• Pyssilullan

Finns det hjälp att få att beräkna/planera sin föräldrapenning? HUR? Känner mig så blåst som ej förstår.

Väntar barn nu 1 a juni och har 4 veckor kvar, det närmar sig med andra ord.
    Jag oroar mig över det här med föräldrapenning och hur man räknar ut, Jag känner mig bara så himla blåst :( Jag försöker läsa info, men de går bara rakt igenom pga att jag har lite svårt att lära.

Jag är 30 + och detta är mitt tredje barn - Dock en sladdis. så det var 10 år sedan sist och förra gången fixade min dåvarande sambo allt.

Jag vet inte vad det betyder alltså, med att ta ut 5 eller 7 dagar osv?
    Jag hade tänkt vara hemma 14 månader men av de så har jag 1 månads semester.
    så 13 månaders föräldraledigt,

Hur kan jag ta ut dagarna då?
    Någon som jag kan ringa? kan man boka till hos försäkringskassan? Är det verkligen bara jag som inte förstår? Tycker alla verkar så insatt och jag skäms verkligen över hur svårt jag tycker detta är.

• Svar på tråden Finns det hjälp att få att beräkna/planera sin föräldrapenning? HUR? Känner mig så blåst som ej förstår.
  • Gladskit

Försäkringskassan har ett antal servicekontor ihop med bl.a. Skatteverket som man kan besöka om man vill. Men ringer man deras kundtjänst brukar man få den hjälp man behöver, upplever jag i alla fall.
    Alternativt om du använder e-tjänsten och loggar in där, då har du ju direkt uträkningar baserat på dina egna uppgifter också.

Där går det att testa olika upplägg, vad händer om jag tar ut 7 dagar per vecka, hur mycket får jag och hur länge räcker dagarna. Vad händer om jag tar ut 2 dagar osv.

I e-tjänsten kan du sedan löpande ansöka om föräldrapenning. Så gjorde jag och det funkade bra. Första två månaderna tog vi full Fp dvs 7 dagar per vecka, sen kanske vi inte hade så mycket utgifter ett tag och då drog jag ner det till 3 dagar per vecka några månader.

För att få det som ska motsvara ca 80% av ens lön måste man ta 7 dagar per vecka, alltså även helger, eftersom ersättningarna är baserade på kalenderdagar (måndag-söndag, alla dagar räknas).
    Tar du färre dagar per vecka så får du självklart mindre pengar i plånboken men du får ju dagarna att räcka längre om du gör så.

• Santin

Ring försäkringskassan så hjälper dom dig. Tar du 4-5 dagar i veckan så räcker dina dagar nästan ett år. Men det beror ju på hur er ekonomiska situation ser ut hur mycket du måste plocka ut och om du får dagar av barnets pappa eller om ni ska dela 50/50.

• aleydis

Det är ju upp till dig hur du vill fördela dagarna, och hur du vill spara.

480 dagar räcker i 68 veckor om ni tar ut 7 dagar per vecka. (Då är 60 dagar låsta till varje förälder och 90 dagar lägstanivå).

Om du klarar dig på att ta ut mindre kan man ju dryga ut så det räcker längre. Första året behöver man inte ta ut ngt alls, från 1årsdagen 5 dagar per vecka för att skydda Sgi.

Svar på tråden Finns det hjälp att få att beräkna/planera sin föräldrapenning? HUR? Känner mig så blåst som ej förstår.