• pingvin88

SE UPP! Barnet kan dö även om det gråter!

Jag ska försöka fatta mig kort men ändå få med det viktiga.

För 5 år sedan föll min flicka ner från en klätterställning på en lekplats. Hon var då 4 år gammal. Det var vinter och sanden var frusen. Hon for ner och landade på sitt huvud. Mitt lilla barn började skrika omedelbart och var otröstlig i omkring 10 minuter. Då säger några föräldrar på platsen till mig "Det gick visst bra, hon gråter ju." Och detta har jag hört många ggr. Att gråter barnet så är barnet okej.
    Men min magkänsla sa att jag ändå skulle kolla upp henne så jag bar med mig henne och satte henne i bilen och åkte till till sjukhuset. Tur var det för när vi svängde in på akuten så blev hon medvetslös!
    Efter flera undersökningar det första dygnet fick vi veta att hon hade fått två hjärnblödningar och en mindre nackskada.

Nu såhär 5 år senare så har hon fortfarande svårt att gå, har svårigheter i skolan med viss ordförståelse och brist på ork samt att vi har fått veta att hon troligtvis aldrig kommer att kunna ha ett vanligt jobb när hon blir större.

Vad jag vill säga med det här är att man absolut inte bara kan gå efter huruvida barnet gråter eller inte, vid ett fall eller annan olycka. Jag blir skräckslagen när jag hör folk resonera så när ett barn skadat sig. Tyvärr vet jag att en del även inom vården gör det och det är väl de som lärt ut denna hemska felaktighet. 

Om barnet inte gråter måste ändå barnet vara riktigt svårt däran med tanke på att min unge kunde avlidit fastän hon faktiskt grät! Ser en olycka läskig ut så kolla hellre upp det en gång för mycket än att ni litar på att gråten är ett tecken på att allting gått bra. 

Tack för mig. Trevlig helg på er.

• Svar på tråden SE UPP! Barnet kan dö även om det gråter!
  • Ascendere

Tack för ditt inlägg, det fick mig faktiskt att tänka om.
    Jag har också ofta tänkt att om man är vid medvetande och gråter så är man inte allvarligt skadad, men det är uppenbarligen fel!

Hoppas det trots allt går åt rätt håll för er flicka med tiden, och ha en trevlig helg ni med!

• Erizajo

Det är såhär: om barnet gråter är det inte säkert att det är ok, man ska ändå vara uppmärksam på om barnet beter sig annorlunda, kräks, leker som vanligt, äter osv. Tappade nyligen min ettåring på huvudet bland stenar! PANIK!!! Men eftersom han grät direkt och blev nöjd efter att ha fått mat, han var som vanligt efter en stund, lekte och kröp så åkte vi inte in till akuten. Nu är det flera veckor sedan och han är helt frisk.

• Tirem

Fast brukar man inte säga:

-"Gråter barnet så lever det"

• Pescetarian
    Tirem skrev 2015-04-24 14:01:40 följande:

Fast brukar man inte säga:

-"Gråter barnet så lever det"

Jo, folk har nog blandar ihop det där en smula.

Vid exempelvis bilolyckor, så blir den som gör minst ljud ifrån sig prioriterad framför den som ligger och skriker för full hals.
  • Monkii

Aldrig hört det uttrycket. Skulle nog tycka att när det gäller barn ska man alltid kolla upp skador i huvud och nacke.

• Natulcien

Beklagar det som hände med din dotter, TS.

Men jag har faktiskt aldrig hört det uttrycket.

• pingvin88

Vilken tur att uttrycket inte är så känt som jag trodde. Här där jag bor är det väldigt utbrett, tyvärr. Jag har även läst det här på FL några ggr där folk lugnat föräldrar med "grät han? Då är han okej" utan att alls veta egentligen hur barnet mår.

Barn skadar sig varje dag och nästan aldrig är det allvarligt, men jag har varit med om fler ggr där barn slagit sig hyfsat redigt i huvudet (ex. fått en sten kastad i huvudet) och vuxna bara konstaterat att barnet varit okej eftersom det grät. Galet om ni frågar mig. Det räcker ju självklart inte som enda bedömning vilket då många tror.

Erizajo, vad läskigt för er! Skönt att han mår bra i dag. 

• Pescetarian

Jag har också läst det på FL.

• CoolJen

När min son ramlade från en klätterställning och jag ringde sjukvårdsupplysningen så tyckte de inte att jag behövde komma in för att 1, han hade inte varit avsvimmad. 2, han hade skrikit/gråtit efteråt

• Varit där

Jag går efter att det kanske inte är så himla farligt beroende på hur farligt det är det som hände typ om hon råkar stänga ddörren på handen som idag så tröstar jag men som förra sommaren då hon hoppade från kanten på sin säng som är över en meter i luften så slog hon i bakhuvudet och ryggen och skrek och grät dförst tröstade jag men sen vill hon inte prata och hon skrek bara och då ringde jag 1177 och åkte in.

Svar på tråden SE UPP! Barnet kan dö även om det gråter!