Anonym (???) skrev 2015-04-28 22:53:56 följande:
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar... Om en familj bestämmer sig för att barnen ska gå t.ex. max 7 timmar om dagen på förskolan så får man saxa sina arbetstider och flexa lite. Den ena lämnar och den andre hämtar. Så säger plötsligt den ena föräldern att 'jag kan tjäna dubbelt så mycket om jag flyttar utomlands. Jag vet att livet kommer att bli skitjobbigt för dig och du kommer att behöva gå ner i arbetstid... Men det är ju så mycket mer pengar, och jag vill så gärna!'
Så den förälder som innan fick ut 20.000kr i månaden får nu istället ut 15.000kr, har svårt att få det ekonomiska att gå ihop och är dessutom helt slut och sliten av att sköta barn och hus själv... Den andra som innan fick ut 25.000kr får nu ut 50.000, pigg och utvilad, kan leva lyxliv och ändå både spara och pensionsspara... Men sätta över en 1000kr i pensionssparande till sin partner där hemma... Nä minsann, där går gränsen! Nån måtta får det ju va!!!
Bra sammanfattat! För mig är det obegripligt att karln inte fattar hur hans val påverkar hans familj och att han för att jämna ut det måste fördela de ekonomiska vinsterna på hela familjen!
Min man har periodvis jobbat utomlands och det skulle kunna hända igen, i så fall vore det självklart att han bidrar med mer ekonomiskt av olika slag. fast vi har gemensam ekonomi. Ex så behövs kanske städhjälp hemma för att underlätta vardagen för frun som sköter allt hemma.