• Solros78

Jag ville ha fler men inte han - men jag vill inte bli bitter?

Jag är inte färdig med barn men han är. Så det kommer inte bli någon trea. Efter att vi faktiskt försökt i två år med bara två missfall som resultat. Såå mycket i mitt liv de här åren har handlat om att bli gravid och att få ett barn till. Så mycket längtan, drömmar och förhoppningar men också läkarbesök, försiktighet med mediciner och allt sånt. Som nu bara ska packas undan i huvudet och glömmas. Alla bebisgrejor säljas. Osv.

Hur kommer man vidare, hur gör man för att inte bli bitter. Hur gör man för att inte sörja resten av livet? Att inte få ont i hjärtat varje gång man ser en gravid eller en bebis?

Vi ska gå på familjerådgivning, det har vi redan bokat. För att få hjälp att prata om det här. För nu står vi så långt ifrån varandra att det inte går.

• Svar på tråden Jag ville ha fler men inte han - men jag vill inte bli bitter?
  • Solros78
    Anonym (Ellie) skrev 2015-04-27 15:01:23 följande:
    Vi har heller aldrig pratat om innan att vi bara skulle ha ett barn. Utan i tankarna var det nog minst två i alla fall med kanske 3-4 år emellan. Där har folk också så himla mycket åsikter, att jag på något sätt skulle ha rätt att kräva det här av honom för att han faktiskt en gång har sagt så till mig.
    Men det går ju inte heller, varenda människa har väl rätt att ändra sig?
    Där försöker jag tänka hur det vore om det var jag som inte ville. Jag vill väl inte heller bli påtvingad fler barn?
    Men då tänker jag i nästa steg att då får jag förstå om jag blir lämnad, för det här är en totalt livsavgörande fråga. Var och en ska själv få bestämma över antalet barn i sitt liv.
    Och så tänker jag att om jag älskar någon vore jag kanske öppen för att jämka och ge med mig så småningom när jag insåg hur viktigt det här var för den andra. Jag tror att många barn som blir till är mer önskade av den ena parten än av den andra. Men en graviditet är lång och till dess att bebisen väl föds är man säkert ikapp och längtar lika mycket båda två. Plus att man aldrig ångrar de barn man får. Det säger väl i princip alla.
    Jag har också trott på det där med att man aldrig ångrar de barn man får. Men det tror inte min man på alls... Han menar att ett till barn skulle kunna driva honom till skulsmässa eller självmord... Kul att få höra det liksom.
  • Anonym (Ellie)
    Solros78 skrev 2015-04-27 15:26:11 följande:
    Jag har också trott på det där med att man aldrig ångrar de barn man får. Men det tror inte min man på alls... Han menar att ett till barn skulle kunna driva honom till skulsmässa eller självmord... Kul att få höra det liksom.

Jag är helt säker på att det skulle bli bra i slutänden. Men min man är väldigt styrd av hur han tycker att saker ska/borde vara och det vet jag. Jag känner honom. Men när det gäller familjebildning kan man ju (tyvärr!) inte tänka att nu har vi det här barnet som vi ska ta igenom hela uppväxten och skjutsa iväg när hen blir 18, sen kan vi koncentrera oss på nästa utan det här sker ju liksom parallellt... Dock inte i hans värld utan den är väldigt mycket "en sak i taget".
    Och så säger han saker som att "tänk om vi skiljer oss sen då, då har vi TVÅ barn att ta hand om". Blir jätteirriterad över sånt. Vi kanske skiljer oss om tre år med ett barn eller om sjutton år med ett barn eller om två år med två barn, men då får jag ju anta att det ligger annat bakom. Det kan man aldrig säga säkert oavsett.

