• Champagne

Ska han inte pensionsspara åt mig?

Hur gör ni som har make/hustru som jobbar utomlands och ni därför inte har möjlighet att jobba på samma sätt som vanligt? Jag kan bara arbeta deltid och har därför väldigt låg inkomst. Han står för hushålls kostnader och jag tar hand om hus, barn och djur. Men han kan både amortera på sin del av huslånen och ha en privat pensionsförsäkring. Vad tycker ni? Borde han inte trygga för min pension också?

• Svar på tråden Ska han inte pensionsspara åt mig?
  • Anonym (Vi arbetar också utomlands)
    Lord Hans skrev 2015-04-28 06:51:36 följande:

Vad gör du med din deltidslön? Du säger att han tar hand om alla hushållsutgifter och nu vill du han ska trygga din pension. Vart går din egen lön, till nöjen?

Undrar jag med.
  • green34
    Lord Hans skrev 2015-04-28 06:51:36 följande:

Vad gör du med din deltidslön? Du säger att han tar hand om alla hushållsutgifter och nu vill du han ska trygga din pension. Vart går din egen lön, till nöjen?

Undrar just detsamma!

• Champagne

Det är många som undrar vad min lön går till. Den går till huslån, studielån, mobiltelefon och andra egna småutgifter. Särskilt mycket utgifter för nöjen blir det inte när man är själv med barnen. Vi bor på landet och våra föräldrar är gamla och bor långt bort så barnvaktsmöjligheter är begränsade. Men det är inte nuläget som oroar mig, det är hur det blir längre fram.

• Champagne
    Anonym (fia) skrev 2015-04-27 23:28:46 följande:

Varför är det så många som tror ont om folk? Det behöver inte finnas något negativt alls i människors beslut.Mina åsikter:1. Det är väl helt naturligt att ena parten i ett förhållande, vilken av dem det än är, vill jobba utomlands och göra karriär. Det behövs folk till det också. Och det kanske är en dröm han haft, låt honom få uppfylla den, självklart! Det betyder naturligtvis inte att hans mening med det är att "lämpa över" arbetet hemmavid på sin fru. Det finns ingen anledning att tro att han har några baktankar alls, som en del här verkar tro, typ "där har han ordnat det bra för sig!". Jag skulle utan tvekan låta min man få följa sin dröm, och vet att han skulle göra samma sak för mig.2. Det är också helt naturligt att TS vill (ja, faktiskt, även om hon så skulle ha möjlighet till ett heltidsjobb) jobba heltid. Hon vill väl ta hand om sina barn? Herregud vad många människor det finns som verkar skaffa barn för att "så ska man göra" och inte för att de vill umgås med dem så mycket som möjligt! Och nej, jag menar inte att man ska skippa egentid och sådant, absolut inte, men var ligger logiken i att ha barnen på förskola en massa timmar om paret tillsammans har råd med att ena parten jobbar mindre?3. I den situationen TS nu är i är det också helt naturligt att TS man betalar för hennes framtida försörjning också. Ni som inte tycker så - hur anser ni att man ska leva om ena parten tjänar 20 000 och den andra 40 000? För en lång tid framöver, kanske till pensionen? Ska man då betala lika på allt ändå, och så ska den med högre inkomst unna sig själv en massa grejer medan den andra inte får någonting över? Om inte - då betalar ju redan höginkomsttagaren mer i det vardagliga livet - och då kan den såklart betala mer för framtiden också. Det är inte orättvisa, det är bara det naturliga - att ställa upp för sin familj.Jag vet att några skrivit åsikter liknande mina, och jag är glad att ni finns i världen. Klart man hjälper sin familj i alla lägen - annars är det väl ingen mening med att ha någon?Ursäkta att min inlägg blev så långt, jag kan tyvärr inte bättre.

• Champagne

Skulle citera "FIA" men tryckte fel. Precis som hon skriver så behöver det inte alltid finnas onda avsikter eller baktankar. I vårt fall kom frågan upp och vi sade OK. Jag och barnen hade kunnat följa med, men vi (jag) kände att det var bättre för både mig och barnen att stanna. Hade vi följt med då hade jag inte haft någon inkomst alls och det kändes inte så kul.

