-
-
Svar på tråden Kan vi, snälla rara, stänga gränserna nu?! (Terrorhot mot Sverige).
-
Du kan räkna som du vill så länge en landyta betalar skatt. Sist jag kollade i Sverige var det personer som arbetar inom den privata sektorn som står för den största inkomstskatteintäkterna. Offentliga sektorn räknas inte på samma sätt eftersom de skatterna betalas av inkomster som betalas av skatterna.Iarwain skrev 2015-04-19 13:13:08 följande:Varför det?
Varför inte räkna t.ex. befolkningstäthet, personer per landyta?
Varför inte räkna invandrare per lyckoindex?
Varför inte räkna invandrare per bnp per capita?
Varför tycker du att just ditt mått är "rätt"?
Inga markytor i Sverige betalar skatt. Vet inte ens hur det skulle gå till praktiskt. Så jag vet inte vart du vill komma med det tramset. -
Så då borde du istället titta på antal invandrare per betalad skattekrona, eller?Anonym (Korkade svamhjärnor det finns på det här stället) skrev 2015-04-19 14:14:46 följande:Du kan räkna som du vill så länge en landyta betalar skatt. Sist jag kollade i Sverige var det personer som arbetar inom den privata sektorn som står för den största inkomstskatteintäkterna. Offentliga sektorn räknas inte på samma sätt eftersom de skatterna betalas av inkomster som betalas av skatterna.
Inga markytor i Sverige betalar skatt. Vet inte ens hur det skulle gå till praktiskt. Så jag vet inte vart du vill komma med det tramset.
Var jag vill komma?
Med vilken grund påstår du att just ditt sätt att räkna på är det rätta? -
Skattekrona hos offentliga sektorn skulle varit med.Iarwain skrev 2015-04-19 14:19:18 följande:Så då borde du istället titta på antal invandrare per betalad skattekrona, eller?
Var jag vill komma?
Med vilken grund påstår du att just ditt sätt att räkna på är det rätta? -
Fel igenIarwain skrev 2015-04-19 14:20:12 följande:Skattekrona hos offentliga sektorn skulle varit med.
Minus offentliga sektorn. -
Håller med dig utom i två punkterAnonym (Korkade svamhjärnor det finns på det här stället) skrev 2015-04-19 13:30:13 följande:1. Varför tillåter vi då förövarna att flytta hit? Krigsrätt hade väl varit det enda rätta. Ungefär som att vi gett asyl åt Mengele. Flyktingar borde man hjälpa i angränsande länder istället. Pengarna räcker till mer och tillbakaflytten är enklare och billigare. Dessutom är det inte så omvälvande kulturella skillnader som att temporärt bo i ett annat, avlägset och så väsentligt annorlunda land.
2. Ja, det är för att vi tillåter vem som helst utan någon kontroll att bosätta sig här.
3. Håller med.
4. TUT enda rätta och då enbart de som har fått fastställda identiteter.
5. Inga bidrag i Sverige, enbart socbidrag. Gäller alla, svenskar som andra. De som flyttat hit ska endast få bidrag en väldigt begränsad tid.
PUT ska endast utfärdas i sällsynta fall. Och då enbart till sådana som har arbetat här ett tag, kan språket, våra seder och bruk och inte har andra ideologi- religions- eller nationslojaliteter som prioriteras före vårt samhälle och våra lagar.
6. Anhöriginvandring - begränsad, de ska också tillbaka när huvudpersonens TUT har gått ut. Oberoende av barnens skolgång och vänner de hittat och allt annat skitsnack som brukar dras upp i sammanhanget.
Dags helt enkelt för att ta vår förnuft till fånga.
