Anonym (vadnu?) skrev 2015-04-27 11:14:51 följande:
Men alltså, det här med att inte gå emot barnets vilja när det gäller den egna kroppen?
Mina barn är i en period där de vägrar bada. Inte får de gå obadade då vecka ut och vecka in. Jag badar dem under protester. De hatar även att tvätta håret, men det gör jag iaf, det måste ju tvättas åtminstone en gång/ vecka. Min lillkille vill inte bli klippt, men han klipps ändå. Han har för tjockt och för mycket hår för att det ska vara praktiskt med långt hår. Han kladdar alltid mat i huvudet och det blir skitäckligt efter någon dag.
I perioder vill de t.ex inte borsta tänderna heller. Ska jag strunta i att borsta dem då? Det är ju inte heller bra? Ibland vägrar de klä på sig, ska de gå ut nakna då menar ni?
Självklart lockar man och pockar så gott det går, men tillslut kan det ju bli så att det blir tvång. I min värld är det liksom inga konstigheter. De måste lära sig att vissa saker bara gör man, även om man kanske inte tycker det är så kul....
TS son är däremot paniskt rädd, då behöver man ju såklart inte tvinga honom det första man gör. Men i ärlighetens namn, hade håret varit helt omöjligt att sköta som långt hade jag hållit fast och så hade pappa fått klippa..... Hemma hos oss har vi regeln för dottern (4 år): Borsta håret morgon och kväll, annars klipps det kortare. Hon har långt korkskruvshår som blir som dreads om det inte borstas. Pagelångt går det att sköta ok, men dottern vill ha längre. Så då får hon borsta det, antingen själv eller att jag gör det.
Men man måste ju inte ha kort hår? Det är nödvändigt att borsta tänderna, efrersom man får hål, man måste tvätta sig, det är inte hygieniskt att gå omkring med mat och snor i ansiktet och otvättat underliv.
Långt hår... Tja, många små barn har långt hår utan att det verkar vara några problem, företrädesvis flickor. Lustigt att det nästan bara är pojkar som har hår som är "omöjligt" att ha långt. Man undrar om det varit nödvändigt att klippa det om barnet haft motsatt kön...