• batteri13

Foglossning jag känner mig värdelös!

Hej jag är gravid med mitt andra barn, försa barnet är 6,5 år.
    för ca 1 månad sedan började en hemsk foglossning på allvar jag fick svårare och svårare att gå och göra saker. nu är et 8 v kvar och jag kan knappt gå jag vaggar mig fram väääldigt sakta men jag är envis och kämpar på. men det känns hemskt att inte kunna leka med min dotter. jag kan inte stå längre stunder, jag kan inte böja mig, kan inte sätta på mig strumpor själv eller tvätta fötterna osv. men det som är värst är att jag inte klarar av att göra roliga saker med min dotter det är en utmaning för mig att gå från soffan till toaletten vissa dagar. jag känner mig som en 80 åring fast jag är 30 år. jag är RÄDD och JÄTTELEDSEN. tänk om jag aldrig mer kommer att kunna gå och röra mig ordentligt. jag är annars en väldigt aktiv person som älskar att vara ute och röra på mig så att sitta still är ren tortyr för mig. ovanpå detta har jag en benlängdsskillnad på 8-30 mm så hoppas att detta inte bidrar till ytterligare lidande efter förlossningen.

har någon annan av er varit med om liknande foglossning så hemsk att ni inte kunde gå ordentligt?
    vad hände efter förlossningen?
    måste man gå till sjukgymnast eller kiropraktor efter förlossningen för att inte få problem resten av livet?

jag är i behov av tips och information...alla är välkomna. TACK!!!!

• Svar på tråden Foglossning jag känner mig värdelös!
  • 4 barns mamman

Jag har haft foglossning alla grav och inte kunnat gå eller knappt vända mig i sängen men det går över efter att grav avslutas även om jag kan ana det men väldigt sällan. Prata med din dotter och gör andra saker hon förstår barn är kloka ????

• Christabel81

Jag är gravid i vecka 38. Har ett barn sedan innan. Jag har haft foglossning under båda graviditeterna, även om den inte var lika hemsk som din. Har också lidit av ischias, usch den är hemskt smärtsam. Isciasen försvann efter förlossningen sist, men foglossningen blev värre. Då hade jag inte känt av den så mycket under sista delen av graviditeten. Men jag lyfte tungt (babyskyddet med babyn i) vilket jag tror snedbelastade bäckenet. 

Tänk alltså på att inte snedbelasta, inte lyfta tungt, inte sitta snett. Jag hörde att det kan ta fett par år innan bäckenet stabiliseras efter förlossningen. Så tänk på det. Vill inte skrämmas, bara hjälpa till. Jag ska absolut tänka på det denna gång, kunde inte gå ut med vagnen på flera veckor efter förra förlossningen. 

• Majrova

Hur har det gått med din foglossning? Antar att du fött? Skrattande

Jag hade lika hemsk smärta som du med andra barnet och jag tror att jag ibland kände av foglossningssmärtan i upp till sju år efter förlossningen, dock INTE så ofta men ibland kunde det hugga till...

Nu tolv år senare är jag gravid med tredje barnet och jag är i v 21. Börjar känna av det lite grann redan nu men hoppas innerligt att det inte blir lika illa som sist!

Svar på tråden Foglossning jag känner mig värdelös!