• Mithi

Vilka svenska orter måste vi besöka i sommar?

Vi ska åka på en husvagnssemester/campingsemester i sommar, men vi vet inte riktigt var vi ska åka. Vi vill gärna upptäcka så mycket som möjligt av Sverige, både när det gäller platser och aktiviteter. Resan ska kombineras med sol och bad.

Vi utgår från Östersund och vill bara åka söderut (förutom när vi ska hem såklart). Vi är helt ointresserad av den del av Sverige som ligger norr om Östersund, den har vi redan utforskat så det räcker och blir över. 

Vilka orter/städer tycker DU vi bör åka till och vad bör vi passa på att göra där? Om du har tips på camping tar vi tacksamt emot det

• Svar på tråden Vilka svenska orter måste vi besöka i sommar?
  • Frontline

Är ju bra att veta om ni har barn så man får ett humm om vad man kan tipsa om...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • isolande

Kungshamn och smögen. Hunnebostrand är kanske mer barnvänligt och mjndre brattigt på sommaren iofs, ligger precis i närheten. Malnbaden havsbad utanför Hudiksvall. Öland har massor med bra campingplatser för barn.

• Gizmo

Sverige är fantastiskt! Kolmårdens Djurpark samt Öland & Gotland. 

Finns det barn med i bilden, ålder?

• Ann Nelly

Jag tycker det är jättefint runt Siljan, främst östra delen.
    Mora är mysigt.
    Åk sommarrodel i Rättvik.
    Leksand sommarland om man är sugen på pool.
    Fortsätt neråt och shoppa i Örebro, bada i Gustavsvik (om man inte tog Leksand).
    Ta vägen väster om Vättern ena vägen och öster när ni åker hem.

Öster om Vättern:
    Fika i Askersund.
    Vadstena är jättemysigt.
    Omberg är fint.
    Fortsätt mot Gränna och handla polkagrisar.
    Besök Visings Ö.
    Shoppa i Jönköping.

Väster om Vättern:
    Karlsborgs fästning har kul aktiviteter för barn.
    Hjo är jättemysigt.
    Besök Skara sommarland.
    Läckö slott är fint.

Vik av och åk över Trollhättan mot västkusten.
    Fjällbacka tycker jag är jättevackert, många fina ställen längs västkusten neråt. Har ni barn så är krabbfiske en jättekul aktivitet som man fixar med klädnypa, snöre och räkskal eller dylikt.
    Varberg, Halmstad osv. Massor med stränder men svårt med campingplatser skulle jag tro.
    Avsluta i Göteborg med shopping och ett besök på Liseberg.

Nu blev det visst rörigt ser jag i mitt inlägg men lite tips kanske du fick iallafall.

• Tröttimössan

Kör ni E4 igenom Jönköping så åk upp till Tabergs topp (där finns restaurang och minigolf) och utsikten på Huskvarna berget och sitt och njut :) Strunta A6 och shoppa i Jönköpings City. Besök Stadsparken om ni har barn.

• Cattta

Hej,
    Vet inte om ni är en barnfamilj men utgår ifrån det, och vad ni är intresserade av.
    Men jag tycker att ni ska röra er ner mot Halland Skåne. Själv bor jag i Jönköping och jag tycker absolut att ni ska åka E4, komma norrifrån mellan Gränna och Jönköping, tror att denna sträckan har blivit utsedd till Sveriges vackraste körsträcka en gång i tiden.
    Åkte denna sträckan igår och solen sken och det gnistrade från Vättern, tänkte hur vackert det egentligen är. Stanna till i Gränna och titta på polkagristillverkningen, ev ta färjan över till Visingsö. Gör ett stopp i Jönköping och besök A6, det största shoppingcentrat mellan Stockholm och Malmö om ni är intresserade av det. Kan inte rekommendera någon särskild camping i området, men stanna till här en heldag. Vätterstranden är fin i Jönköping, men vattnet brukar vara kallt.

Hjo är en liten vacker stad på andra sidan Vättern som är värt att stanna till vid, andra helgen i juli har de en jättestor hantverksmässa där också. Ser att fler rekommenderar Hjo.

Sedan vill jag slå ett slag för Tylösand/Halmstad. Där finns en kanon camping för familjer "First camping" tror jag den heter nu. Men boka plats redan nu, om ni tänker vara där i juli. Kanonbadstränder, men mycket folk.

Liseberg i Göteborg är faktiskt också värt ett besök på o ni har barn. Och Ullared om ni får plats med en massa prylar...

Skåne är vackert men jag kan inte peka på ngt speciellt ställe.

• Mithi

Vi har inga barn, måste ha glömt den detaljen i TS

• Mantrasina

Jag tycker att ni ska besöka Tiveden, en nationalpark med urskog i närheten av Karlsborg!

• Vegetarian1

Någon av Sveriges tre äldsta bevarade trästäder - Nora, Hjo, Eksjö

Stockholms skärgård

Göteborgs skärgård

Gotland

Vimmerby

Smygehuk

• green34

Jag rekommenderar Karlskrona

Var där i somras.

• Vegetarian1
    Mithi skrev 2015-04-22 17:59:50 följande:

Vi har inga barn, måste ha glömt den detaljen i TS

Då kan du nästan stryka Vimmerby från min lista. Kör till Gränna istället!

Söderköping har förresten ett otroligt mysigt glass-ställe, där glassen serveras på ett minst sagt unikt vis.
Svar på tråden Vilka svenska orter måste vi besöka i sommar?