1. Man kan inte skicka tillbaka folk till grannländerna. Turkiet Libanon och Jordanien är inte skyldiga att ta tillbaka flyktingar som inte är medborgare i deras länder. De ska inte heller ensamma ta bördan för alla flyktingar. Det blir orättvist för landet ifråga. Folk vill inte heller vara i tältlägren utan vill ju vidare. Problemet med varför Sverige lockar tror jag är alla bidrag som resten av Europa inte ger på samma sätt samt PUT. Minska bidragen och inför TUT så kanske flyktingströmmen avtar. Socialförsäkringen ska inte gälla för alla så fort de sätter foten i landet. Samma sak med bostäderna. Varför ska de som kommer hit få attraktiva lägenheter och höga summor i bidrag och det år in och år ut. Det är det här som sticker i ögonen på folk och inte att man ger flyktingar skydd.
4. Det där är rasism i så fall. Ge bara folk med samma ideologi eller religionstillhörighet PUT. Problemet med SD är just att de är rasister tyvärr. Fascister som bryr sig mer om att definiera vem som sk vara svensk eller inte och på att hata muslimer. Hade de skött sina kort rätt och rensat i sin politik och koncentrerat sig på en politik som ska inkludera alla i landet oavsett religion eller bakgrund så hade de vunnit valet. För då hade alla som stört sig på asyl- och integrationspolitiken röstat på dom med gott samvete -
Gör som Australien.
-
Gert skrev 2015-04-19 12:57:01 följande:Norge tog emot 1611 asylsökande det första kvartalet i år. Sverige tog emot 13060 asylsökande samma period. I dag är det val i Finland där Sannfinländarna och Centern väntas bilda regering efter valet. Då kan man vänta sig att Finland stramar åt sin "asylinvandring" ännu mera. Finland kanske börjar ta emot lika många per år som Sverige tar emot på en dag eller nåt.
-
TUT är det sämsta man kan göra mot en flykting/invandrare. En människa kan aldrig vara ett projekt egentligen då vi människor har ett psyke och rikt känsloliv. Ett TUT sätter psykiska hinder för en person att skapa sig ett liv och att utvecklas. Detta pga att människan då aldrig vet hur länge denne får stanna kvar i landet. Det ger upphov till uppgivenhet och hopplöshet. Människan tappar motivationen att bidra till samhället som en av följderna. En annan följd skulle bli depressioner, vilket skulle öka sjukvårdskostnaderna för samhället. Men om man nu lägger undan det samhälleliga och kostnaderna så är inte en människas liv att leka med. Det är omänskligt att tvinga människor till en oviss framtid och till ett liv de inte känner att de har möjlighet att planera, för att de kanske blir utvisade om 5 år. Sådär skulle inte NÅGON av er som förespråkar TUT vilja leva. Trygghet är A och O för dig, mig och övriga vefolkningen och något som ALLA människor i världen har rätt till. TUT tar bort all trygghet och hopp med hemska konsekvenser som följd, både humanitära och ekonomiska.
Tänk en gång till.
-
Fast är inte poängen med asylrätten att folk ska kunna söka skydd undan krig? Nu är inte det här politiska fångar eller folk som är förföljda på annat sätt. Bör inte humanitär asyl leda till att folk åker hem och bygger upp sitt land igen efter ett krig? Nu tror jag att det är just det som flyktingarna i grannländerna kommer göra. Men kommer alla som får asyl här att återvända efter kriget? Det låter inte sannolikt.Velouria skrev 2015-04-19 19:52:15 följande:
TUT är det sämsta man kan göra mot en flykting/invandrare. En människa kan aldrig vara ett projekt egentligen då vi människor har ett psyke och rikt känsloliv. Ett TUT sätter psykiska hinder för en person att skapa sig ett liv och att utvecklas. Detta pga att människan då aldrig vet hur länge denne får stanna kvar i landet. Det ger upphov till uppgivenhet och hopplöshet. Människan tappar motivationen att bidra till samhället som en av följderna. En annan följd skulle bli depressioner, vilket skulle öka sjukvårdskostnaderna för samhället. Men om man nu lägger undan det samhälleliga och kostnaderna så är inte en människas liv att leka med. Det är omänskligt att tvinga människor till en oviss framtid och till ett liv de inte känner att de har möjlighet att planera, för att de kanske blir utvisade om 5 år. Sådär skulle inte NÅGON av er som förespråkar TUT vilja leva. Trygghet är A och O för dig, mig och övriga vefolkningen och något som ALLA människor i världen har rätt till. TUT tar bort all trygghet och hopp med hemska konsekvenser som följd, både humanitära och ekonomiska.
