• Arwengren

Behöver råd ang relation

Detta är något jag absolut inte kunde förställa mig att göra... Men känner att Jag behöver få råd eller tips av någon i samma situation.

Jag och min man är unga 23 år gammal och har en son som vi älskar över allt annat. Vi vill gärna skaffa oss ett barn till men det får hända när det händer.

I land blir Jag så less på honom... Jag vet inte hur jag ska förklara. Han är så deppig och ledsen varje dag eftersom vi inte har mycket pengar.. Jag menar... Så fort jag nämner att han måste sluta och rycka upp sig istället för vår familjs skull så blir han sur och börjar skrika. Jah står inte ut... Hans bror dog för ett halv år sen och han har nästan blivit värre... Jag vill samtidigt intelämna honom heller... Vi är gifta och älskar varandra men hur mycket ska man ta egentligen? Ska mam behöva må dåligt varenda dag?.... Känns så jäkla tärt eftersom ett äktenskap egentligen ska vara roligt. Jag har inget jobb just ni heller men ska börja jobba..

Tja... Känner ni igen er så lämna gärna en kommentar eller två...

Känner att jag snart inte orkar mer....

• Svar på tråden Behöver råd ang relation
  • Fjäril kär

Han behöver hjälp!  Han sörjer sin döda bror och mår förmodligen och helt förståeligt väldigt dåligt pga detta. 

Om du inte orkar bära den sorgen måste du se till och hjälpa honom att han kommer iväg och pratar med någon . Boka kurator på Vårdcentralen tex.  Han kanske behöver träffa en läkare också och kanske är i behov av medicin medan han bearbetar sin brors död. 

I det här läget behöver han stöd och hjälp och inte en spark i pungen om att rycka upp sig. 

Hur hade du själv mått i samma sits? 

Ni är gifta då har ni fått höra frasen " i nöd och lust.." 
    Nu infinner sig nöden och ni måste hjälpa och bära varandra i denna nöd. 

• Arwengren

Ja det har du rätt i..

De enda problemet är att han vägrar prata med

Någon. Han tror inte på sånt. Jag vet liksom inte hur Jag ska göra... Ibland försöker jag diskret att prata med honom så han kan släppa ut sina känslor... Men det går inte.

Jag är ingen slagpåse han kan få slå på hur mycket han vill...

Jag förstår att jag måste finnas för honom... Men hur mycket kan en person ta egentligen? Dagligen skriker han och tjafsar om onödiga skit saker som inte ens spelar någon roll....

Jag vet inte faktiskt..... Jag vet att han fof sörjer sin bror... Men detta påverkar hela vårat vardagsliv ihop.

• Fjäril kär
    Arwengren skrev 2015-04-27 18:37:27 följande:

Ja det har du rätt i..

De enda problemet är att han vägrar prata med

Någon. Han tror inte på sånt. Jag vet liksom inte hur Jag ska göra... Ibland försöker jag diskret att prata med honom så han kan släppa ut sina känslor... Men det går inte.

Jag är ingen slagpåse han kan få slå på hur mycket han vill...

Jag förstår att jag måste finnas för honom... Men hur mycket kan en person ta egentligen? Dagligen skriker han och tjafsar om onödiga skit saker som inte ens spelar någon roll....

Jag vet inte faktiskt..... Jag vet att han fof sörjer sin bror... Men detta påverkar hela vårat vardagsliv ihop.

då måste du säga det åt honom. Precis som det är rakt upp och ner.

"det du gör mot mig och vår familj får mig att må dåligt, jag förstår att du sörjer din bror och mår dåligt för att vi har dålig ekonomi men jag orkar faktiskt inte mer, om vi ska fortsätta vara gifta måste du söka hjälp, för jag går sönder av det här, du kan inte slå på mig något mer " 

Om han inte just nu klarar av att ta emot hjälp så kanske det finns andra omkring er som han kan prata med och som han känner förtroende för?  Sina föräldrar? Andra syskon? Andra släktingar? Nån bästa vän? Sin chef?  Ring runt till hans vänner och be om hjälp för honom! 

om ingenting hjälper så är det hårda tag som gäller - ring och boka en tid åt honom på vårdcentralen och släpa dit honom, följ med och se till att han kommer dit.  Alternativt se till att han blir inskjutsad till psykakuten.   Detta är alternativ du måste säga åt honom att han har att välja på.  

Är han inte villig att lyssna ligger ansvaret på dig , då måste du agera för att han ska få hjälp.  Du har inget annat att välja på.  
Svar på tråden Behöver råd ang relation