Nesl skrev 2015-04-26 13:48:57 följande:
Tack för svar! Har lite bättre koll nu.
Betalar redan 7000kr i dagsläget för en 3:a (hyresrätt) så skulle ju ligga på samma summa varesig vi bor kvar i lägenheten eller flyttar till huset. Ekonomin just nu är hur bra som helst men då det är mannen som drar in det mesta och han som eventuellt blir borta så undrar jag hur det kommer bli för mig under tiden därav min fråga. Lever nämligen bara på fp och då går det knappt runt om jag är ensam. Men jag kan ju faktiskt kolla upp det med bostadsbidrag om det skulle bli aktuellt, det hade jag inte ens tänkt på. :)
Men du glömmer att elen oftast är mer än dubbel så dyr i ett hus. Vi brukade betala kanske 500 kr/mån för el i lägenhet, nu betalar vi 2000 kr/mån. Sopor och vatten ingår i hyra i en lägenhet, det gör det inte i hus. Eller ja... i erat hyreskontrakt kanske det gör det? Om inte - kolla upp det!
Om du går till soc och din sambo varken bor med dig eller är skriven på dig, så kommer de också räkna med att du har underhåll från honom för barnen.
Kommer din sambo vara skriven på huset? Som sagt, är han det så räknas hans inkomst också in. Även vad gäller bostadsbidraget!