SE UPP! Barnet kan dö även om det gråter!
Jag ska försöka fatta mig kort men ändå få med det viktiga.
För 5 år sedan föll min flicka ner från en klätterställning på en lekplats. Hon var då 4 år gammal. Det var vinter och sanden var frusen. Hon for ner och landade på sitt huvud. Mitt lilla barn började skrika omedelbart och var otröstlig i omkring 10 minuter. Då säger några föräldrar på platsen till mig "Det gick visst bra, hon gråter ju." Och detta har jag hört många ggr. Att gråter barnet så är barnet okej.
Men min magkänsla sa att jag ändå skulle kolla upp henne så jag bar med mig henne och satte henne i bilen och åkte till till sjukhuset. Tur var det för när vi svängde in på akuten så blev hon medvetslös!
Efter flera undersökningar det första dygnet fick vi veta att hon hade fått två hjärnblödningar och en mindre nackskada.
Nu såhär 5 år senare så har hon fortfarande svårt att gå, har svårigheter i skolan med viss ordförståelse och brist på ork samt att vi har fått veta att hon troligtvis aldrig kommer att kunna ha ett vanligt jobb när hon blir större.
Vad jag vill säga med det här är att man absolut inte bara kan gå efter huruvida barnet gråter eller inte, vid ett fall eller annan olycka. Jag blir skräckslagen när jag hör folk resonera så när ett barn skadat sig. Tyvärr vet jag att en del även inom vården gör det och det är väl de som lärt ut denna hemska felaktighet.
Om barnet inte gråter måste ändå barnet vara riktigt svårt däran med tanke på att min unge kunde avlidit fastän hon faktiskt grät! Ser en olycka läskig ut så kolla hellre upp det en gång för mycket än att ni litar på att gråten är ett tecken på att allting gått bra.
Tack för mig. Trevlig helg på er.