• solstril
    green34 skrev 2015-04-26 22:20:49 följande:
    Jag anser personligen inte att kan ska behöva "kompensera" hennes inkomstbortfall i och med att hon har valmöjligheten att söka arbete på närmare håll som innebär heltidsarbete även för henne.

Det hänger som jag ser det i varje fall inte bara på honom att dom ska gå runt ekonomiskt med en bra levnadsstandard.
    Jag anser att det är självklart att han ska kompensera hennes inkomstbortfall eftersom hon, förutom att jobba även tar hand om deras gemensamma barn och hushåll. De har ju tillsammans valt att skaffa barn, om han nu inte tar sin del av ansvaret, utan hon måste ta istort sett allt föräldraansvar och därigenom inte kan lägga lika stor kraft vid sin egen karriär så är det väl självklart att lika mycket ska sparas till henne som till honom.
  • green34
    solstril skrev 2015-04-28 21:54:07 följande:
    Jag anser att det är självklart att han ska kompensera hennes inkomstbortfall eftersom hon, förutom att jobba även tar hand om deras gemensamma barn och hushåll. De har ju tillsammans valt att skaffa barn, om han nu inte tar sin del av ansvaret, utan hon måste ta istort sett allt föräldraansvar och därigenom inte kan lägga lika stor kraft vid sin egen karriär så är det väl självklart att lika mycket ska sparas till henne som till honom.
    Fast som jag har förstått det kan även om hon arbeta heltid om heltidsarbete på närmre håll dyker upp?

• solstril
    green34 skrev 2015-04-28 21:57:36 följande:
    Fast som jag har förstått det kan även om hon arbeta heltid om heltidsarbete på närmre håll dyker upp?
    Men varför ska hon arbeta heltid OCH ta hand om allt runt barn och hushåll.Maken arbetar ju heltid och har inte alls något dagligt ansvar för hem och barn. Om hon tar hans del av det ansvaret borde väl hon inte behöva arbeta heltid för att ha samma levnadsstandard som honom, både nu och som pensionär.
  • green34
    solstril skrev 2015-04-28 22:02:27 följande:
    Men varför ska hon arbeta heltid OCH ta hand om allt runt barn och hushåll.Maken arbetar ju heltid och har inte alls något dagligt ansvar för hem och barn. Om hon tar hans del av det ansvaret borde väl hon inte behöva arbeta heltid för att ha samma levnadsstandard som honom, både nu och som pensionär.
    Det finns väl inget som heter att hon ska arbeta heltid men däremot att hon kan om hon vill göra det?
  • solstril
    green34 skrev 2015-04-28 22:04:08 följande:
    Det finns väl inget som heter att hon ska arbeta heltid men däremot att hon kan om hon vill göra det?
    Men borde inte hela familjen få dra nytta av att pappan/maken har fått chansen att arbeta utomlands och tjäna mycket pengar? Iochmed att han gör det måste ju hon dra tyngsta lasset hemma, för barnen är det ju definitivt bäst om hon inte jobbar heltid och om de som familj har ekonomiska förutsättningar att låta barnen går kortare dagar på dagis så tycker jag att det borde vara självklart. Jag kan inte förstå resonemanget om att alla ska vara så själständiga, när man är en familje så har man ju skapat en enhet och då tycker jag att det är självklart att all pengar in i hushållet ska gagna familjen.
  • green34
    solstril skrev 2015-04-28 22:17:02 följande:
    Men borde inte hela familjen få dra nytta av att pappan/maken har fått chansen att arbeta utomlands och tjäna mycket pengar? Iochmed att han gör det måste ju hon dra tyngsta lasset hemma, för barnen är det ju definitivt bäst om hon inte jobbar heltid och om de som familj har ekonomiska förutsättningar att låta barnen går kortare dagar på dagis så tycker jag att det borde vara självklart. Jag kan inte förstå resonemanget om att alla ska vara så själständiga, när man är en familje så har man ju skapat en enhet och då tycker jag att det är självklart att all pengar in i hushållet ska gagna familjen.
    Är det okej för dig att jag har tankar och åsikter angående detta som skiljer från dina egna?

För mig är det helt okej att du har tankar och åsikter angående detta som skiljer från mina egna.

• huxflux
    green34 skrev 2015-04-28 22:20:34 följande:
    Är det okej för dig att jag har tankar och åsikter angående detta som skiljer från dina egna?

