• Anonym (Vad menas?)

Tiggare i Kista atartar förening, anser att Sverige ska ge dem bostäder och jobb

DN:

Geta - en 26-årig tvåbarnsmamma som aldrig gått i skolan, men lärt sig skriva och flera språk flytande - blev i onsdags enhälligt vald till ordförande i föreningen Remis (Roma EU-migranter i Sverige). Den startades efter att gruppen i förra veckan blev avhysta från sin senaste sovplats, en parkering i Kista. Där hade de ställt upp skrotbilar som de köpt gemensamt. Även om parkeringen var långt ifrån idyllisk som sovplats var det ändå en trygghet att veta var man skulle tillbringa natten, berättar Geta Iorgu.

? Vi får inte vara i fred någonstans. Flera gånger har vi också blivit attackerade och trakasserande av ungdomsgäng.

Föreningen har drygt 50 medlemmar. En del säljer tidningar, rosor eller hantverk, men merparten tigger också. Förhoppningen är att föreningen ska kunna sätta press på myndigheter att hjälpa dem med bostad och arbete.

? Tillsammans är vi starkare. Och vår dröm är att bli en del av det svenska samhället, att etablera oss här. Lösningen ligger i våra händer - men vi behöver hjälp att hitta lagliga vägar att bo och finnas här, säger Geta Iorgu.

? Var och en av oss kan betala 50 kronor per natt för sovplats. Det skulle totalt bli 75 000 kronor i månaden - men ingen vill hyra ut till oss.

Geta styr mötet med fast hand och hyssjar den som pratar för mycket. Hemma i Rumänien finns hennes och makens två barn, men förhoppningen är att de snart kan återförenas i Sverige.

Varför tycker ni att svenska myndigheter ska ta det ansvaret?

? Därför att vi är människor - och vi behöver hjälp. Vi är inte hundar som man kan köra bort för att vi inte passar in, säger Geta Iorgu.

.......

Det är väl inte svenska myndigheters uppgift att förse EU-migranter med arbete och bostäder? Det finns ju inte ens arbete och bostäder till alla svenska medborgare.

• Svar på tråden Tiggare i Kista atartar förening, anser att Sverige ska ge dem bostäder och jobb
  • Anonym (Ngt insatt)

Var tvungen..

75000 per månad med insats på 50 kr per tiggare ger ca 1500 tiggare.. ???? (hur många finns det i Sverige eg?)

Minimum (verkligen minimum) kvm per tiggare är 10 kvm.. 1500 tiggare * 10 kvm ger en yta på 15000 kvm..

75000 per månad * 12 månader / 15000 kvm ger en kvm pris på 60 kr/kvm..

Vi lägger till fastighetsskatt, värme,kyla, el + nedskräpning och andra sociala problem (kostnader) så kan man nog garantera att ingen ser en affär att hyra ut till dem..

Lösningen kan inte vara att Sverige tar hand om alla fattiga/utsatta människor runt om i världen. Med ökad befolkning - minskad intäkt (sett till befolkningsökning) som faktiskt betalar skatt så är Sverige på väg utför i rasande takt.

Just nu finns det 900 miljoner människor som svälter och garanterat behöver vår hjälp mer än tiggarna..

Men vi kan inte hjälpa alla!

• Anonym (Nej)

Självklart är det det INTE sveriges problem att lösa!

Vi har nog med våra egna.

• Gert

Fan vad arg jag blir på sånt här.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ngt insatt) skrev 2015-04-17 18:48:54 följande:

Var tvungen..

75000 per månad med insats på 50 kr per tiggare ger ca 1500 tiggare.. ???? (hur många finns det i Sverige eg?)

Minimum (verkligen minimum) kvm per tiggare är 10 kvm.. 1500 tiggare * 10 kvm ger en yta på 15000 kvm..

Vi lägger till fastighetsskatt, värme,kyla, el + nedskräpning och andra sociala problem (kostnader) så kan man nog garantera att ingen ser en affär att hyra ut till dem..

Lösningen kan inte vara att Sverige tar hand om alla fattiga/utsatta människor runt om i världen. Med ökad befolkning - minskad intäkt (sett till befolkningsökning) som faktiskt betalar skatt så är Sverige på väg utför i rasande takt.

Just nu finns det 900 miljoner människor som svälter och garanterat behöver vår hjälp mer än tiggarna..

Precis. Sverige kan inte hjälpa alla!
  • Anonym (X)

Jag har jobbat med en del eu-migranter från bl a Rumänien och Bulgarien. Ej romer dock. Men vet ni vad dessa personer gjorde när de kom till Sverige? Jo - de fixade jobb och en plats att bo på helt själva!
    En tjej jobbade så mycket hon bara kunde innan hon slutligen tog hit resten av sin familj - som hon tog till sin egen lägenhet med förstahandskontrakt som hon fixat själv.

