Flash Gordon skrev 2015-04-28 11:23:22 följande:
Ett trauma kan givetvis "bli någons liv" men den personen kan ju ändå ha lämnat allt bakom sig.
Hur många alkoholister, knarkare, sexbrottsoffer osv är det inte som "lever för" att informera och upplysa om det som drabbat dem?
Precis, men Kent är ju vuxen och har låtit mobbningen påverka
allting i livet och då blir det på sätt och vis det som definierar honom som person - han är för alltid ett mobbningsoffer. Och det är det enda han kan något om (verkar det som) så det gagnar honom att leva på det. Och så kan det vara med alkoholister m.m.
På så vis blir det dåliga som hänt ett levebröd. Och jag tror inte att det är varken särskilt fruktsamt eller psykiskt hälsosamt att för evigt pyssla med det onda som hänt en - oavsett om man lyckats släppa det mentalt på ett plan.
Jag är till exempel migräniker och lever med en kronisk, hemsk smärta varje dag som jag medicinerar mot, men även om jag numera är expert på området migrän och skulle kunna skriva en bok om det så skulle jag inte vilja fastna i ämnet för jag är så mycket mer och det finns så mycket positivt i livet jag hellre fokuserar på! Skulle jag skriva en bok om migrän så skulle jag gå vidare till nästa ämne efter det.