• Anonym (mamma)

Ge råd om störda ätbeteenden hos normalviktigt barn?

Kan någon ge mig råd angående hur hantera ett barns ätbeteenden som inte känns sunda? Det handlar om en frisk sjuåring som är helt normalviktig, följer kurvorna fint och rör sig jättemycket.

Men, jag är ändå bekymrad redan nu, för ätbeteendena vi ser kommer att ge problem med övervikt på sikt (båda föräldrarna är överviktiga och har störda ätbeteenden men dessa störningar ser barnen väldigt lite av då det sker när de inte är med/vakna)

Sjuåringen är så oerhört fokuserad på nästa portion i många lägen när det handlar om favoritmaten, långt innan ens hälften av portionen på tallriken är uppäten. Tex om vi äter (hemgjorda) hamburgare till middag frågas det redan tidigt om man får mer än en (den som ligger på tallriken).

En kväll fick syskonet lite mellanmål (yoghurt) och sjuåringen ville då också äta, ville ha en macka. Pappan säger ja och sjuåringen frågar då direkt "hur många mackor får man?". Dvs det har ingenting med hunger och mättnadskänslor att göra när det är de här favoritgrejorna utan fokus är på att få så mycket som möjligt, typ. Alltså hen blir ju mätt så det är inte alltid allt äts upp osv, men just med smörgåsar, kakor (kolhydratberoende...) mm ser jag verkligen hur viktproblemen kommer att komma, någon gång. Hur bemöter man det här, vad kan vi säga och göra?

• Svar på tråden Ge råd om störda ätbeteenden hos normalviktigt barn?
  • Aniiee

När jag jobbade med barn som nanny var svaret på sådana frågor är ALLTID "5 minuter efter du har ätit upp det du har på tallriken och druckit upp det du har i glaset", när det gäller portioner middag/lunch. Det tar ungefär fem minuter efter man ätit upp innan mättnadskänslan kickat igång ordentligt.

När det gäller mackor och hur många man får så var svaret alltid "två först, och så mjölken. Är du mera hungrig så får du en frukt/en halv macka till".

När det var uppätet och det gått fem minuter så frågade jag "Är du hungrig fortfarande?" Svaret på det var oftast "Nej", och då blev det inte mer mat heller. INTE "Är du mätt?"

Är det så att barnen äter för sällan/obalanserat? Alla är olika och bara för att Kalle blir mätt på två potatisar och tre köttbullar så kanske inte Pelle blir mätt, för han kanske behöver 4 köttbullar och bara en potatis, eller tre potatisar och bara två köttbullar (olika balans i kolhydrater/protein/fett).

Och om han frågar om man får mer redan innan han börjar äta så kanske det är för att han oroar sig för att maten tar slut? Brorsans i år 6-åring var supernojig för ett tag sedan att maten skulle ta slut, så pass att hon krävde att få titta i kylskåpet och SE att det fanns mat hemma. Bekräfta att det finns mer mat om han fortfarande är hungrig sedan.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (mamma)
    Aniiee skrev 2015-04-20 22:30:46 följande:

När jag jobbade med barn som nanny var svaret på sådana frågor är ALLTID "5 minuter efter du har ätit upp det du har på tallriken och druckit upp det du har i glaset", när det gäller portioner middag/lunch. Det tar ungefär fem minuter efter man ätit upp innan mättnadskänslan kickat igång ordentligt.

När det gäller mackor och hur många man får så var svaret alltid "två först, och så mjölken. Är du mera hungrig så får du en frukt/en halv macka till".

När det var uppätet och det gått fem minuter så frågade jag "Är du hungrig fortfarande?" Svaret på det var oftast "Nej", och då blev det inte mer mat heller. INTE "Är du mätt?"

Är det så att barnen äter för sällan/obalanserat? Alla är olika och bara för att Kalle blir mätt på två potatisar och tre köttbullar så kanske inte Pelle blir mätt, för han kanske behöver 4 köttbullar och bara en potatis, eller tre potatisar och bara två köttbullar (olika balans i kolhydrater/protein/fett).

Och om han frågar om man får mer redan innan han börjar äta så kanske det är för att han oroar sig för att maten tar slut? Brorsans i år 6-åring var supernojig för ett tag sedan att maten skulle ta slut, så pass att hon krävde att få titta i kylskåpet och SE att det fanns mat hemma. Bekräfta att det finns mer mat om han fortfarande är hungrig sedan.

Tack för ditt svar! Det där med fem minuter har jag ju glömt bort, eller jag är uppvuxen med att det tar 20 min innan man känner mättnad. Men att köra med en tid innan man är beredd att ge mer.

Varför alltid två mackor? Räcker inte en om det bara är ett litet mellanmål och brödet inte är alltför litet?

Och jag ska tänka på det där med att bekräfta, att man inte ska behöva gå hungrig. Vi kan säkert ha nekat mat ibland tex på kvällen efter middagen fast de borde ha fått något mer, just av rädsla för att skapa felaktiga beteenden. Jag har försökt tänka på att inte se alla extramål på kvällen som dåliga men kan nog bli ännu bättre.
  • Aniiee
    Anonym (mamma) skrev 2015-04-21 20:44:35 följande:
    Tack för ditt svar! Det där med fem minuter har jag ju glömt bort, eller jag är uppvuxen med att det tar 20 min innan man känner mättnad. Men att köra med en tid innan man är beredd att ge mer.

Varför alltid två mackor? Räcker inte en om det bara är ett litet mellanmål och brödet inte är alltför litet?

Och jag ska tänka på det där med att bekräfta, att man inte ska behöva gå hungrig. Vi kan säkert ha nekat mat ibland tex på kvällen efter middagen fast de borde ha fått något mer, just av rädsla för att skapa felaktiga beteenden. Jag har försökt tänka på att inte se alla extramål på kvällen som dåliga men kan nog bli ännu bättre.
    =)

Man räknar väl 20 minuter efter första tuggan, men vi hade alltid fem minuter efter sista tuggan/drycken hade druckits upp. 

Två mackor var för att brödet inte var särskilt stort, som en handflata ungefär, och ganska tunt, som svenskt knäckebröd. Så man får väl anpassa sig efter både storlek, grovhet och pålägg.

Poängen är att vara tydlig med barnet vad som gäller. "Nu får du X. Om du fortfarande är hungrig när du ätit upp kan du få mer X eller Y också."

När det gäller kvällsätande så är det lite lurigt, men en bra grej just på kvällen är att ge något som fyller magen men inte ger så mycket kalorier, och gärna något i "drickform", som soppa eller buljong, varm eller kall. En del barn har svårt att känna skillnad på hunger och törst, det är sådant man lär sig bättre ju äldre man blir.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Ge råd om störda ätbeteenden hos normalviktigt barn?