• Tjej18

Utbildning för jobb på äldreboende?

Ja som frågan lyder, måste man ha nån spec utbildning för att få jobba på äldreboende?

• Svar på tråden Utbildning för jobb på äldreboende?
  • ursula

Undersköterska i vår kommun

• Tjej18

Okej! Tänkte eftersom det är en sån fruktansvärd brist på arbetskraft inom det området

• Pescetarian
    enplattspåjorden skrev 2015-04-19 08:27:28 följande:

Man kan vickariera som outbildad, tex nu under sommaren.

Annars får du läsa omvårdnadsprogrammet på komvux.

Förutsatt att du har urkassa betyg från gymnasiet. På KOMVUX prioriteras de med sämst betyg.
  • Ellieott
    Tjej18 skrev 2015-04-19 08:08:41 följande:

Okej! Tänkte eftersom det är en sån fruktansvärd brist på arbetskraft inom det området

Nja, det är inte jättebrist på sökande. Svårt att få tag på utbildade, erfarna och superduktiga kanske. Men för varje annons så är det 60-100 sökande. Några går bort direkt pga ingen utbildning. Men än så länge finns det gott om undersköterskor, även om det spås bli svårt i framtiden.

För bara några år sen kunde man "ta sig ett jobb" som oerfaren och outbildad på äldreboende (jag gjorde det som 19-åring t ex, ingen tjänst men timvikarie). Idag ser det inte ut så.

De flesta kommuner kräver undersköterskeutbildning. För sommarvik kan det räcka med att ha en pågående utbildning eller i vissa fall väldigt lång erfarenhet som vårdbiträde men ingen formell kompetens.

Som outbildad och oerfaren skulle jag nog säga att det är kört, faktiskt. Men om du vill in i branschen, så skaffa dig utbildning. Då brukar det gå bra om man är duktig och driven .

//jobbar som chef på äldreboende
  • Tjej18

Okej jag har ju inga betyg över huvudtaget. Men har planer på KOMVUX' när jag har åldern inne.

Svar på tråden Utbildning för jobb på äldreboende?