Anonym (förälder) skrev 2015-04-28 13:49:04 följande:
Ts skriver om interimistiska beslut från -13. Dvs hon har flyttat efter att de en gång har separerat och hamnat i tvist. Hennes eget val.
Det är kanske inte bäst för barnet att bo hos Ts och pappan har all rätt att kämpa för att få boendet. Vem tror att man vinner ekonomiskt på att ha barnen boende alls hos sig?? Tänker man så, har man inte mycket koll på fakta, om man inte lever på bidrag förstås, för då tjänar man på att ha boendet.
Jag förstår inte varför det har tagit så lång tid, om det är för att TS inte ansökt om att få barnet folkbokfört hos sig tidigare kanske, men jag förstår inte riktigt hur du tänker heller...? Om ett par föräldrar väljer att separera så flyttar den ena ut men barnet är automatiskt folkbokförd på den ursprungliga adressen - varför ska det självklart vara så menar du? Och att båda föräldrarna hamnar i vårdnadstvist är ju för att en av dem stämmer den andra - vi vet inte vem i TS fall, så det är kanske inget val.
Om vi tänker oss att pappan säger att han ska ha lägenheten och mamman tvingas flytta men mamman är den som engagerar sig mest i barnet och är den som barnet tillbringar mest tid med - är det då rätt att barnet ska fortsätta vara folkbokfört hos pappan? Och är det rätt att pappan ställer till med krångel enbart på grund av att han är arg på mamman och vill straffa henne?
Vi vet inte om TS är mamman eller pappan?
Och jag tror att det är många föräldrar som inte har koll på fakta innan de går in i en vårdnadstvist - det tycks som att en hel del tror att enskild vårdnad och umgänge är samma sak!
Jag tror både ilska, principer och ekonomi kan styra mycket. Ett växelvist boende betyder att ingen behöver betala något till den andre - det tror jag absolut kan ha betydelse för många. Ekonomiskt tjafs
inom hushåll är ju inte direkt ovanligt!