• Cab

    För hårt dragna hjulmuttrar av verkstad

    Alltid samma när vi betalar för byte, muttrar går inte att lossa efter, så vi får be dem dra upp och vi drar åt själva. 

    De lossade med fälgkors nu, som inte vi kan, för de har muskler som i praktiken tränar hela dagarna med att äta och byta däck. 

    Så kunder blir stående med punka och kan inte byta utan att ringa om hjälp.

    Hur många tänker på det när man bytt?

  • Svar på tråden För hårt dragna hjulmuttrar av verkstad
  • Cab
    Anton Chigurh skrev 2015-05-09 11:23:42 följande:
    Finns säkert många lata jävlar som drar hjulbultarna enligt din beskrivning beskrivning här ovan, DHH, jag byter alltid mellan sommar - vinterhjul själv men anlitar såklart däckfirma när det är däckbyte som är på tapeten, och "min" däckfirma drar alltid i bultarna med mutterdragare, fast....dom drar inte dom "i botten" så att säga , utan det sista dras alltid med momentnyckel till 130 Nm. Och det gör jag själv också, jag har köpt mig en dyr jävla momentnyckel och drar alltid till 130 Nm, som det enl instruktionsboken skall vara.

    Och 130 Nm motsvarar ungefär 13,2 kgm å det är faktiskt ganska hårt, jag är en stark jävel men får ändå ta i ordentligt när en 130 Nm dragen bult skall lossas med ett sketet fälgkors. 

    Iofs sägs dom häringa 2-delade bultarna sitta kvar fast dom är dragna med lägre moment, men jag chansar inte. Det är 130 Nm som gäller.

    Men sicket skit du åkte på med skurna gängor, DHH, usch, det har jag sluppit. Hittills.

    Mvh //Anton
    130, vad ska folk då ha med sig i bilen?
  • Anton Chigurh
    Cab skrev 2015-05-09 11:48:19 följande:
    130, vad ska folk då ha med sig i bilen?
    En sån här kanske. Jag fixar att dra loss en 130  Nm dragen bult med ett fälgkors men begär inte att alla andra skall göra det, så.....

    Länken visar ett mycket användbart verktyg. Och vettigt pris.Glad

    Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Tacksamt
    Cab skrev 2015-04-26 21:39:08 följande:

    Alltid samma när vi betalar för byte, muttrar går inte att lossa efter, så vi får be dem dra upp och vi drar åt själva. 

    De lossade med fälgkors nu, som inte vi kan, för de har muskler som i praktiken tränar hela dagarna med att äta och byta däck. 

    Så kunder blir stående med punka och kan inte byta utan att ringa om hjälp.

    Hur många tänker på det när man bytt?


    de drar ju med utterdragare med ett visst moment,och är den du inte kalibrerad på ett tag,så kan det bli så,därför tycker jag bättre om att byta däck själv,då
    behöver man inte hamna i en sådan hä situation. sen kan de ju rosta fast med,men så är det ju int detta fallet.

  • Cab
    Anton Chigurh skrev 2015-05-09 12:02:01 följande:
    En sån här kanske. Jag fixar att dra loss en 130  Nm dragen bult med ett fälgkors men begär inte att alla andra skall göra det, så.....

    Länken visar ett mycket användbart verktyg. Och vettigt pris.Glad

    Mvh //Anton
    Hade en liknande som kroknade. De ska väl kunna lossas med bilens nyckel.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2015-05-09 12:02:01 följande:
    En sån här kanske. Jag fixar att dra loss en 130  Nm dragen bult med ett fälgkors men begär inte att alla andra skall göra det, så.....

    Länken visar ett mycket användbart verktyg. Och vettigt pris.Glad

    Mvh //Anton
    Sånadär har man ju krökt i parti och minut efter att man lämnat bilen hos någon som inte drar med moment.Flört

    har till och med knäckt en sån här som har ett moment på 650 nm www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/falgkors/hjulmutterdragare-173020/ Obestämd fan vad man fick ta i för att knäcka den.
  • Anton Chigurh
    Cab skrev 2015-05-09 13:03:52 följande:
    Hade en liknande som kroknade. De ska väl kunna lossas med bilens nyckel.
    Kröker du ett sånt verktyg, Cab, har du tillräckligt med muskler för lossa dina hjulbultar med en 6 tums skiftnyckel.