För mig är det helt okej att du har tankar och åsikter angående detta som skiljer från mina egna.

Men om du var i TS mans kläder och TS sa att jag fixar inte att jobba heltid, sköta hus och ta hand om barnen. Dessutom kommer inte detta gynna mig i framtiden! JAG vill att du kommer hem omedelbart annars vill jag gå skilda vägar, för att jag orkar inte jobba heltid för att trygga min framtid. Då säljer vi huset och kör vv med barnen hädanefter.
  • green34
    huxflux skrev 2015-04-28 22:35:57 följande:
    Men om du var i TS mans kläder och TS sa att jag fixar inte att jobba heltid, sköta hus och ta hand om barnen. Dessutom kommer inte detta gynna mig i framtiden! JAG vill att du kommer hem omedelbart annars vill jag gå skilda vägar, för att jag orkar inte jobba heltid för att trygga min framtid. Då säljer vi huset och kör vv med barnen hädanefter.
    Då är i så fall som jag ser det i varje fall att han kommer hem till Sverige igen och att dom båda jobbar heltid och delar på att ta hand om barnen och hushållet.

Det handlar som jag ser det i varje fall inte hela tiden om vad han måste göra för att det ska flyta på bra.
  • Anonym (???)
    green34 skrev 2015-04-28 21:57:36 följande:

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar... Om en familj bestämmer sig för att barnen ska gå t.ex. max 7 timmar om dagen på förskolan så får man saxa sina arbetstider och flexa lite. Den ena lämnar och den andre hämtar. Så säger plötsligt den ena föräldern att 'jag kan tjäna dubbelt så mycket om jag flyttar utomlands. Jag vet att livet kommer att bli skitjobbigt för dig och du kommer att behöva gå ner i arbetstid... Men det är ju så mycket mer pengar, och jag vill så gärna!'

Så den förälder som innan fick ut 20.000kr i månaden får nu istället ut 15.000kr, har svårt att få det ekonomiska att gå ihop och är dessutom helt slut och sliten av att sköta barn och hus själv... Den andra som innan fick ut 25.000kr får nu ut 50.000, pigg och utvilad, kan leva lyxliv och ändå både spara och pensionsspara... Men sätta över en 1000kr i pensionssparande till sin partner där hemma... Nä minsann, där går gränsen! Nån måtta får det ju va!!!
  • green34
    Anonym (???) skrev 2015-04-28 22:53:56 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur du resonerar... Om en familj bestämmer sig för att barnen ska gå t.ex. max 7 timmar om dagen på förskolan så får man saxa sina arbetstider och flexa lite. Den ena lämnar och den andre hämtar. Så säger plötsligt den ena föräldern att 'jag kan tjäna dubbelt så mycket om jag flyttar utomlands. Jag vet att livet kommer att bli skitjobbigt för dig och du kommer att behöva gå ner i arbetstid... Men det är ju så mycket mer pengar, och jag vill så gärna!'

Så den förälder som innan fick ut 20.000kr i månaden får nu istället ut 15.000kr, har svårt att få det ekonomiska att gå ihop och är dessutom helt slut och sliten av att sköta barn och hus själv... Den andra som innan fick ut 25.000kr får nu ut 50.000, pigg och utvilad, kan leva lyxliv och ändå både spara och pensionsspara... Men sätta över en 1000kr i pensionssparande till sin partner där hemma... Nä minsann, där går gränsen! Nån måtta får det ju va!!!
    Som jag har förstått det i varje fall har dom inte bestämt sig för att ha det så utan vad jag har förstått det som tar hon ett heltidsjobb om det dyker upp på närmare håll.

Hon kan kräva att han kommer hem till Sverige igen och jobbar där.
  • modsey
    Anonym (???) skrev 2015-04-28 22:53:56 följande:

Bra sammanfattat! För mig är det obegripligt att karln inte fattar hur hans val påverkar hans familj och att han för att jämna ut det måste fördela de ekonomiska vinsterna på hela familjen!
    Min man har periodvis jobbat utomlands och det skulle kunna hända igen, i så fall vore det självklart att han bidrar med mer ekonomiskt av olika slag. fast vi har gemensam ekonomi. Ex så behövs kanske städhjälp hemma för att underlätta vardagen för frun som sköter allt hemma.
Svar på tråden Ska han inte pensionsspara åt mig?