• Auri79

    Regler för fertilitetsutredning, skrivna på samma adress?

    Jag och sambon har försökt sedan ett tag tillbaka. Vi är inte riktigt vid att göra fertilitetsutredning än, men nyfikna på hur det funkar. Och jag blev nu skiträdd då jag läste att man ska vara ett stabilt par och sambos i minst 12-24 månader. 

    Vi är ett stabilt par sedan länge. Har känt varandra i 20 år! Däremot är vi bara sambos sedan några månader och tyvärr har vi inte varit skrivna ihop hela tiden av ren glömska. 

    Finns det verkligen ett krav på att ha varit folkbokförda ihop en viss tid? Hur gör par som tvingas jobba på annan ort etc, det låter ju jättekonstigt! Vi är superstabila oavsett boendeform. 

    Gäller det eventuella tidskravet även om tiden är knapp? (Jag fyller snart 37).

    Kommer vi möjligen kunna kringgå kravet på 12-24 månader om vi gifter oss, vilket vi ändå planerar göra?

    Någon som vet vad som gäller i Dalarna?

  • Svar på tråden Regler för fertilitetsutredning, skrivna på samma adress?
  • Långbenopluto

    Ja, det stämmer. Jag anser att det är fullständigt logiska regler.

    Hur kan man "glömma" skriva sig på den adress man bor på?

  • Auri79

    Nu handlade inte min fråga om ifall vi är knäppa eller ej som inte varit skrivna på samma adress, så ni som har åsikter om det kan väl helt enkelt låta bli att svara i tråden.

    Jag undrade hur de räknar? Hur länge måste man varit skrivna ihop? Gäller frågan om tid även om vi är gifta? Någon som vet vad som gäller i Dalarna?

  • smiley85girl

    vet inte om du redan börjat eran utredning. Men jag och min sambo är inte skrivna ihop sen 3 år tillbaka men varit det förut sen -07. så de gick tillbaka å kollade.
    För oss var de inga problem att få hjälp, men ska vi gå vidare med ivf måste man vara skrivna på samma adress minst 1 år :(

Svar på tråden Regler för fertilitetsutredning, skrivna på samma adress?