• Lars E

Kent hämnades på sina mobbare som vuxen-rätt eller fel?

Kent Lokvist mobbades grovt under hela sin skoltid men som vuxen hämnades han på sina plågoandar genom att under två år göra deras liv till ett helvete. Själv säger han att det var för att hela sig själv efter dom psykiska skador han drabbades av efter den grova mobbingen. Men är det försvarbart att även mobbarnas familjer drabbades av hans hämnd?
    http://nwt.se/sunne/2015/04/22/mobboffer-tog-hamnd-efter-36-ar?refresh=true

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kent hämnades på sina mobbare som vuxen-rätt eller fel?
  • Paulina P P
    Minniemousemommy skrev 2015-04-23 21:50:49 följande:

Helt rätt så klart! Kan ni ens tänka er att få en TAGGIG GREN i er rumpa? Kan ni förstå vilka hemska människor som gjort det mot honom? Precis samma sak som en våldtäkt, och jag önskar att han hade mördat dom innan dom hann bli lyckliga med fru och säkert barn. Sådana svin förtjänar inte sådant. Dom skulle blivit torterade på samma sätt eller avlivade. Man avlivar olydiga djur, men människor som förstör andra människors liv, tar andra människors liv osv dom får leva? Nej, ett öga för ett öga, han skulle i alla fall kört upp något i deras rumpa också. Fyfan. Tänk om det var erat barn?

Det bästa hade såklart varit om han hämnats innan de skaffade familj, så att inte dessa också behövde drabbas av hämnden, men han kanske inte var tillräckligt stark då.
  • Paulina P P
    nozpa skrev 2015-04-26 21:47:42 följande:

Det han utsattes för är fruktansvärt. Men att som vuxen människa planera den typen av hämnd emot hela familjer är fan inte bättre. Jag antar att dom hade barn iom att han anmälde dom till socialen flera ggr. Han kartlade deras liv och trackasserade dom. Nej, inte okej. Han låter riktigt sjuk.

Hade han gett sina mobbare samma behandling eller liknande så visst. Inte helt friskt såklart, men ändå.

Men detta var att gå mycket längre än vad han borde gjort. Han som vuxen som ger sig på oskyldiga vuxnar (fruarna) och om vi utgår ifrån socanmälningarna även deras barn. Sjukt.

Det är mobbarna som förstört honom. Det är de som fått honom att må så dåligt att han gjort detta. De band ris åt egen rygg när de mobbade honom. Många som mobbas tar så småningom livet av sig. Bättre att Kent gjorde detta än att han tog sitt liv!!!
  • Paulina P P

"Mobbningen genom hela grundskolan gjorde att Kent missade mycket i skolan, inte kunde följa med i undervisningen.
    - Så jag fick inga fullständiga betyg, kunde inte läsa vidare på gymnasiet.
    Så något riktigt jobb har jag aldrig kunnat gå. Visst har jag arbetat till och från, men långa sjukskrivningsperioder har det blivit.
    Det, säger han, har påverkat hela hans familj, hans barns uppväxt."

Det han nu gjort mot sina mobbare är ingenting jämfört med vad han varit med om och vad det lett till: sämre jobb än han annars kunde fått, och långa sjukskrivningsperioder.

• tankfull
    Paulina P P skrev 2015-04-28 10:16:24 följande:

"Mobbningen genom hela grundskolan gjorde att Kent missade mycket i skolan, inte kunde följa med i undervisningen.
    Så något riktigt jobb har jag aldrig kunnat gå. Visst har jag arbetat till och från, men långa sjukskrivningsperioder har det blivit.

Det han nu gjort mot sina mobbare är ingenting jämfört med vad han varit med om och vad det lett till: sämre jobb än han annars kunde fått, och långa sjukskrivningsperioder.

