Då jag själv inte fick syskon förrän vid åtta år och aldrig lyckades få en tät syskonkontakt, medan jag sett vänner ha det, har lett till att jag ville ha tätare mellan mina barn, så de verkligen får växa upp som syskon.
Att inte ett barn räckte beror på att jag upplevt flera ensambarn i skolan som mindre kompromissvilliga, svårare att tåla motgångar, mer lillgamla både i sättet att vara och att prata. Jag skulle tippa på att jag hade samma bekymmer, då jag blev mobbad i skolan och var för mesig för att stå upp för mig själv, då jag inte var van vid att träta hemifrån.
Sedan har jag funderat en del på vad som händer längre fram i ens liv när ens föräldrar går bort. Jag vet att mamma tyckte det var väldigt skönt att ha sin bror när mormor gick bort och hennes tillgångar skulle gås igenom och begravningen skulle planeras. Då kunde de dela och få fram fler minnen av sin mamma inför begravningen. Så chansen ökar ju att det finns någon att dela sorgen med om man är fler syskon.
Att jag ville ha ett tredje barn beror mest på att jag lever kvar i den gamla kärnfamiljstanken med två barn och att första relationen inte höll. Nu får jag chansen till att ha helsyskon genom tredje barnet och sambon får kanske chansen att få en son som han önskar. I familjen finns även en bonusdotter, men då hon bara är här vh, så tillhör hon ju mer vår helgfamilj än vi som lever vardagsliv och delar stressiga mornar och trötta kvällar med varandra. På helgen kan ju barnen sova längre och lägga sig lite mer flexibelt, vilket ger mindre tjafs.