• Taylor

Ni väldigt kortväxta som kör bil - hur har ni löst det?

Jag har problemet att jag är väldigt kort (153 cm) och har svårt att se ordentligt nu när jag ska börja köra bil. Känns lite löjligt att använda bilkudde men ser inget annat alternativ. En vanlig kudde fungerar en stund innan den sjunker ihop. Att höja stolen och sänka ratten så mycket det går hjälper marginellt. 

Var och tittade på bilkuddar i dag och såg några med Musse Pigg-figurer på. Finns det några enkla, mer stilrena kuddar? 

Någon annan som är i samma situation? Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Ni väldigt kortväxta som kör bil - hur har ni löst det?
  • aleakim

Jag är 154 cm och använder ingenting. har inget behov av det, efter ett tag lär man sig exakt vart bilen slutar och börjar. Då kör man mer på känn.

Annars har biltema helsvarta kuddar

W och liten i magen :)
  • Taylor
    aleakim skrev 2015-04-27 13:34:42 följande:

Jag är 154 cm och använder ingenting. har inget behov av det, efter ett tag lär man sig exakt vart bilen slutar och börjar. Då kör man mer på känn.

Annars har biltema helsvarta kuddar

Tack - ska kolla upp Biltema. 
  • Fia 28

Vad är det du inte ser? Nog ser du väl ändå ut om du höjer sitsen till max?

• Taylor
    Fia 28 skrev 2015-04-27 14:57:37 följande:

Vad är det du inte ser? Nog ser du väl ändå ut om du höjer sitsen till max?

Ut ser jag men har svårt att se trottoarkanter och liknande.
  • Fia 28
    Taylor skrev 2015-04-28 15:27:45 följande:
    Ut ser jag men har svårt att se trottoarkanter och liknande.
    Tror inte längre människor ser det heller. Man sträcker ju på sej lite extra och vrider och vänder om man ska se trottoarkanter och tittar i sidospeglarna.
  • Anonym (156 cm)

Ingen ser trottoarkanten utan hjälp av speglarna, du får lära dig vart bilen slutar helt enkelt. Men det finns ju bilar som funkar bättre och sämre för oss småttingar. Om du ska använda kudde se till att du ändå når att trampa ner pedalerna ordentligt.

• Anonym (kort tjej)

Jag är 152 cm. Funkar bra och köra utan kudde. Som sagt man lär sig efter ett tag hur bilen är. Mwn föredrar ju och köra en mindre bil. Vi har volvo v70, får flytta fram säte helt och höja nästan till max, men det är inga problem och köra. Men däremot att backa bilen har jag jättesvårt för. Så jag ser ofta till och inte hamna i dem situationer där jag måste backa i trångt utrymme.

• Anonym (155)

Jag är 155 cm och när jag tog körkort för 10 år sedan var det en tjej som var något kortare som hade någon form av svart kudde som gör att man kommer upp ett par centimeter.

Förstår absolut problematiken med att vara kort. Själv brukar jag se ungefär halva - 3/4 av motorhuven och eftersom vi inte har egen bil utan bil-poolar kör vi inte samma bil varje gång. Undviker helst små parkeringar eftersom det är väldigt svårt att veta var bilen slutar.

Jobbigast tycker jag nog det är att jag måste köra fram sätet längst fram för att kunna få ner kopplingen i botten, men att det då ofta blir väldigt trångt för knäna :-/

• Anonym (kort)

Jag är 154cm och har haft körkort i snart två år, jag använder inga speciella hjälpmedel. Drar fram och höjer sätet så mycket det går, det funkar fint! Jag ser väldigt lite av motorhuven, har lärt mig hur lång bilen är. Det svåra är när man kör en ny bil då man inte vet hur lång den är, men så länge jag kör min egen eller mina föräldrars bilar så är det inga problem!

• Fia 28

Detdär med att inte se hela motorhuven beror nog mer på bilen än personen som kör. Även om jag sträcker på mej på huvudet tar i taket så ser jag inte hela motorhuven, den sluttar för mycket. Man lär sej var den egna bilen börjar och slutar.

Svar på tråden Ni väldigt kortväxta som kör bil - hur har ni löst det?