• CML

3-dagarsfeber, när kom utslagen?

Min dotter hade 3-dagarsfeber förra veckan. Febern hade gett sig på fredagen.

Igår 6 dagar senare har hon fått utslag som liknar de man får i samband med febern men dessa verkar klia, hon har kliat sår i nacken.

Så jag har egentligen 2 frågor

- kan utslagen komma så långt efter febern?

- kan de utslagen klia?

Tacksam för svar, tänkte avvakta helgen och om det inte gett sig får jag nog söka, blir lite misstänksam om det ev är en allergiskreaktion

• Svar på tråden 3-dagarsfeber, när kom utslagen?
  • Pion82

Tror inte utslagen har med 3 dagars febern att göra. De ska nämligen inte klia och på min son kom utslagen dagen efter febern försvunnit.

• CML

Det är det som jag tycker är konstigt.

Hon har haft tredagarsfeber tidigare i år och då kliade inte utslagen men jag tycker de ser exakt lika ut i övrigt.

• Natulcien

Men om hon har haft det tidigare så kan hon väl inte få det igen? Det är väl en barnsjukdom som man blir immun mot efter att ha haft det? Eller?

Vår son hade tredagarsfebern när han var 9 månader. Utslagen kom direkt när febern började gå ner efter 2-3 dagar och kliade inte.

• CML

Det kanske du har rätt i. Men tjejen hade feber några dagar och fick direkt prickar när febern gett sig(febern var dock inte så hög)

Förra veckan hade hon över 40 grader i tre dagar och nu kom utslagen. De ser som sagt lika ut men skillnaden är att de kliar nu.

Hmm

• Natulcien
    CML skrev 2015-04-24 19:41:49 följande:

Det kanske du har rätt i. Men tjejen hade feber några dagar och fick direkt prickar när febern gett sig(febern var dock inte så hög)

Förra veckan hade hon över 40 grader i tre dagar och nu kom utslagen. De ser som sagt lika ut men skillnaden är att de kliar nu.

Hmm

Fast virusprickar i samband med feber är ganska vanligt. Det finns ju andra virus än tredagarsfebern, som kan ha liknande förlopp.
  • CML

Jag börjar mer och mer tro att denna sista vändan inte var tredagarsfeber, men blir väldigt lätt orolig när det dyker upp sådanahär konstiga saker.

Hon har varit väldigt sjuk så jag kollar gärna en gång för mycket.

• CML

Om det är nässelutslag så borde väl anledningen till dem vara någon typ av allergi va?meller kan det bara spontant dyka upp?

• Natulcien
    CML skrev 2015-04-25 18:43:10 följande:

Om det är nässelutslag så borde väl anledningen till dem vara någon typ av allergi va?meller kan det bara spontant dyka upp?

Det kan komma av alla möjliga orsaker; allergier, infektioner, värme, insektsbett etc.
  • CML

Tack för svar, tycker att de börjar blekna nu så jag hoppas på att det var en engångsföreteelse. Men ska hålla lite koll på vad hon stoppar i sig om de mot all förmodan skulle dyka upp igen

Svar på tråden 3-dagarsfeber, när kom utslagen?