• Vadhänder

Vilken typ av cykel?

Min dotter fyller två år i juni och vi ska köpa en cykel till henne i födelsedagspresent. Vi har tänkt på en trehjuling med ledpinne då hon aldrig har cyklar förut, men hon lär sig läskigt fort så jag vet inte om hon skulle ledsna på den för fort. Så jag står mellan olika alternativ, trehjuling, springcykel eller en riktig minicykel med stödhjul. Hon är väldigt liten, på 18-månaderskollen så var hon 82 cm och vägde strax över 10 kg, tänkte att info om längd och vikt kan spela in en hel del på vad hon kan tänkas rekommenderas för typ av cykel. Hon är väldigt intresserad av cyklar!

• Svar på tråden Vilken typ av cykel?
  • Vadhänder
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-22 10:42:17 följande:

Springcykel - absolut .

Du tror det? :) jag har ingen som helst erfarenhet av dem men jag litar lite åt en sådan faktiskt ;)
  • Yonndax

Och jag har rakt motsatta erfarenheten av en springcykel och skulle rekommendera en trehjuling.

• Flickan och kråkan
    Vadhänder skrev 2015-04-22 17:41:37 följande:
    Du tror det? :) jag har ingen som helst erfarenhet av dem men jag litar lite åt en sådan faktiskt ;)
    Min yngsta är snart 22 månader och är tredje barnet på springcykel. Jag tycker att de är suveräna. De ger barnet god balans och de lär sig snabbt hur en tvåhjuling fungerar....som att man lutar åt det håll man svänger exempelvis och att den stjälper om man stannar. Mina äldsta lärde sig lätt, snabbt och tidigt hur man cyklar på vanlig cykel utan stödhjul.

Trehjuling är ju vara kul på andra sätt. Man kan lasta saker på flaket, backa och ha sig. Äldsta har bara cyklat tvåhjuling utan och med trampor. Mellansonen fyller snart 6 och älskar både att cykla vanlig tvåhjuling, trixa och ha sig, och att leka med trehjulingar (på förskolan inte minst) där man just kan lasta, köra andra, backa och helt enkelt leka.
  • Vadhänder

Jag har kommit på lösningen. Det är ju inte svårare än som så, att ta med henne till typ Toys'R'Us och låta henne prova och se vad som faller henne i smaken! :D

Svar på tråden Vilken typ av cykel?