• En PantherTant

Skulle du kunna tänka dig ha 4 barn?

Ja, frågan lyder alltså; skulle just DU kunna tänka dig 4 barn? Motivera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig ha 4 barn?
  • Spartacus

apselut!

har 3 nu och kan nog tänka mig ännu en spoling när minsting vuxit till sig lite.. men skulle inte ha bara 2 år emellan igen som jag har mellan 1 och 2. mellan 2 och 3 har jag 4 år vilket jag tycker är bättre!

jag har nog inte vetat hur många barn jag velat ha förrän längtandet efter ett syskon sätter in men idag resonerar jag nog lite klokare och mer eftertänksamt än när jag var yngre och lite mer "tog det som det kommer"

man vill ju ha en positivt tillvaro för oss som redan finns också! men man anpassar sig hela tiden, det vet jag ju av erfarenhet. man blir mer flexibel, tålmodig och avslappnad för varje dag.

skulle inte kunna sterilisera mig och säga NEJ för alltid, det tycker jag är för tråkigt och förutsägbart. liiiite överraskad kan man väl bli även om man försöker välja tidpunkt hyfsat idag

• Tösabiten88

Jag har redan fem så visst kan jag tänka mig 4 barn :)

* Stolt mamma till 4 Töser och 1 Pojke*
  • En PantherTant

Kul och lite positivt överraskad över att så många svarat javisst eller att de redan har 4 eller flera. Att majoriteten skulle svara nej var väntat, men kul att skillnaden i antal svar inte är större än såhär!

Orsaken till trådstarten är flera, främst dendär musikvideon no we can't stop having babies som cirkulerar (humoristiskt svar på folks inte så entusiastiska reaktion på att ett par var gravid med sitt fjärde barn).

Men också det faktum att vi planerar ett fjärde barn, vilket folk inte alltid verkar förstå, känns som fyra anses too much av samhället, trots att vi har bra ekonomi och välfungerande familj och inga problem ta hand om barnen.

Och till slut det att jag själv är född i en familj med fyra barn, och bara hört beundran när folk pratat om mina föräldrar och deras fyra flickor, men det var ju på 70-80talet då det verkade vara mera accepterat med större familjer.

Själv har jag ända sedan tonåren sagt jag vill ha fyra barn, och det har inte ändrats med åren.

• Mother of 4

Sjukt rolig video

Har faktiskt aldrig fått några kommentarer alls ang att vi har fyra barn.

• Gladskit

Jag är också uppvuxen i en familj på fyra syskon (på 80-talet) men det har nog inte gjort vare sig till eller från när det gäller min egen familjebildning.
    Det var inte jobbigt, ekonomin var inte tuff (vad jag minns), vi bråkade inte jättemycket och vi är inte på något sätt osams som vuxna idag.

Så jag borde kanske vara en sån person som vurmade mer för stora familjer osv. Men för egen del så har jag känt att nej, jag har nog med det barn jag har just nu och känner väl snarare beundran för min egen mor som gjorde andra val. När hon var lika gammal som jag är nu hade hon FYRA barn i olika åldrar och med olika behov. Wow liksom, det känns väldigt avlägset för mig

• mammalovis

Svaret fick bli vet inte, då inget bra mellanalternativ finns.

Jag har 2 barn, en tredje på väg och en bonus i familjen, så på ett sätt är vi väl fyra men bara ibland. Däremot vill jag inte genomgå en graviditet till och ha fyra "egna" barn, då jag varit så sjukt trött denna graviditet (är bara i vecka 15). Sedan att jag snart är 40 bidrar ju till att vi är färdiga.

• sahara1989
    Penida skrev 2015-04-23 20:14:49 följande:

Nej, jag har svårt att se att vi skulle bli bra föräldrar till så många barn med det liv vi önskar leva och ge barnen med mycket tid för varje enskilt barn och det vi själva uppskattar som inte alltid involverar dem.

Exakt så känner jag också!:)
  • gumman 1

Absolut!! Har tre fina barn på 7, 10 och 14 år. Är nu gravid med nr 4 och är beräknad den 10/5. Ska bli mysigt!

• Rani

Nej det skulle jag aldrig orka. Har för stort behov av lugn och ensamtid. Om det inte vore för att jag vill ge mitt barn ett syskon så hade jag bara skaffat ett barn.

• sahara1989

All cred till er men seriöst hur orkar ni?? Jag har ett barn och känner mig slutkörd vissa dagar.

• Ragnar

Hade kunnat tänka mig 4 barn om jag börjat tidigare. Har två och det känns lagom nu. Hade jag varit yngre, haft ekonomi för det och släkten närmare som stöd, hade jag kunnat tänka mig två till. Närmar mig de 40 och min man är 10 är äldre så jag tror inte det blir fler barn och känner mig nöjd med det faktiskt.
    Men man vet ju aldrig. Har en god vän som hade tre barn och inte skulle ha fler. Blev oväntat gravid 38 år gammal, och det kom trillingar.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig ha 4 barn?