• Anonym (ts)

Varför har folk blivit så krävande, ska ha allt gratis och ser bara sina rättigheter?

Det känns som att folk har blivit så oerhört krävande de senaste åren. Bara rättigheter och inga skyldigheter och väldigt märkliga krav.

Jag är med i flera lokala köp- och säljgrupper på FB och det är väldigt märkliga händelser där.

Jag lägger ut saker till försäljning då och då, jättebilliga grejor har det varit ett antal gånger, sånt som man inte vet vad man ska göra med typ men säljer för att slippa slänga. Säljer för kanske 50 kr st. Folk hör av sig och vill köpa och frågar om JAG kan köra hem till dem med sakerna. Varför skulle jag vilja göra det liksom, för en grej jag knappt får några pengar för? Vore ju stor skillnad om jag säljer en svårsåld grej för 4000 kr

Eller folk efterlyser grejor typ gratis. Såg nyligen en som efterlyste en damcykel, hel och gratis skulle den vara. Och andra efterlysningar handlar ofta om att allt ska vara superbilligt. Man vill ha bra grejor men inte betala något för dem. 

Och många har totalt orimliga uppfattningar om vad de kan få betalt för vad de säljer. Typ ett gammalt modem la någon ut för typ 700 kr eller konstiga grejor med enbart affektionsvärde säljs för hundratals kronor.

Samma sak med krav på myndigheter och företag, kunden har alltid rätt drivs in absurdum, kläder reklameras hur gamla de än är, folk köper om köpta varor under reaperioden för att få allt så billigt som möjligt, man ska pruta, reklamera, klaga osv för allt. Och gud nåde den myndighet som inte handlagt ens ärende redan dagen innan man lämnar in ansökan...

Har inte sånt här blivit värre på senare år eller är det bara jag som märker det mer?

• Svar på tråden Varför har folk blivit så krävande, ska ha allt gratis och ser bara sina rättigheter?
  • Anonym (pia)

Jag är så trött på dem . Går de för långt brukar jag säga åt dem att hellre eldar jag upp det än säljer till dem

• Anonym (inga krav)

Fast frågar man om någon kan köra en pryl, skänka en cykel eller betala 700 för ett gammalt modem så är man väl inte krävande? Krävande är man inte förrän man faktiskt kräver något. Jag tycker att det är helt okej att kasta ut frågan och se om man får napp.

• Erizajo

Håller med! Jag bor i Dalarna och fick frågan om jag kunde köra en säng till typ Göteborg!!! Aldrig i livet!!! Och en som satte ut en tjock tv för 500! Som man kan få gratis...

• Anonym (japp)

Jo många är idioter

• sportpappa

Jag tror inte att det är särskilt stor skillnad nu från förr. Det är bara att nu ser vi alla tokstollar eftersom vi kommer i kontakt med dem genom Facebook.

• Anonym (ts)
    Anonym (inga krav) skrev 2015-04-20 21:02:26 följande:

Fast frågar man om någon kan köra en pryl, skänka en cykel eller betala 700 för ett gammalt modem så är man väl inte krävande? Krävande är man inte förrän man faktiskt kräver något. Jag tycker att det är helt okej att kasta ut frågan och se om man får napp.

Inte alltid och allt är krävande men av många formuleringar osv från dessa personer känns det krävande.
  • Anonym (ts)
    Erizajo skrev 2015-04-20 21:33:47 följande:

Håller med! Jag bor i Dalarna och fick frågan om jag kunde köra en säng till typ Göteborg!!! Aldrig i livet!!! Och en som satte ut en tjock tv för 500! Som man kan få gratis...

Precis sånt menar jag!
  • Anonym (ts)
    sportpappa skrev 2015-04-20 21:57:27 följande:

Jag tror inte att det är särskilt stor skillnad nu från förr. Det är bara att nu ser vi alla tokstollar eftersom vi kommer i kontakt med dem genom Facebook.

Jo det var det jag undrade lite, om FB mm gör att de syns mer nu.

Men hur tänker dessa människor? Är de normalfungerande i andra lägen?
  • Anonym (Hon som jobbar på myndigheten)

Jag jobbar på en myndighet och många som jag har kontakt med förstår inte att jag kan göra hur jag vill för att göra dem till viljes. De fattar inte att det finns lagar och ett regelverk som måste följas. De blir arga och gapar och skriker och då är det svårt att förklara. Jag förstår att deras ilska beror på okunnighet men när man lyckas förklara varför ett beslut har fattats på ett visst sätt vägrar de att ge sig. De verkar tro att man kan göra en "deal" med myndigheten. Jag skulle många gånger vilja gå dem till mötes när jag tycker att en regel är tokig, men jag får faktiskt inte gör det. Då begår jag tjänstefel och lagbrott och kan i värsta fall bli JO-anmäld. Ofta blir jag riktigt förvånad över hur vuxna kan bete sig. Visst förstår man att en del blir upprörda, men det måste finnas gränser för hur man kan uppföra sig.

Svar på tråden Varför har folk blivit så krävande, ska ha allt gratis och ser bara sina rättigheter?