Där var det aldrig tal om att någon myndighet skulle hjälpa till, trots att de kom för att de ville ha ett bättre liv i Sverige.

• Anonym (Korrekt)

Var tvungen..

50 tiggare som 30 gånger per månad betalar 50 kr för en natt ger oss
    50 * 30 * 50 = 75000.

För övrigt håller jag med om att de får ordna jobb först och komma hit sen. De skall inte försörjas av Svenska skattebetalare. När jag utvandrade var jag tvungen att visa att jag hade nog med pengar för att klara mig i tre år i mitt nya hemland. Jag har heller inte rätt till inkomstbeprövade bidrag på 10 år. Något liknande vore på sin plats i Sverige.
  • Anonym (Hell no)

Jag undrar hur detta går ihop med att man som EU-migrant får vistas endast 3 mån i ett land. Låter snarare som att de försöker kräva att få uppehållstillstånd och försörjning.

• Gert
    Anonym (Hell no) skrev 2015-04-17 20:00:30 följande:

Jag undrar hur detta går ihop med att man som EU-migrant får vistas endast 3 mån i ett land. Låter snarare som att de försöker kräva att få uppehållstillstånd och försörjning.

Ingen bryr sig om 3-mån regeln. Om någon skulle ta upp det skulle man bli anklagad för att vara rasist.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Hell no)

I min värld är det ungefär samma sak som att låna en bil av någon och sedan kräva att få behålla den. För annars är personen snål. Fast den andre personen behöver bilen själv och har inte råd att ge bort den.

• ThisIsMe

Var tvungen..

Hur fel tänkte du nu då? 50 kr/natt betyder 1500 kr/månad av varje tiggare. 50 tiggare gör 75000 kr/mån.
  • Anonym (Ngt insatt)

Ni har rätt..

50 kr/natt var de frågan var..

Men hur som helst för lite för att täcka avgifter plus sociala avgifter för ett boende oavsett.. Jag som fastighetsägare hade aldrig köpt detta med riskerna det innebär. Heller kommer jag aldrig medge SD eller andra högriskgrupper oavsett vad de betalar.

Precis som vissa skrev. Vad hände med 3 månaders regeln?

• seriösanvändare

Det denna nystartade förening missar, är att det inte är en självklar rätt att få bo och leva just i Sverige. Alla EU-medborgare har rätt att försöka etablera sig här, men då med egna medel.

De skriver att de behöver hjälp. Varför kan då inte den hjälpen lika gärna ges i deras hemländer, istället för att de ska flytta hela familjen hit? De behandlas sämre i hemländerna än här ja, men då är det ju det som måste ändras. Det är där de måste få hjälp med att bygga upp en fungerande tillvaro. Där kan även EU hjälpa till.

Nej, de är inga hundar och Sverige är ingen rastgård!

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

För 50 kr per natt kan de däremot garanterat få plats på någon form av härbärge, där man mm ingår. Och sånt finns ju redan. Men de platserna räcker ju inte till alla.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (jepp)

Det är jättebra att de börjar organisera sig för bättre villkor. MEN de gör det i fel land! Sverige har inga skyldigheter att ta hand om dem. Det har däremot Rumänien, om de kommer därifrån.

Varför inte hjälpa dem att organisera sig i sitt hemland istället? Det borde även EU kunna hjälpa till med.

Självklart kan de som vill även försöka etablera sig här, men då med egna medel som sagt.

• StarDuzt

Min uppfattning är att det finns 100,000 tiggeziggisar i landet nu.

de finns vid varje ica varje tågstation ink pendel varje t-banestation
    ibland fler på varje ställe o i hela landet - t o m på gotland,

I sommar blir det 150,000 och får dom bo som dom vill kommer
    det 150,000 till då är dom 300,000 - då kanske det blir mättat
    så att det avtar - men anser de sig ha det bra o tjänar pengar
    kommer ett antal 100,000 fler - till att börja med.

Genom tillåtandet av tiggerier kommer denna livsstil att permanentas
    och gå i arv generation efter generation

Om tiggeriet är så bra borde vi inte importera tiggare utan utbilda
    våra egna istället - typ läs inte vidare o dra på er studieskulder
    sluta i 90 an o satsa på tiggeriet - det är ett juste jobb som massor
    av rumäner levt/lever så bra på att dom kan exportera våra pengar

Svar på tråden Tiggare i Kista atartar förening, anser att Sverige ska ge dem bostäder och jobb