    Fast, du kan ha köpt en sån hjulmutter-nyckel av tvivelaktig kvalité å då kan du kanske ha ödelagt den utan att ens behöva ta i. Oftast anv jag fälgkorset när jag skiftar hjul, men faktiskt har jag köpt en sån hjulmutter-nyckel jag länkar till, och köpt den på just Biltema, och den kröker du inte, såvida du inte är Magnus Samuelsson som skriver under annat nick. Jag har testat den, och den är jävligt välgjord, trots sitt ringa pris. 

    Fast ÄR du Magnus, då sliter du förmodligen av hjulen utan att behöva lossa bultarna alls.shiny.gif

    Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh

    Hmm, jag ser att det kan verka som att jag driver med dig, Cab, det gör jag inte, försöker bara lägga fram det med lite snits, så för böveln, ta inte illa upp, jag menar bara väl. Lovar.

    Mvh //Anton


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2015-05-09 13:13:52 följande:
    Sånadär har man ju krökt i parti och minut efter att man lämnat bilen hos någon som inte drar med moment.Flört

    har till och med knäckt en sån här som har ett moment på 650 nm www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilt illbehor/dackverktyg/falgkors/hjulmutterdragare-17 3020/ Obestämd fan vad man fick ta i för att knäcka den.
    Går gör det ju,Glad jag drar väl 200 kilo i marklyft så visst fanken kan jag kröka en dylik pjäs, och 65 kgm (ungefär) är ju hanterbart, men icke tränande "normalstarka" mänskor kröker inte en sån jag länkar till. Eller jo, du kan ju alltid sätta på ett stålrör på 2 meter, då krävs det inte så mycket för att kröken skall vara ett faktum. 

    Dock, får du inte loss bulten med en utdragen hjulmutter-nyckel, då råder jag vederbörande att åka till verkstan som dragit dit hjulet. shiny.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Cab skrev 2015-05-09 13:03:52 följande:
    Hade en liknande som kroknade. De ska väl kunna lossas med bilens nyckel.
    Jo, det kan jag hålla med om, men....ja, din trådstart säger allt.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Cab
    Anton Chigurh skrev 2015-05-09 13:24:19 följande:

    Hmm, jag ser att det kan verka som att jag driver med dig, Cab, det gör jag inte, försöker bara lägga fram det med lite snits, så för böveln, ta inte illa upp, jag menar bara väl. Lovar.

    Mvh //Anton


    Vi fick en och det är inte min bil.
  • Tom Araya
    Tacksamt skrev 2015-05-09 12:10:13 följande:
    de drar ju med utterdragare med ett visst moment,och är den du inte kalibrerad på ett tag,så kan det bli så,därför tycker jag bättre om att byta däck själv,då
    behöver man inte hamna i en sådan hä situation. sen kan de ju rosta fast med,men så är det ju int detta fallet.
    För att en mutterdragare ska fungera till momentdragning så kan man inte använda slagfunktionen som finns där för att lossa bultarna, den måste kunna stängas av eller så får man använda en annan maskin.
  • Tom Araya

    Säger som Anton, har mestadels använt fälgkors vid montering och avtagning av hjul hemma. Knepet är att ha korset placerat i klockan 2 och klockan 8. Du tar med båda händerna i klockan 2 och sätter foten på klockan åtta, gör ett rejält knyck på båda samtidigt.
    Har inte detta räckt och jag inte har tillgång till muttermaskin så har jag använt ett 3/4" dragskaft med skaftförlängare.
    Räcker ej heller det är det ömsom värme, kyla och 5-56 + längre förlängare....

  • Faber

    Bryr mig aldrig om åtdragningsmoment, drar dom på känn. En vecka senare efterdrar jag dom sen är det bra.


    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden För hårt dragna hjulmuttrar av verkstad