Fast...det skulle ju kunna vara så att Kent skyller lite väl mycket på mobbningen? Det finns ju trots allt folk som blivit mobbade och som reagerat annorlunda och inte tillåtit mobbningen att definiera hela deras liv. Skulle vara intressant att veta vad Kent gör då han fått ur sig alltihop, om han kan gå vidare då. Nu har han ju så att säga fått stoff till en bok och planerar visst att föreläsa om mobbning - så frågan är väl om han vill gå vidare med sitt liv eller om det rentav är så att mobbningsfrågan är det enda som driver honom... ? Jag anser självklart att mobbning är fel och har full förståelse för att det påverkar självkänslan, men att gräva ned sig i det förflutna tror jag inte är bra för någon. Den bästa hämnden är att leva väl, det är jag fullständigt övertygad om.
  • Flash Gordon
    tankfull skrev 2015-04-28 11:07:26 följande:
    Fast...det skulle ju kunna vara så att Kent skyller lite väl mycket på mobbningen? Det finns ju trots allt folk som blivit mobbade och som reagerat annorlunda och inte tillåtit mobbningen att definiera hela deras liv. Skulle vara intressant att veta vad Kent gör då han fått ur sig alltihop, om han kan gå vidare då. Nu har han ju så att säga fått stoff till en bok och planerar visst att föreläsa om mobbning - så frågan är väl om han vill gå vidare med sitt liv eller om det rentav är så att mobbningsfrågan är det enda som driver honom... ? Jag anser självklart att mobbning är fel och har full förståelse för att det påverkar självkänslan, men att gräva ned sig i det förflutna tror jag inte är bra för någon. Den bästa hämnden är att leva väl, det är jag fullständigt övertygad om.
    Ett trauma kan givetvis "bli någons liv" men den personen kan ju ändå ha lämnat allt bakom sig.

Hur många alkoholister, knarkare, sexbrottsoffer osv är det inte som "lever för" att informera och upplysa om det som drabbat dem?
  • tankfull
    Flash Gordon skrev 2015-04-28 11:23:22 följande:
    Ett trauma kan givetvis "bli någons liv" men den personen kan ju ändå ha lämnat allt bakom sig.

Hur många alkoholister, knarkare, sexbrottsoffer osv är det inte som "lever för" att informera och upplysa om det som drabbat dem?
    Precis, men Kent är ju vuxen och har låtit mobbningen påverka allting i livet och då blir det på sätt och vis det som definierar honom som person - han är för alltid ett mobbningsoffer. Och det är det enda han kan något om (verkar det som) så det gagnar honom att leva på det. Och så kan det vara med alkoholister m.m.
    På så vis blir det dåliga som hänt ett levebröd. Och jag tror inte att det är varken särskilt fruktsamt eller psykiskt hälsosamt att för evigt pyssla med det onda som hänt en - oavsett om man lyckats släppa det mentalt på ett plan.
    Jag är till exempel migräniker och lever med en kronisk, hemsk smärta varje dag som jag medicinerar mot, men även om jag numera är expert på området migrän och skulle kunna skriva en bok om det så skulle jag inte vilja fastna i ämnet för jag är så mycket mer och det finns så mycket positivt i livet jag hellre fokuserar på! Skulle jag skriva en bok om migrän så skulle jag gå vidare till nästa ämne efter det.
  • nozpa
    Paulina P P skrev 2015-04-28 10:12:30 följande:
    Det är mobbarna som förstört honom. Det är de som fått honom att må så dåligt att han gjort detta. De band ris åt egen rygg när de mobbade honom. Många som mobbas tar så småningom livet av sig. Bättre att Kent gjorde detta än att han tog sitt liv!!!
    Fast det där kan ju lätt bli en ond spiral. Säg att mobbarnas fruar nu vill hämnas, och deras ev barn vill hämnas. Ska dom då hämnas på Kents barn och eventuella barnbarn i framtiden då? Och så fortsätter det. Nej, det är såklart inte okej av honom att hämnas på oskyldiga.
    Kanske hade hans mobbare också varit utsatta för mobbing, och det var därför dom gav sig på Kent. Menar du då att det till och med var rätt av mobbarna från början att mobba Kent?

Jag tolkar din text så iaf.
  • nozpa
    Paulina P P skrev 2015-04-28 10:16:24 följande:

Som jag skrev, det han utsatts för är fruktansvärt. Men någonstans har man ett eget ansvar över sitt eget liv.
  • Paulina P P
    nozpa skrev 2015-04-28 12:33:33 följande:
    Fast det där kan ju lätt bli en ond spiral. Säg att mobbarnas fruar nu vill hämnas, och deras ev barn vill hämnas. Ska dom då hämnas på Kents barn och eventuella barnbarn i framtiden då? Och så fortsätter det. Nej, det är såklart inte okej av honom att hämnas på oskyldiga.
    Kanske hade hans mobbare också varit utsatta för mobbing, och det var därför dom gav sig på Kent. Menar du då att det till och med var rätt av mobbarna från början att mobba Kent?

