Ge råd om störda ätbeteenden hos normalviktigt barn?
Kan någon ge mig råd angående hur hantera ett barns ätbeteenden som inte känns sunda? Det handlar om en frisk sjuåring som är helt normalviktig, följer kurvorna fint och rör sig jättemycket.
Men, jag är ändå bekymrad redan nu, för ätbeteendena vi ser kommer att ge problem med övervikt på sikt (båda föräldrarna är överviktiga och har störda ätbeteenden men dessa störningar ser barnen väldigt lite av då det sker när de inte är med/vakna)
Sjuåringen är så oerhört fokuserad på nästa portion i många lägen när det handlar om favoritmaten, långt innan ens hälften av portionen på tallriken är uppäten. Tex om vi äter (hemgjorda) hamburgare till middag frågas det redan tidigt om man får mer än en (den som ligger på tallriken).
En kväll fick syskonet lite mellanmål (yoghurt) och sjuåringen ville då också äta, ville ha en macka. Pappan säger ja och sjuåringen frågar då direkt "hur många mackor får man?". Dvs det har ingenting med hunger och mättnadskänslor att göra när det är de här favoritgrejorna utan fokus är på att få så mycket som möjligt, typ. Alltså hen blir ju mätt så det är inte alltid allt äts upp osv, men just med smörgåsar, kakor (kolhydratberoende...) mm ser jag verkligen hur viktproblemen kommer att komma, någon gång. Hur bemöter man det här, vad kan vi säga och göra?