• Molli

Vem betalar resekostnaden?

Vem ska betala rese-kostnaden för barnen?
    Mamman hart flyttat och har barnen varannan helg.
    Pappan & jag har barnen resterande tid.

Läste att om det är under 10mils resande enkel väg så ska mamman stå för kostnaden. om över 10mil så ska kostanden delas på, stämmer detta?

Det är 9,4mil mellan mamman & pappan.

• Svar på tråden Vem betalar resekostnaden?
  • Ful Anka

Har man något val som pappa? Det är väl bara att betala. Jag är själv en pappa.
    Men, jag förstår din fråga eftersom det inte är dina barn.

This is my life and I don't care
  • Molli

Jag tycker inte pappan ska betala.

Det var mammans beslut att flytta ifrån sina barn, då får hon se till att ha pengar att lägga på bensin, enligt mig!

Jag menar, hon träffar sina barn sammanlagt kanske 4dgr av 31 i månaden.

Hon BORDE kunna lösa pengar till bensin.

• Ful Anka
    Molli skrev 2015-04-30 14:59:35 följande:

Jag tycker inte pappan ska betala.

Det var mammans beslut att flytta ifrån sina barn, då får hon se till att ha pengar att lägga på bensin, enligt mig!

Jag menar, hon träffar sina barn sammanlagt kanske 4dgr av 31 i månaden.

Hon BORDE kunna lösa pengar till bensin.

Ja jag förstår ditt resonemang men det gör sig inte i den här situationen. Man måste ställa sig över vad som är rätt och fel liksom.
    Barnen som är mina ska träffa sin mamma då måste det göras som göras bör för att detta ska ske. Som pappa är jag ansvarig för detta.
    This is my life and I don't care
  • Tow2Mater
    Molli skrev 2015-04-30 14:08:51 följande:

Läste att om det är under 10mils resande enkel väg så ska mamman stå för kostnaden.

Det är väl normalt umgängesforäldern som ska betala, sen om det är mamman eller pappan är väl oväsentligt. I ert fall verkar det ju vara mamman. Men sånt får man ju komma overens om.
  • Brumma

Enligt föräldrabalken skall boendeföräldern bistå efter förmåga. Praxis (som framkommit från ett antal rättsfall) är att umgängesföräldern står för kostnaden.

"15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

Kommentar

Vid fördelningen av kostnaderna ska man titta på föräldrarnas ekonomiska förmåga att bidra, men huvudansvaret för kostnaderna ligger på den förälder som inte bor med barnet. Vägledning kan hämtas från fördelningen av underhållsskyldighet."

lagen.nu/1949:381

Svar på tråden Vem betalar resekostnaden?