens vara vetenskapsman doktor eller forskare för att inse det. Det räcker att se på t ex den negroida rasen, se den asiatiska rasen, se den kaukasiska rasen, skillnaderna syns omedelbart. Det finns även långtgående genetiska skillnader i tänkande, i kemiska processer i kroppen, utsöndring av feromoner, predisponerade genetiska sjukdomar och så vidare.
Svar på tråden P3 Rasism att inte vilja dejta ALLA