• Avilopa

Dåligt samvete borta på jul

Hej!
    Jag har bestämt mig för att flytta till Australien i december vilket innebär att jag kommer att missa julafton här hemma. Jag har inga som helst problem med det då jag vill se hur jul firas där. Dessutom kommer jag att bo hos en vän från Australien och är välkommen att fira jul hos dem.

Problemet är min kära mamma. Hon har precis gjort slut med den man hon levt med i 10 år. Vi är en väldigt splittrad familj så de få som kan delta på jul är viktiga. Om jag inte är närvarande kommer det att vara mamma och mina två syskon som firar jul. Eventuellt min morbror och hans barn. Jag avskyr tanken på att "svika" dem. Mamma gillar också traditioner väldigt mycket.

Jag är för övrigt 24 år och är väl medveten om att min mammas situation inte på något sätt är mitt fel. Jag hade dessutom lika gärna kunnat haft en pojkvän som jag vill fira med. Men jag kan inte låta bli att känna skuld.

Vad tycker ni? Bör jag se till att vara hemma på jul? Hur släpper jag bomben till mamma? Bör jag känna skuld?

• Svar på tråden Dåligt samvete borta på jul
  • asta66

Både du och din mamma är vuxna. Och när du träffar nån så kommer du väl att fira med svärföräldrarna ibland.

• Näckrosen

Ta chansen att uppleva jul i Australien!!! Kan man få komma in på en högtid i en annan familj så får man lära sig så mycket! Det är ju inte så att din mamma sitter ensam heller. Då hade du kanske behövt tänka på henne lite.

Säg det nu så hinner hon vänja sig vid tanken innan du flyttar.

Svar på tråden Dåligt samvete borta på jul