• Gert

Sannfinländarna nära regeringsplats

På söndag är det riksdagsval i Finland och Centern och Sannfinländarna kan komma att bilda regering då båda partierna delar samma starka finländska nationalism.

www.svt.se/nyheter/utrikes/sannfinlandarna-nara-regeringsplats

Ett litet roligt citat från nyhetsartikeln:

"Men vad händer med Finlands flyktingpolitik om Sannfinländarna är med i regeringen?"

"- Det kommer bli klarare och tuffare regler."

Tänk vilken skillnad det är på de nordiska länderna där Sverige utmärker sig som det mest extrema landet.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Sannfinländarna nära regeringsplats
  • Gert
    Dags att rösta i Finland. 

Den finländska traditionen att ta in populistpartier i regeringen och tvinga dem att bekänna färg, snarare än att frysa ut dem, innebär att det inte är omöjligt att Sannfinländarna finns med i en kommande regering.

www.svt.se/nyheter/utrikes/dags-att-rosta-i-finland
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Rataxes
    Gert skrev 2015-04-19 14:04:33 följande:
    Dags att rösta i Finland. 

Den finländska traditionen att ta in populistpartier i regeringen och tvinga dem att bekänna färg, snarare än att frysa ut dem, innebär att det inte är omöjligt att Sannfinländarna finns med i en kommande regering.

www.svt.se/nyheter/utrikes/dags-att-rosta-i-f...
    Jag har redan förtidsröstat, det blev till slut Svenska Folkpartiet.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Gert
    Rataxes skrev 2015-04-19 14:54:54 följande:
    Jag har redan förtidsröstat, det blev till slut Svenska Folkpartiet.
    Varför inte på Sannfinländarna?
  • Rataxes
    Gert skrev 2015-04-19 15:02:49 följande:
    Varför inte på Sannfinländarna?
    De är om möjligt ännu trögare än SD:are. Nåväl, ärligare kanske - en av dreas ledande företrädare förklarade i TV varför han kommit med rasistiska uttalanden. "Jag var full"
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Gert
    Rataxes skrev 2015-04-19 15:04:57 följande:
    De är om möjligt ännu trögare än SD:are. Nåväl, ärligare kanske - en av dreas ledande företrädare förklarade i TV varför han kommit med rasistiska uttalanden. "Jag var full"
    Vad sa han då som räknas som rasistiskt i Finland? Att en finne är full är väl inget märkvärdigt. 

Jag märker också att alla partiledare utom en är av det manliga könet. Det borde göra alla svenska journalister rasande.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-04-19 15:10:09 följande:

Jag märker också att alla partiledare utom en är av det manliga könet.

Vad har du emot kvinnliga partiledare?
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 02:10:54 följande:
    Vad har du emot kvinnliga partiledare?
    Ingenting. Vad har du emot manliga partiledare?
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-04-20 16:55:28 följande:

Ingenting. Vad har du emot manliga partiledare?

Ingenting. Män är inte sämre lämpade att vara partiledare än kvinnor, och vice versa.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 19:02:09 följande:
    Ingenting. Män är inte sämre lämpade att vara partiledare än kvinnor, och vice versa.
    Nu ska du inte dra alla män och kvinnor över samma kam. Till exempel var Mona Sahlin en katastrof som partiledare.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-04-20 19:06:35 följande:

Nu ska du inte dra alla män och kvinnor över samma kam. Till exempel var Mona Sahlin en katastrof som partiledare.

Nej, jag tycker svenska partiledare håller ganska goda nått. Baserat på deras karaktärer då, inte på den politik de företräder.

Så vitt jag förstår skulle du älska varje partiledare som skulle leda SD, alldeles oavsett vem dessa är?
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 19:15:20 följande:
    Nej, jag tycker svenska partiledare håller ganska goda nått. Baserat på deras karaktärer då, inte på den politik de företräder.

Så vitt jag förstår skulle du älska varje partiledare som skulle leda SD, alldeles oavsett vem dessa är?
    Du kan väl inte tycka att Åsa Romson håller goda mått? Hon är ännu sämre än Mona Sahlin, och då menar jag karaktären.

Det är inte säkert. SD har ju bara haft en partiledare sedan partiet blev rumsrent och allmänt accepterat i samhället.
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-04-20 19:19:08 följande:

Du kan väl inte tycka att Åsa Romson håller goda mått? Hon är ännu sämre än Mona Sahlin, och då menar jag karaktären.

Det är inte säkert. SD har ju bara haft en partiledare sedan partiet blev rumsrent och allmänt accepterat i samhället.

Nej, jag menade generellt. Romson är ingen höjdare, nej.

Så du tycker alltså inte om Mattias Karlsson?
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-05-07 18:57:24 följande:

Detta är SD:s framtid i Sverige!

Ser väl inte särskilt sannolikt ut? Varken M eller S vill ju sätta sig i regering med SD.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2015-05-07 20:45:49 följande:
    Ser väl inte särskilt sannolikt ut? Varken M eller S vill ju sätta sig i regering med SD.
    Ingen ville sätta sig i regering med Sannfinländarna efter förra valet heller. 
  • Gosig
    Gert skrev 2015-05-07 18:57:24 följande:

Sannfinländarna tar nu plats i den finska regeringen!

www.dn.se/nyheter/varlden/sannfinlandarna-i-finlands-regering/

Detta är SD:s framtid i Sverige!

Finländarna må vara hur aggressiva och arroganta som helst men det kommer inte att hjälpa dom, för Sverige är och förblir mångkulturellt, till din och många finländares stora sorg.
  • Gosig
    Gert skrev 2015-05-08 18:04:40 följande:
    Ingen ville sätta sig i regering med Sannfinländarna efter förra valet heller. 
    Finland har knappt någon i sin regering som är klart för mångkultur, nej du någon repatriering och tvångssterilisering som du drömmer om kommer aldrig att ske i Sverige. Måste kännas för djävligt för dig när du innerst inne vet att Sverige förblir mångkulturellt.
  • Gert
    Gosig skrev 2015-05-10 19:33:05 följande:
    Finland har knappt någon i sin regering som är klart för mångkultur, nej du någon repatriering och tvångssterilisering som du drömmer om kommer aldrig att ske i Sverige. Måste kännas för djävligt för dig när du innerst inne vet att Sverige förblir mångkulturellt.
    Tvångssterilisering har vi redan haft i Sverige och det kan offren tacka Socialdemokraterna för. 
  • Gosig
    Gert skrev 2015-05-10 19:49:41 följande:
    Tvångssterilisering har vi redan haft i Sverige och det kan offren tacka Socialdemokraterna för. 
    Som om dom andra partierna var emot det, SD har flera gånger öppet propagerat för folkhemmet och det folkhemmet som SD vill ha tillbaks hade tvångssterilisering. Självklart är repatriering något som SD gärna skulle vilja ha igenom, måste kännas hemskt för er med tanke på att bara dom senaste sex åren har en halv miljoner muslimer fått put i Sverige och dom flesta kommer aldrig att integreras i Sverige. Det är bra att Tage Erlanders, Högerpartiet och resten har förpassats för evigt till historiens skräphög och någon förändring av det mångkulturella Sverige kommer inte att ske. Kommer du ihåg killen från Just D som sjöng för Moderaterna i förra valet, den gick ungefär så här, bygg en moské bygg två bygg många fler i Sverige. Rätt så bra låt.
Svar på tråden Sannfinländarna nära regeringsplats