Jag tolkar din text så iaf.
    Eftersom det är deras fäder som är orsaken till det som hänt kan de hämnas på dem!
  • nozpa
    Paulina P P skrev 2015-04-28 13:41:28 följande:
    Eftersom det är deras fäder som är orsaken till det som hänt kan de hämnas på dem!
    Nej, det är Kent som är ansvarig för det. Så då är det okej att Kents fruar hämnas på Kents familj? För det är ju precis så som Kent har gjort. Han bör således anse det vara okej för sina barn att bli trakasserade av mobbarnas familjer.
  • Regndamen
    Paulina P P skrev 2015-04-28 10:00:11 följande:

Att oskyldiga drabbas är mobbarnas fel. Om de inte mobbat hade detta aldrig hänt.

Nej, det är Kents fel att han mobbar barn.
  • Paulina P P
    Regndamen skrev 2015-04-28 14:46:40 följande:
    Nej, det är Kents fel att han mobbar barn.
    Det är mobbarnas fel att Kent mår så dåligt att han handlar såhär. Jag skulle aldrig göra det själv, men jag har fantiserat väldigt mycket om hämnd på mina plågoandar.
  • nozpa
    Paulina P P skrev 2015-04-28 14:55:15 följande:
    Det är mobbarnas fel att Kent mår så dåligt att han handlar såhär. Jag skulle aldrig göra det själv, men jag har fantiserat väldigt mycket om hämnd på mina plågoandar.
    Och deras oskylda familjer?
  • Paulina P P
    nozpa skrev 2015-04-28 15:26:50 följande:
    Och deras oskylda familjer?
    Konsekvensen av mobbarnas handlingar är att Kent mår så dåligt att det går ut över mobbarnas familjer. Det har även gått ut över Kents familj.
  • nozpa
    Paulina P P skrev 2015-04-28 15:28:55 följande:
    Konsekvensen av mobbarnas handlingar är att Kent mår så dåligt att det går ut över mobbarnas familjer. Det har även gått ut över Kents familj.
    Kent lät det gå ut över sin familj. Han mådde dåligt, han valde att skaffa familj och lät sitt mående gå ut över dom. Ingen annan.
  • Paulina P P
    nozpa skrev 2015-04-28 15:34:47 följande:
    Kent lät det gå ut över sin familj. Han mådde dåligt, han valde att skaffa familj och lät sitt mående gå ut över dom. Ingen annan.
    Så om man blivit så hårt mobbad som Kent ska inte bara utbildningen bli lidande utan man ska dessutom inte få skaffa familj?
  • Regndamen
    Paulina P P skrev 2015-04-28 14:55:15 följande:
    Man får börja ta eget ansvar för sitt mående också, efter ett tag. Du kan inte bara skylla på mobbing, och sen inte ta något ansvar för sig själv.

Kent var vuxen, men han mobbade troligen barn. Det är okej för dig att vuxna mobbar barn?
  • nozpa
    Paulina P P skrev 2015-04-29 08:31:24 följande:
    Så om man blivit så hårt mobbad som Kent ska inte bara utbildningen bli lidande utan man ska dessutom inte få skaffa familj?
    Klart att han ska få skaffa familj. Men hans ansvar ligger i att göra allt för att ge sin familj ett bra liv. Vilket i detta fall hade betytt att han sökt hjälp och skaffat sig rätt verktyg för att kunna må bra själv.
    Att skylla på mobbarna för att han inte kunnat ge sina barn ett så bra liv som möjligt pga att han mår dåligt är bara löjligt. Då skulle han inte ha skaffat sig barn om han inte kan tillgodose deras behov på alla plan. Han visste ju att han mådde dåligt. Ta i tu med det då liksom.

Svar på tråden Kent hämnades på sina mobbare som vuxen-rätt eller fel?