• Minimum

Kan arbetsgivaren dra in semesterdagar i efterskott?

Hej alla!
    Jag har en väninna som just fått reda på av sin arbetsgivare att de under ca 5 års tid gjort fel med antalet semesterdagar för henne. Hon har rätt till 32 dagars semester varje år men eftersom hon bara arbetar 4 dagar per vecka ska hon egentligen bara ha ca 26 dagar per år. Det kallas visst nettosemester eller något liknande.
    Nu har arbetsgivaren meddelat att de har räknat om hennes semesterdagar 5 år tillbaka i tiden vilket gör att hon helt plötsligt bara har ca 15 dagars semester att ta i sommar. 
    Nu undrar vi, har arbetsgivaren verkligen rätt att göra så här så långt i efterhand? Det är ju faktiskt de som har gjort fel. Min väninna motsätter sig inte att hon framöver kommer att ha färre antal semesterdagar, hon tycker bara det känns orättvist att reglera det så långt bakåt i tiden.

Hoppas på några kloka svar

• Svar på tråden Kan arbetsgivaren dra in semesterdagar i efterskott?
  • Mantrasina

Är inte insatt i lagliga rättigheter här, men jag tror att det ligger på din väninna att se till att det inte blir fel. Liksom, det är ju självklart att det är färre dagar om en jobbar 80% än om en jobbar 100%, och jag tror det kan hävdas att hon borde insett det själv.

Sen tycker jag att arbetsgivaren borde stå sitt kasst och inte kräva återbetalning av de dagarna, men det är ju sekundärt.

• W Goldberg

Jag vet inte, men om jag jobbar 75% så har jag fortfarande samma antal dagar semester som någon som jobbar 100%.
    Skillnaden är att jag har lägre semesterersättning.
    Detta gäller i alla fall om jag jobbar fem dagar i veckan.
    Hur det blir om man jobbar fyra dagar vet jag inte, men hur det än är så har man ju rätt till 4 veckors semester om jag inte är helt ute och cyklar.
    4 veckor men självklart inte med fulltidsersättning.

• Mantrasina

Det är väl så att det är skillnad på antalet betalda semesterdagar en har rätt till (och det är väl det som brukar benämnas semesterdagar bland folk mest), och på rätten till fyra veckors sammanhängande semester. De där fyra veckorna sammanhängande är en grej, men betald kan en inte räkna med på samma sätt om en inte jobbar heltid.

• Ingelill

Jag är ingen expert men nej det tror jag faktiskt inte man kan, bör gå precis som felaktig lön mot kvittningslagen. Svårt att kräva tillbaka nått man fått i god tro. Så vill hon bråka tror jag hon vinner men vill inte svära på nått.

Arbetsgivaren kan inte heller hävda att det är preliminärt utbetald lön eftersom det är så långt tillbaka i tiden.

Nej hon får hävda att hon fått dom i god tro,är ju lönekontoret som får se till att sånt blir rätt, dom anställde kan ju knappast sådana regler.

Facket som nån skrev här ovanför tycker jag också hon ska kontakta, om hon är med där vill säga.

sen en annan sak är ju att semesterlagen säger att alla har semesterrätt 25 dgr och semesterlagen är en skyddslag och semester får aldrig betalas ut i pengar vilket då bör innebära ej kvittas heller.. Tror nog hon får rätt.

(Rätta mig gärna om jag har fel!)

• Fröken K

Hon kan ha rätt till ett visst antal dagars semester, men all semester behöver nödvändigtvis inte vara betald.

Jag har rätt till 25 dagar varje år, men är nu föräldraledig vilket påverkar antalet betalda dagar. I år får jag 21 betalda dagar och 4 obetalda.

• Stokke

Hon borde ha rätt till lika många dagar som de som arbetar heltid, men få mindre i ersättning / dag.

• vi och pyret
    Stokke skrev 2015-04-19 07:39:37 följande:

Hon borde ha rätt till lika många dagar som de som arbetar heltid, men få mindre i ersättning / dag.

Nej, om man inte jobbar alla dagar får man istället en kvot som är högre. Dvs 1,25 semesterdag dras för varje ledig dag. Annars skulle man som deltidsanställd kunna ha väldigt långa semesterperioder.
  • Ms H
    vi och pyret skrev 2015-04-19 07:47:03 följande:
    Nej, om man inte jobbar alla dagar får man istället en kvot som är högre. Dvs 1,25 semesterdag dras för varje ledig dag. Annars skulle man som deltidsanställd kunna ha väldigt långa semesterperioder.
    Det beror på hur deltiden är förlagd. Om man jobbar 80% och jobbar fem dagar i veckan men inte hela dagar dras en semesterdag per ledig dag, men den är "värd 80%". Om man jobbar fyra heldagar i veckan på sin 80%-tjänst blir det som du säger.
Svar på tråden Kan arbetsgivaren dra in semesterdagar i efterskott?