• Zuzanne

Han försvårar försäljning, vad är mina rättigheter?

I höstas dog min mor. Hon ägde ett hus. Normalt sett så har ju barnen flyttat hemifrån, inte min bror (30 år gammal). Jag ville sälja redan i november men vi gjorde ett muntligt avtal om att sätta ut huset i början på april. Nu har halva april gått och huset är långt ifrån tömt då han inte gör så mycket och vill vara med vid varje sak som gås igenom, även regelrätt skräp! Han är dock blind och har nyligen opererats. Igår så sa han att han hade BESTÄMT att huset skall ut till försäljning i juni. Jag sa att vi har ett avtal som jag var snäll att rucka lite på pga operation men att avtal är till för att hållas. Vem fan vill köpa hus i juni? I synnerhet när huset är ett ruckel som kräver mängder med renovering. Att jag gick med på april berodde ju på att folk då kan flytta in på sin semester och renovera det, och för att få ut så mycket som möjligt på rucklet. Sedan visar det sig att min bror under dessa 7 månader inte ställt sig i någon bostadskö! En privat fastighetsägare är det enda han har listat sig hos! Jag har haft ångest över detta sedan min mor dog, min bror gör och har alltid gjort allt för att bestämma. Dödsboet sinar ju pga detta! Han lever ju på mitt arv! Jag är rädd för att när det är dags för juni så kommer han hitta på något nytt som att han tex inte fått bostad eftersom tja, det krävs att en AKTIVT SÖKER HOS SÅ MÅNGA DET FINNS! Han vill ju bara bo på samma område dessutom, fattar inte att han måste ta första bästa då han inte är någon attraktiv hyresgäst. Han har aldrig haft några krav på sig från vår mamma och är som sagt van vid att bestämma. Jag har ångest och panik, klarar inte av mina studier ens, så dåligt mår jag och det blir bara värre. Snälla vad har jag för rättigheter? Hjälp mig, vad kan jag göra? Mår så fruktansvärt dåligt över det här.

• Svar på tråden Han försvårar försäljning, vad är mina rättigheter?
  • lilleman2000

Du vill alltså köra ut din blinde bror från sitt (ert) barndomshem? Vad folk gör för pengar... 

• Zuzanne

Han vill neka mig mitt arv och att kunna gå vidare ifrån ett liv av övergrepp som begåtts i det huset av min far, min mor och min numera blinde bror. Fast du tycker kanske det är okej att han utnyttjade mig sexuellt och misshandlade mig, för han blev ju blind sedan. Jag skall ha min lagliga rätt.

• solskenskaka

Har ingen bouppteckning gjorts? En sådan ska ju skickas till skatteverket tre månader efter dödsfallet vanligen.

• Argentum
    Zuzanne skrev 2015-04-18 07:01:19 följande:

Snälla vad har jag för rättigheter? Hjälp mig, vad kan jag göra? Mår så fruktansvärt dåligt över det här.

Tag kontakt med jurist. Kolla med ditt försäkringsbolag om du kan få hela eller del av kostnaden för kontakten via dem.
  • Zuzanne

Bouppteckning är klar.

Han kan inte köpa ut mig, han har inte ekonomin för det och således fått avslag från alla banker.

Vi har ett muntligt avtal om försäljning i april. Var som sagt där igår och han proklamerade att han tänker göra det i juni. Jag känner min bror, han kommer inte att gå med på det i juni heller. Läste om att jag kan begära en bouppdelningsman via tingsrätten, om jag fattat det rätt måste jag stå för de kostnaderna. Han skickar dessutom många räkningar till dödsboet och använder således mitt arv för att leva på och i.

• Katarina2011
    Zuzanne skrev 2015-04-18 23:24:31 följande:

Bouppteckning är klar.

Han kan inte köpa ut mig, han har inte ekonomin för det och således fått avslag från alla banker.

Vi har ett muntligt avtal om försäljning i april. Var som sagt där igår och han proklamerade att han tänker göra det i juni. Jag känner min bror, han kommer inte att gå med på det i juni heller. Läste om att jag kan begära en bouppdelningsman via tingsrätten, om jag fattat det rätt måste jag stå för de kostnaderna. Han skickar dessutom många räkningar till dödsboet och använder således mitt arv för att leva på och i.

Du vill ju ha din del omg. Säg åt honom att antingen betala dig hälften eller sälja nu. Du måste kunna ta hjälp av ngn. Du äger ju halva.
  • Zuzanne

Han kan ju inte betala mig för han har inga pengar, han vill inte sälja. Jag sitter liksom fast!

• Griseknoen35
    Zuzanne skrev 2015-04-19 15:12:32 följande:

Han kan ju inte betala mig för han har inga pengar, han vill inte sälja. Jag sitter liksom fast!

Nä fast är du inte. Du kan begära försäljning. Googla på det men tror man gör det via tingsrätten eller nått. Kontakta en advokat om saken. De brukar ha en ca en halvtimmes-timmes gratis rådgivning.
Svar på tråden Han försvårar försäljning, vad är mina rättigheter?