Hund ylar några ggr när han är ensam
Hej,
Jag och sambon skaffade i december en omplaceringshund (mops) som vi märkte ganska snabbt visade tendenser till separationsångest. I början var det såklart för att han kommit till nytt hem, men hursomhelst så ensamtränade jag honom direkt i korta stunder. Detta eftersom jag varit arbetslös fram tills nu.
Allt gick framåt och han har numer inga problem att vara hemma när jag är på gymmet 1-2 timmar, han ligger och sover verkar inte bry sig alls (filmar honom och har en live-kamera). Detta sker alltid på förmiddagarna eller tidig eftermiddag. När det dock kommer till att vara ensam på kvällarna är det en helt annan femma, då verkar han inte kunna komma till ro och vrider och vänder på sig. Ligger ner 5-10 minuter, sitter upp 5-10 minuter och så håller det på och han tenderar till att yla 2-3 ggr för att sen bli tyst och inte göra om det.
Jag försöker förklara för min sambo att detta är ett problem, men hon tycker lite mer "jaha, men det är väl inte så farligt om det bara är 2-3ggr och inget mer, då får han väl göra det".
Någon som har varit med om något liknande eller har en idé om hur man kan få honom att tycka att det är lika behagligt att vara hemma på kvällarna?