• nadiana

Delvis föreliggande moderkaka - inga restriktioner?

Jag fick veta igår på RUL att jag har en delvis föreliggande moderkaka, men det sades inget mer om det mer än att om den inte flyttar sig så blir det inte vaginal förlossning och att det blir ett UL till i v31.

Lät som ett icke-problem, men sen råkade jag googla lite imorse...

Jag har varken haft blödningar eller sammandragningar eller några andra problem, och har tränat regelbundet under hela graviditeten (är i v20). Är det någon som har erfarenhet av delvis föreliggande moderkaka utan "symptom", kan jag fortsätta leva som innan så länge allt känns bra?

(MVC har inte telefontid nu, så kan inte prata med barnmorskan.)

• Svar på tråden Delvis föreliggande moderkaka - inga restriktioner?
  • Christabel81

Det var samma sak för mig. BM sa att det var 90% chans att den flyttar sig. I vecka 31 hade den flyttat sig upp. Jag hade inte heller några symtom.

• Donizetti

Jag hade en placenta praevia med yngsta dottern. Till en början sa de att det var delvis och att moderkakan kunde flytta sig vartefter livmodern växte. Det gjorde den inte. Blev inlagd på sjukhuset två månader innan planerat snitt. Men det blev inte så, ett planerat snitt. Moderkakan lossnade i v32 och det blev katastrofsnitt. Allt gick bra och hon är idag en stor tjej. De kommer att hålla noggrann uppsikt över dig hur det står till om moderkakan flyttar upp sig.

• liizz83

Jag fick efter blödningar och två ul veta att jag har moderkakan helt för öppningen, är i v.22+1 nu.

Frågade då om ev restriktioner men de sa att jag skulle fortsätta leva som vanligt så länge jag inte får störtblödningar.

Ska på nytt ul i v.27 för att se om den flyttat sig.

• nadiana
    liizz83 skrev 2015-04-26 05:53:10 följande:

Jag fick efter blödningar och två ul veta att jag har moderkakan helt för öppningen, är i v.22+1 nu.

Frågade då om ev restriktioner men de sa att jag skulle fortsätta leva som vanligt så länge jag inte får störtblödningar.

Ska på nytt ul i v.27 för att se om den flyttat sig.

Tack liizz83, det var lite det jag var ute efter - om man har några restriktioner trots att man inte haft några blödningar eller dylikt. Då fortsätter jag som vanligt med allt, så länge det känns bra och jag inte märker några komplikationer av det!

Hoppas det går bra för dig, måste ändå vara lite skönt att få en förklaring till blödningarna!

Jag ska på nytt ul i v. 31, vi får hoppas att båda våra moderkakor flyttat sig då! 
  • Blgebo

Samma sak för mig sist. Inga restriktioner. I v 35 satt den högt i bakvägg. Blödde aldrig och födde vaginalt. Det är jättevanligt att moderakan sitter lite "i vägen" vid RUL. 

Svar på tråden Delvis föreliggande moderkaka - inga restriktioner?