• TheHunter2

Vill flytta hemifrån, några råd??

Hej, jag vill flytta hemifrån, men jag har noll koll hur jag ska göra det. Kan jag få en lägenhet nånstans i Sverige trots att jag har skulder på över 65000sek. skulder är inte relaterad till hyra nånstans. Jag vill flytta hemifrån och söka jobb i en annan stad, men jag har svårt att få jobb eftersom jag inte har någon jobberfarenheter för jag har inte jobbat så mycket förut. Jag är snart klar med universitetet och jag kan inte få CSN. Kan man flytta till en annan kommun och få hjälp av socialen tills jag har hittat jobb. Hur fungerar det här med socialen? Någon som kan? Tack för svaren 
  • Svar på tråden Vill flytta hemifrån, några råd??
  • DickRex

Det största problemet är inte din skuld, utan bristen på inkomst. I vilken mån socialen hjälper till beror på din och din familjs situation i övrigt och vilken kommun du lever i eller flyttar till.

...men ring bara till kommunen och fråga.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Stanna)

Hur har du lyckats få så höga skulder? :O

Det bästa rådet är att ringa och prata med soc istället och förklara situationen för dom.

Annars så skulle jag ha rekommenderat att bo kvar hemma och skaffa ett tillfälligt jobb så att du blir skuldfri så fort som möjligt, och var inte kräsen med de jobb som erbjuds även om de skulle innebära att städa allmänna toaletter.

Sen när du är skuldfri så kan du börja bygga upp en buffert så att du har råd att kunna göra en eventuell flytt och kunna köpa en lägenhet utan att ta topplån när du hittat ditt drömjobb.

Det är mycket billigare att bo hemma och eftersom du har skulder så behöver du egentligen satsa på att bli av med dom först innan du prioriterar eget boende även om det känns surt att bo hos föräldrarna. 

• Ramborg

Om det är studielån är ju 65000 pyttelite.

Fokusera på att skaffa jobb. När du har jobb kan du flytta hemifrån. Bestäm inte vart du vill flytta, flytta dit där du får ett jobb.

42.
Svar på tråden Vill flytta hemifrån, några råd??