Om ni ska åka utomlands o boka charter så kommer ni förmodligen inte under 15000:- (flyg/boende) om ni ska åka under högsäsong, dvs under sommarlovet. Men prova att göra olika sökningar på de olika bolagen; med MedMera-kort o ICA-kort har du dessutom rabatt hos Fritidsresor o Ving, o lägg därtill andra diverse erbjudanden o rabatter som då o då pluppar upp!
Annars så bokar ni flyg o hotell på egen hand! Jag brukar söka flyg på www.reseguiden.se eller Momondo. Samma här; prova olika alternativa datum o reslängder. Hotell bokar jag via tex www.booking.com eller www.sembo.se.
Jag har tex två år på raken bokat flyg till Paris för ca 800:- per person. Hotell (både inne i Paris o ute vid Disneyland) har vi hittat för 1000-1500:-/natten inkl frukost (finns alla prisklasser beroende på hur man vill bo!). Ett annat år flög vi till Rom för 1000:- per person ToR o bodde jättebilligt inne i Rom (ca 700:-/natten) o tog sedan tåget ut till kusten o bodde där ett par nätter. Bara som exempel - det finns oändliga möjligheter att resa billigt o flexibelt!
Om ni ska semestra i Sverige kan ju Scandic i någon storstad vara värt att kolla upp. Även här har du rabatt med ICA-kort. Dock tillkommer ju kostnader för eventuella nöjen/sevärdheter på plats, samt transporter o mat osv. Kan ju lätt dra iväg, men så är det ju även utomlands iofs!
Svenska fjällen är relativt billigt under sommaren, kolla tex www.skistar.com eller www.idre.se