• Nesl

Försörjningsstöd vid hyra av hus?

(Vet inte i vilken kategori jag skulle posta så är det fel får väl detta ändras/tas bort.)

Hej!

Eventuellt ska sambon och jag snart skriva på ett hyreskontrakt för ett hus. Vi är två vuxna med två barn och det handlar om ett hus på 4 r.o.k på 101kvm och med en hyra på ca 7000kr. Om vi nu tänker oss att sambon skulle bli borta ett år och jag blir ensam med barnen, skulle man kunna ansöka om försörjningsstöd då ifall ekonomin ej skulle gå ihop under tiden jag är ensamstående? Eller gäller det inte om det är ett hus man hyr?

• Svar på tråden Försörjningsstöd vid hyra av hus?
  • Anonym (soc.sekr)

Ett hyrt hus jämställs med en hyrd lägenhet. Om månadskostnaden är för hög så kan ni uppmanas söka billigare men få hjälp under tiden som ni letar. 

• chokladgroda

Jag har sökt försörjningsstöd en månad en gång i tiden. Då tyckte dom inte det var skäligt att vi bodde i en trea. Två vuxna och ett barn samt ett på väg. Så jag vet inte hur hårda dom är i din kommun men här är som väldigt hårda på det där.. Har ni bostadsbidrag? För det låter det som att ni har rätt till ifall inkomsten är så låg att du måste fundera på försörjningsstöd.

• Anonym (Ja)

Ja, det får man, men inte till alla kostnader. De kan också tycka att hyran är för hög, och då får ni inte till hela hyran, men det är olika i olika kommuner.
    Elen kommer de inte betala hela, och ni får inte en krona för sophämtning och vatten.
    Vi får ca 6500-7000 kr för boendet (hyra, el) men de faktiska kostnaderna (hyra, el, sopor, vatten) är ca 8000-9000 kanske. Så då får man ta av de andra pengarna man får.

Om din sambo är borta på jobb men skriven hos dig så kommer hans inkomst också räknas.

• Nesl

Tack för svar! Har lite bättre koll nu.

Betalar redan 7000kr i dagsläget för en 3:a (hyresrätt) så skulle ju ligga på samma summa varesig vi bor kvar i lägenheten eller flyttar till huset. Ekonomin just nu är hur bra som helst men då det är mannen som drar in det mesta och han som eventuellt blir borta så undrar jag hur det kommer bli för mig under tiden därav min fråga. Lever nämligen bara på fp och då går det knappt runt om jag är ensam. Men jag kan ju faktiskt kolla upp det med bostadsbidrag om det skulle bli aktuellt, det hade jag inte ens tänkt på. :)

• Anonym (*)
    Nesl skrev 2015-04-26 13:48:57 följande:

Betalar redan 7000kr i dagsläget för en 3:a (hyresrätt) så skulle ju ligga på samma summa varesig vi bor kvar i lägenheten eller flyttar till huset. Ekonomin just nu är hur bra som helst men då det är mannen som drar in det mesta och han som eventuellt blir borta så undrar jag hur det kommer bli för mig under tiden därav min fråga. Lever nämligen bara på fp och då går det knappt runt om jag är ensam. Men jag kan ju faktiskt kolla upp det med bostadsbidrag om det skulle bli aktuellt, det hade jag inte ens tänkt på. :)

Varför ska mannen försvinna ett år?

• Anonym (Ja)
    Nesl skrev 2015-04-26 13:48:57 följande:

Men du glömmer att elen oftast är mer än dubbel så dyr i ett hus. Vi brukade betala kanske 500 kr/mån för el i lägenhet, nu betalar vi 2000 kr/mån. Sopor och vatten ingår i hyra i en lägenhet, det gör det inte i hus. Eller ja... i erat hyreskontrakt kanske det gör det? Om inte - kolla upp det!

Om du går till soc och din sambo varken bor med dig eller är skriven på dig, så kommer de också räkna med att du har underhåll från honom för barnen.

Kommer din sambo vara skriven på huset? Som sagt, är han det så räknas hans inkomst också in. Även vad gäller bostadsbidraget!
Svar på tråden Försörjningsstöd vid hyra av hus?