Jag är glad att ni finns så att jag kan bolla tankar med någon som förstår men jag är ledsen för er (och alla andra) som är i samma sits såklart eftersom det är så jäkla jobbigt!!
    Kram på er!!
  • Solros78
    Anonym (Ellie) skrev 2015-04-27 15:43:15 följande:
    smile4.gif
    Jag är helt säker på att det skulle bli bra i slutänden. Men min man är väldigt styrd av hur han tycker att saker ska/borde vara och det vet jag. Jag känner honom. Men när det gäller familjebildning kan man ju (tyvärr!) inte tänka att nu har vi det här barnet som vi ska ta igenom hela uppväxten och skjutsa iväg när hen blir 18, sen kan vi koncentrera oss på nästa utan det här sker ju liksom parallellt... Dock inte i hans värld utan den är väldigt mycket "en sak i taget".
    Och så säger han saker som att "tänk om vi skiljer oss sen då, då har vi TVÅ barn att ta hand om". Blir jätteirriterad över sånt. Vi kanske skiljer oss om tre år med ett barn eller om sjutton år med ett barn eller om två år med två barn, men då får jag ju anta att det ligger annat bakom. Det kan man aldrig säga säkert oavsett.

Jag är glad att ni finns så att jag kan bolla tankar med någon som förstår men jag är ledsen för er (och alla andra) som är i samma sits såklart eftersom det är så jäkla jobbigt!!
    Kram på er!!
    Min man är väldigt insnöad på hur jobbiga de första 3-4 åren är. Jag vill ju ha fler barn för att det är underbart hela livet, att det sen är extra arbetssamt i några år och att det känns som att man får börja om igen med passning, blöjor osv är något man bara får ta. Det är liksom värt det! Men det tycker inte han...
  • Anonym (nikas)
    Solros78 skrev 2015-04-27 08:49:42 följande:
    Han var tveksam redan från blrjan men sa ja. Så sen har han känt att han lovat och därför fick ställa upp. Men nu har det blivit aktuellt att söka mer fertilitetshjälp och det vill han inte. Och han säger att han får ångest vid blotta tanken på ett till barn. Och att sätta ett barn till världen utan en pappa som vill ha det och känner så starkt emot det känns omöjligt.
    Jag förstår. Vad bra att ni sökt hjälp. Kanske borde du tala med psykologen enskilt också?
  • Solros78
    Anonym (nikas) skrev 2015-04-27 20:44:12 följande:
    Jag förstår. Vad bra att ni sökt hjälp. Kanske borde du tala med psykologen enskilt också?
    Jo det kanske behövs enskilda samtal för mig också, vi får se.
  • telly

Jag gissar att antalet barn inte är viktigare än att er familj håller ihop? (Är det så är det givetvis en annan sak). I så fall - acceptera att det bara blir ett barn. Och att livet ska bli bra oavsett antal barn.

Om rädslan är att bli bitter så fokusera på att inte bli det, att stävja känslan.

• Alisa

Jag och maken gick och samtalade med en kurator kring ytterligare barn men vår bakgrund ser annorlunda ut, maken ville ha barn men inte just då. 
    Det som jag upplevde var bra var att vi hade tid avsatt tillsammans med en annan person för att prata om just detta. Ingen av oss kunde ilsket gå iväg eller bete sig barnsligt. Jag fick veta precis hur han kände och han fick veta precis hur jag kände. 

• Solros78

Idag har vi varit på familjerådgivning. Skönt och bra på alla sätt att prata på det viset, även om tårarna rann konstant på mig...

• Anonym (Ellie)
    Solros78 skrev 2015-04-29 14:01:22 följande:

Idag har vi varit på familjerådgivning. Skönt och bra på alla sätt att prata på det viset, även om tårarna rann konstant på mig...

Usch vad jobbigt, jag vet precis hur det är.
    Och som jag skrev för egen del så kom vi väl inte riktigt fram till något efter att vi gått igenom våra sessioner där men vi kanske fick lite mer förståelse för varandra. Faktum kvarstår att jag vill och han inte vill.

• Solros78

Hur får man ett normalt sexliv efter att i två års tid i princip enbart haft sex för att bli gravid?

Och att ha preventivmedel känns ju fullständigt fel, så jag är inte intresserad sv spiral eller hormoner. Varför ska jag utsätta mig för det liksom? Men att ha sex innebär ju att det finns en sannolikhet att bli gravid. Hjälp, ge mig råd!