Tänk en gång till.
Good thoughts-Good words-Good deeds -
Jodå. Många har sommarhus i sina forna hemländer där de flytt ifrån. Många planerar också att flytta tillbaka när de går i pension.Anonym (Hmm) skrev 2015-04-19 21:20:03 följande:Fast är inte poängen med asylrätten att folk ska kunna söka skydd undan krig? Nu är inte det här politiska fångar eller folk som är förföljda på annat sätt. Bör inte humanitär asyl leda till att folk åker hem och bygger upp sitt land igen efter ett krig? Nu tror jag att det är just det som flyktingarna i grannländerna kommer göra. Men kommer alla som får asyl här att återvända efter kriget? Det låter inte sannolikt.
-
"Många"?Anonym (Korkade svamhjärnor det finns på det här stället) skrev 2015-04-19 22:09:09 följande:Jodå. Många har sommarhus i sina forna hemländer där de flytt ifrån. Många planerar också att flytta tillbaka när de går i pension.
-
Med tanke på att jag känner 5 stycken själv plus har kollegor och vänner också berättat, tvivlar jag starkt på att vi är det udda sällskapet som är de enda i Sverige som känner folk som har det på det viset. Så ja, jag tycker att det är många.Anonym (Tobbe02) skrev 2015-04-20 02:52:25 följande:"Många"?
Och för den delen hade även 2 gränsat till "många" eftersom anledningen till att få bo här var att de skulle dödas om de återvänt till sina hemländer. Och allt har konfiskerats och bla, bla, bla. Då borde det vara störst omöjligt att ha hus där och semestra där. Varför inte bara flytta tillbaka? Eller har jag missförstått något i anledningen till varför folk får PUT här? -
Folk flyr hit när de behöver skydd. Om det är från krig och de återvänder på semester efter kriget är helt normalt. De kanske har skapat sig ett nytt liv här och vill inte lämna det och flytta tillbaka. Om folk flyr av politiska skäl och hotet mot dom försvinner så är det väl helt normalt att de åker på semester då med.
Det finns inga konstigheter i det. Fråga folk istället hur de kan åka tillbaka så kommer du säkert få ett helt logiskt svar. -
Hårdare krav vore nog bra. Framförallt tydligare.Anonym (Korkade svamhjärnor det finns på det här stället) skrev 2015-04-19 14:10:32 följande:Ja men nu var det två grejer där som inte stämde. 1. Du svarade på et inlägg om EU och så blandade du in Norge mitt i det hela. 2. Du skrev att Tyskland också tar emot många. Men sist jag kollade var Tysklands befolkning också bra mycket större än Sveriges. Mer befolkning => fler som arbetar => mer inkomstskatt => mer moms => mer pengar till statskassan => mindre kostnad per flykting per person. Därför går det inte att jämföra på det viset. Dessutom har Tyskland andra, hårdare krav på immigranter.
-
Jag har sagt det förut och säger det igen. Staten kan köpa upp Northland och starta upp gruvan så finns det massor av jobb till asylsökande. Om inte de övriga EU länderna tar sitt ansvar bör vi stänga gränserna nu.
-
Varför ska Norrland lösa problemen? Och tror du flytingarna vill stanna där? De vill till storstäderna.Anonym (Anton) skrev 2015-04-23 20:10:20 följande:
Jag har sagt det förut och säger det igen. Staten kan köpa upp Northland och starta upp gruvan så finns det massor av jobb till asylsökande. Om inte de övriga EU länderna tar sitt ansvar bör vi stänga gränserna nu.