• Svar på tråden Brist på sjuksköterskor i sommar igen!
  • Ambulansliv
    Flash Gordon skrev 2015-04-20 09:22:32 följande:
    Om det nu är brist:

1) Utbilda fler.
    2) Ökad arbetskraftsinvandring.
    Det ÄR eg ingen brist. Läs tankarunderytan.wordpress.com/2015/04/18/sjukskoterskebristen-ersattningarna-och-arbetsmiljon/ tex, eftersom det länkades till detta här ovan. 

Men sjuksköterskor med svensk legitimation vill inte jobba med de förutsättningar som råder. Det började med dåliga löner, inte mkt har hänt, så fler söker sig från vården, som får en ännu sämre arbetsmiljö och ännu fler slutar pga detta.
  • Flash Gordon
    Ambulansliv skrev 2015-04-20 09:30:32 följande:

Men sjuksköterskor med svensk legitimation vill inte jobba med de förutsättningar som råder.

Då får man skaffa sig sköterskor som vill jobba.

Vilket ger att man behöver utbilda fler, eller importera fler, för att kompensera de som jobbar någon annanstans.
  • Ambulansliv
    Flash Gordon skrev 2015-04-20 09:54:01 följande:

Då får man skaffa sig sköterskor som vill jobba.

Vilket ger att man behöver utbilda fler, eller importera fler, för att kompensera de som jobbar någon annanstans.
    Ja, vilken bra ide! Vi lägger ner ännu mer pengar på utbildning så vi kan skicka ännu fler till Norge, som slipper lägga pengar på utbildning och så tar vi in stort gäng som får gå snabbkurs i svenska...det blir så bra om de inte kan kommunicera med patienterna, effektivare vård!
  • Sweet Sofia
    Ambulansliv skrev 2015-04-20 09:14:03 följande:

DU SKREV SÅ! Det kan inte jag rå för. Tänk först och skriv sen är ett hett tips! Jag påtalade ju för dig att en person inte löser krisen så hur du kan påsåt att jag tror att en person löser krisen, det vette 17! 

Som sagt, TÄNK (jag vet att du tycker det är svårt, men försök) och skriv sen!

Istället för att tolk hejvilt så kan du ju använda sunt förnuft.... gäller förövrigt allt du påstår.
  • Mantrasina

Som jag skrev i blogginlägget ovan så fanns det 2013 drygt 139 000 legitimerade sjuksköterskor med svensk legitimation, som var under 65 (alltså arbetsför ålder). I slutet på 2013 var det ca 95 000 av dem som arbetade inom vården i Sverige. 

Det är inte brist på sjuksköterskor och det är primärt inte lönerna det är fel på. Det är arbetsförhållandena inom kommuner men främst landsting som blir sämre och sämre och får syrror att söka sig till andra arbetsgivare, andra länder och andra arbetsuppgifter. Om landstingen förändrande och förbättrade arbetsmiljön (ja, lönerna skadar inte att höja, men först och främst arbetsmiljön) skulle så många fler vilja stanna i det yrke och arbete som de flesta av oss älskar men många av oss inte orkar med ett helt yrkesliv inom på grund av för stor patientbörda, för mycket ansvar, tvång att jobba över, jobba extra, kallas in, beordras in, lägga patienter i korridorer, känna att en inte hinner med atienterna, inte hinna äta, inte hinna gå på toaletten, lockas att skippa sin sammanhängande lagstadgade återhämtningstid för att tjäna lite extra eller för att en inte klarar av att säga nej längre... Listan kan göras lång!

• Sweet Sofia
    Mantrasina skrev 2015-04-20 19:26:38 följande:

Som jag skrev i blogginlägget ovan så fanns det 2013 drygt 139 000 legitimerade sjuksköterskor med svensk legitimation, som var under 65 (alltså arbetsför ålder). I slutet på 2013 var det ca 95 000 av dem som arbetade inom vården i Sverige. 

Det är inte brist på sjuksköterskor och det är primärt inte lönerna det är fel på. Det är arbetsförhållandena inom kommuner men främst landsting som blir sämre och sämre och får syrror att söka sig till andra arbetsgivare, andra länder och andra arbetsuppgifter. Om landstingen förändrande och förbättrade arbetsmiljön (ja, lönerna skadar inte att höja, men först och främst arbetsmiljön) skulle så många fler vilja stanna i det yrke och arbete som de flesta av oss älskar men många av oss inte orkar med ett helt yrkesliv inom på grund av för stor patientbörda, för mycket ansvar, tvång att jobba över, jobba extra, kallas in, beordras in, lägga patienter i korridorer, känna att en inte hinner med atienterna, inte hinna äta, inte hinna gå på toaletten, lockas att skippa sin sammanhängande lagstadgade återhämtningstid för att tjäna lite extra eller för att en inte klarar av att säga nej längre... Listan kan göras lång!

Är väl snarare lönerna och arbetsförhållandena som gör att svenska ssk väljer att jobba utomlands.
  • Ambulansliv
    Sweet Sofia skrev 2015-04-20 15:50:37 följande:

Istället för att tolk hejvilt så kan du ju använda sunt förnuft.... gäller förövrigt allt du påstår.

Va? Var det nåt litet ynkligt som väste där i buskarna? Äsch inget stt lyssna till ändå!
  • Ambulansliv
    Mantrasina skrev 2015-04-20 19:26:38 följande:

Ja det är ju precis som du skriver brist på lön o dålig arbetsmiljö som gör att svenska ssk söker sig utomlands!
  • Lindsey Egot the only one

Lyssna på p4 Halland om sjuksköterskestudien på hallandssjukhus.

En enda sökande till en ssk tjänst på Varbergs sjukhus. De intervjuade tjejen som fått tjänsten och hon skulle precis ha avslutat femte terminen på ssk utbildningen tom.

Hon påtalade arbetsmiljön som en av orsakerna till att många ssk inte söker sig till sjukhusen pga att det är stressigt och för dålig introduktion. Fick hon välja mellan kommunen och landstinget skulle hon välja kommunen. Även om jag personligen kan tänka mig att kommunen är mer tråkig. Men arbetsmiljön måste det göra något åt och det tror jag helt ärligt är att höja lönerna så sjukhusen får folk som VILL arbeta. För så länge det inte finns ssk som söker tjänsterna blir man underbemannade och arbetsmiljön påverkas.

Svar på tråden Brist på sjuksköterskor i sommar igen!