• Anonym (Z)

Rätt och välja kön på sitt barn?

Har läst att utomlands kan man betala för att kunna välja kön på sitt barn, i Sverige görs det endast i medicinskt syfte.

Men tycker du att det skulle vara lagligt att ha en klinik i Sverige där det går att bli befruktat med önskat kön för en viss summa?

• Svar på tråden Rätt och välja kön på sitt barn?
  • Zuzanne

Om jag, mot förmodan, skulle skaffa ett till barn vill jag absolut och enbart ha en flicka, igen. Jag har en dotter och skulle seriöst aldrig vilja ha en son. Jag skulle troligtvis göra en abort om moderskapsprovet visade att det var en pojke. Jag har funderat på detta många gånger sedan jag fick barn, och en del innan dess också. Minns hur lättad och glad jag blev när resultatet visade att en flicka låg i magen. Hade mardrömmar (i sömnen) om att jag skulle föda en pojke och att testet visat fel. Jag kan inte se vad en pojke skulle tillföra i mitt liv, dessutom är min erfarenhet att pojkar gör dumma/elaka/onda saker, trots en god uppfostran. För övrigt är det vanligast att en flicka väljs där könet går att välja, i alla fall i Europa.

• Lindsey Egot the only one
    Zuzanne skrev 2015-04-26 23:44:08 följande:

Om jag, mot förmodan, skulle skaffa ett till barn vill jag absolut och enbart ha en flicka, igen. Jag har en dotter och skulle seriöst aldrig vilja ha en son. Jag skulle troligtvis göra en abort om moderskapsprovet visade att det var en pojke. Jag har funderat på detta många gånger sedan jag fick barn, och en del innan dess också. Minns hur lättad och glad jag blev när resultatet visade att en flicka låg i magen. Hade mardrömmar (i sömnen) om att jag skulle föda en pojke och att testet visat fel. Jag kan inte se vad en pojke skulle tillföra i mitt liv, dessutom är min erfarenhet att pojkar gör dumma/elaka/onda saker, trots en god uppfostran. För övrigt är det vanligast att en flicka väljs där könet går att välja, i alla fall i Europa.

Det finns många onda kvinnor. De brukar dyka upp på löpsedlarna emellanåt när man hittar några djupfrysta spädbarn i frysen eller när de bankar ihjäl en chruschs nya flickväns barn, eller skjuter älskarens fru plus älskarens andra älskarinnas man. Så det kryllar även av onda kvinnor. Så bara för att du fått en dotter så är du inte fri från ondska
  • Zuzanne
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-26 23:59:40 följande:
    Det finns många onda kvinnor. De brukar dyka upp på löpsedlarna emellanåt när man hittar några djupfrysta spädbarn i frysen eller när de bankar ihjäl en chruschs nya flickväns barn, eller skjuter älskarens fru plus älskarens andra älskarinnas man. Så det kryllar även av onda kvinnor. Så bara för att du fått en dotter så är du inte fri från ondska
    Du är ju inte normal, som går omkring och kallar folk för onda. Du behöver nog prata med en psykolog så att du frisknar till. Ha det bra.
  • aleakim

Ja, jag tycker nog att det skulle vara lagligt. Ser hellre att folk får sin efterlängtade dotter än att de sätter oönskade pojkar till världen t ex.

Själv bryr jag mig inte vad jag får, är bara glad jag kan få barn. Men det måste vara jobbigt att innerligt önska sig det ena eller det andra. Speciellt när det är så tabu att prata om dessa känslor.

W och liten i magen :)
    aleakim skrev 2015-04-27 00:24:39 följande:

Ja, jag tycker nog att det skulle vara lagligt. Ser hellre att folk får sin efterlängtade dotter än att de sätter oönskade pojkar till världen t ex.

Själv bryr jag mig inte vad jag får, är bara glad jag kan få barn. Men det måste vara jobbigt att innerligt önska sig det ena eller det andra. Speciellt när det är så tabu att prata om dessa känslor.

Varför inte vara klok nog och inte sätta fler barn till världen istället? Vem säger att man blir en bättre förälder för att man får det könet man önskar! Det anser iaf inte jag
    Anonym (C) skrev 2015-04-26 22:32:43 följande:

Vore det meningen att kunde välja kön så skulle naturen sett till att vi var skapta så. Det är fel både ut moralisk och samhällsgrundande synpunkt. Tänk så många fler pojkar än flickor vi skulle ha i världen (då pojkar oftast är mest önskvärt i de flesta kulturer). Hur mycket balans skulle vi då ha i världen? Nej till att välja. Tacka och ta emot det barn du får! Finner du mer värde i kön än i individ så förtjänar du inte att få ett barn.

Nu anses ju Mellanöstern och Asien att pojkar är bättre och västvärlden flickor. Det skulle betyda att västerländska kvinnor skulle tvinas leva i bigami om de vill ha en västerländsk man eller hitta en asiat/mena man och då kanske det går jämt ut
  • Anonym (Angelica)

Tycker de e fel o välja kön på barnet man vill ha.

Kan säga, jag har önskat att få en flicka. Men har fått 2 underbara pojkar o älskar de oerhört mycket. Men önskar en flicka när jag lyckas bli gravid igen. Men blir lika glad om de blir en pojke.

Men en önskan om kön kan man få ha tycker jag

Anonym (Angelica) skrev 2015-04-27 00:51:52 följande:

Tycker de e fel o välja kön på barnet man vill ha.

Kan säga, jag har önskat att få en flicka. Men har fått 2 underbara pojkar o älskar de oerhört mycket. Men önskar en flicka när jag lyckas bli gravid igen. Men blir lika glad om de blir en pojke.

Men en önskan om kön kan man få ha tycker jag

Fast hur många söner skulle du kunna tänka dig att skaffa innan du ger upp? Den frågan måste du ju fråga dig.
  • Anonym (Angelica)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 01:03:50 följande:

Fast hur många söner skulle du kunna tänka dig att skaffa innan du ger upp? Den frågan måste du ju fråga dig.

Vill bara ha 3 barn. Så om jag får 3 söner är jag lika nöjd ändå ????
  • Anonym (Angelica)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 01:03:50 följande:

???? Skulle vara en glad gubbe
  • aleakim
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 00:38:03 följande:

Varför inte vara klok nog och inte sätta fler barn till världen istället? Vem säger att man blir en bättre förälder för att man får det könet man önskar! Det anser iaf inte jag

Hade folk faktiskt vart så smarta så hade jag tyckt precis så jag med, men nu ser ju inte verkligheten riktigt ut så.

Det anser inte jag heller.
  • Mamori

Jag tycker att det är helt okej att "välja kön", speciellt om man har någon medicinsk orsak till det. Jag har tex en son med en "sjukdom" (syndrom) som är lite vanligare hos pojkar, därför vill jag hellre ha en flicka för att minska risken att det får sjukdomen (även fast flickor kan ju också få den, bara mindre risk). Men hela grejen med IVF etc ökar också risken för sjukdomen så det går kanske på ett ut. Hursomhelst så har jag pratat med genetisk klinik i Sverige och de godkänner inte denna sjukdom som en anledning eftersom den inte är dödlig, vilket jag tycker är idiotiskt.

Iofs tycker jag att det borde vara helt ok att välja kön annars också men isf bör man nog ha det helt klart för sig att bara för att barnet är ett visst kön så betyder det inte att barnet är på ett visst sätt, eller att barnet kommer att fortsätta ha den könsidentiteten som äldre ens.

Svar på tråden Rätt och välja kön på sitt barn?