• Anonym (Ellie)

Jag totalvägrar hormoner och det vet min man om. Så vi kör kombo avbrutet och säkra perioder och det verkar funka bra ur den aspekten eftersom jag inte blivit gravid. Även om det nu råkar vara min önskan att bli det, men jag skulle aldrig försöka trixa med det.

• Anonym (nikas)

Använd kondom då, inte rätt mot honom att bli gravid "av misstag".

• Anonym (nikas)
    Anonym (Ellie) skrev 2015-05-19 15:16:29 följande:

Jag totalvägrar hormoner och det vet min man om. Så vi kör kombo avbrutet och säkra perioder och det verkar funka bra ur den aspekten eftersom jag inte blivit gravid. Även om det nu råkar vara min önskan att bli det, men jag skulle aldrig försöka trixa med det.

Jag vet många som har blivit gravida och gjort samma sak men din man vet säkert hur osäkert det är.
  • Anonym (me)
    Anonym (nikas) skrev 2015-05-19 18:54:11 följande:

Använd kondom då, inte rätt mot honom att bli gravid "av misstag".

• Anonym (Ellie)
    Anonym (nikas) skrev 2015-05-19 18:57:56 följande:
    Jag vet många som har blivit gravida och gjort samma sak men din man vet säkert hur osäkert det är.
    Det vet jag också men jag tänker som sagt inte äta hormoner vilket min man vet om. Och han är fullt medveten om vad som skulle kunna hända. Jag har sagt (i och med att han heller inte önskar fler barn) att han ska sterilisera sig så är vi 100% safe men det vill han inte.
  • Solros78
    Anonym (Ellie) skrev 2015-05-22 08:47:00 följande:
    Det vet jag också men jag tänker som sagt inte äta hormoner vilket min man vet om. Och han är fullt medveten om vad som skulle kunna hända. Jag har sagt (i och med att han heller inte önskar fler barn) att han ska sterilisera sig så är vi 100% safe men det vill han inte.
    Nej jag vill inte heller äta hormoner för att skydda mig mot något jag vill ha...

Varför vill han inte sterilisera sig?
  • Anonym (Ellie)
    Solros78 skrev 2015-05-22 08:51:14 följande:
    Nej jag vill inte heller äta hormoner för att skydda mig mot något jag vill ha...

Varför vill han inte sterilisera sig?

Ingen aning. Han vill väl inte bränna sina skepp helt liksom.
    Eller så är han inte helt säker på att han INTE vill bli pappa igen.
    Det vore ju bra för min del men jag vill verkligen inte heller att det ska råka bli något.
  • Anonym (MameLesa)

Jag väntar nu oplanerat barn mummer 3 och min man ville inte heller ha ett till barn medan jag varit osäker men ändå ville. Det jag känner nu trots att han fortfarande inte vill (bara i 7e veckan) är ett helt annat lugn. Får jag detta barn är jag färdig sen känns det som. Då kan jag ta spiral eller han kan sterilisera sig för då behövs inga fler barn i vår familj för att den ska kännas komplett. Låter knasigt och flummigt men det är den inre känslan. Mannen är som sagt inte övertygad än men han accepterar att jag inte vill gör abort men är samtidigt rädd för att vi inte ska orka mer eller börja bråka mer men han älskar såklart dom barn vi har och kommer säkerligen älska även denna krabat. Förstår honom och han förstår mig och nu avgjorde ödet åt oss.

Den inre känslan är svår att ignorera och om ts inte längre ska försöka få barn får ni försöka hitta njutningen i sexlivet istället, udda platser udda tider leksaker. Försök hitta tillbaka till kärleken till din man och ibland kan resultatet bli lite oväntat ???? lycka till!

• Anonym (MameLesa)

Ska tillägga att vi endast kört avbrutet sen minstingen kom för 3 år sedan så den metoden fungerade inte riktigt här längre

Svar på tråden Jag ville ha fler men inte han - men jag vill inte bli bitter?